Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat yli kolmasosan kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista

Jaa

Vuosina 2014-2023 tieliikenteessä tapahtui lähes 1500 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Onnettomuuksista 37 prosenttia oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia. Kahdella kolmasosalla kuolonkolarin aiheuttaneesta oli viitteitä päihderiippuvuudesta.

Auton avain pöydällä lähellä alkoholipulloa.
Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat yli kolmasosan kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista. Andrey Popov

Tutkijalautakunta-aineistosta tehdyn koosteraportin mukaan vuosina 2014–2023 tapahtui yhteensä 1 499 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Onnettomuuksista 528 eli 37 prosenttia oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia.

Päihtyneiden kuljettajien aiheuttamista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 62 prosenttia oli yksittäisonnettomuuksia, joissa ei ollut muita osallisia.

Moottoriajoneuvo-onnettomuuksien lisäksi päihtyneet moottoriajoneuvokuljettajat olivat pääaiheuttajina yhteensä 15 jalankulkijan, polkupyöräilijän tai kevyellä sähköisellä liikkumisvälineellä liikkuneen menehtymiseen johtaneessa onnettomuudessa.

Ainoastaan alkoholin vaikutuksen alaisena ajoi päihtyneistä onnettomuuskuskeista noin puolet, 52 prosenttia. 38 prosenttia ajoi alkoholin ja jonkin muun päihteen vaikutuksen alaisina. Joka kymmenes ajoi jonkin muun päihteen kuin alkoholin vaikutuksen alaisina.

Useilla päihdeongelmaisilla on yhä ajo-oikeus

Tarkasteluaineiston mukaan kuljettajista 65 prosentilla oli viitteitä päihderiippuvuudesta.

−  Kaksi kolmasosaa päihdekuskeista vaikuttaisi täyttävän päihderiippuvuuden kriteerit.
Heillä ei pitäisi olla ajo-oikeutta. Taustaongelmana on se, että vain pieni osa niistä, jotka ovat päihdeongelmaisia, on todettu sellaisiksi. Tältä osin epäonnistumme yhteiskunnassa ajokorttidirektiivin noudattamisessa, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty kertoo.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan päihdeonnettomuuksien syntymistä tehokkaasti ehkäisevä mekaaninen toimenpide on alkolukko rattijuopumuksesta toistuvasti kiinnijääneille kuljettajille.

−  Alkolukon määrääminen toistuvasti rattijuopumuksesta kiinni jääneille voisi ehkäistä onnettomuuksia tehokkaasti, Räty sanoo.

Päihdeongelmia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tutkijalautakuntien mukaan ovat päihderiippuvuuden tunnistaminen terveydenhuollossa, päihderiippuvuuden käsitteleminen ajoterveyttä heikentävänä sairautena sekä lääkärien ja poliisin yhteistyön syventäminen ajoterveysvalvonnassa. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet Suomessa.


Lisätietoa

Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, p. 040 922 1365 etunimi.sukunimi(at)oti.fi
viestinnän asiantuntija Leena Piirto, p. 0457 8208 344
viestintä, p. 040 450 4700, viestinta(at)vakuutuskeskus.fi

Päihdeonnettomuudet vuosina 2014-2023


Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa
Tutkijalautakunnat ottavat tutkittaviksi pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa mukana ollut henkilö on kuollut kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tutkintaan otetaan myös onnettomuudet, joissa kuolema on aiheutunut sairauskohtauksesta. Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastossa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 päivän kuluessa onnettomuudesta, mutta sairauskohtaukseen kuolleet eivät sisälly lukuihin.

Onnettomuustietoinstituutissa (OTI) teemme työtä ehkäistäksemme liikenneonnettomuuksia Suomessa. Koordinoimme liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimme tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi kokoamme tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. Tarjoamme tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Onnettomuustietoinstituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.  www.oti.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), p. 040 922 1365
viestinnän asiantuntija Leena Piirto, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), p. 0457 8208 344

Kuvat

Auton avain pöydällä lähellä alkoholipulloa.
Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat yli kolmasosan kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista.
Andrey Popov
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Vanhempien työikäisten kuolonkolarit ovat vähentyneet merkittävästi ─ moottoriajoneuvojen yhteenajoja ennätysvähän vuonna 202419.2.2025 06:54:00 EET | Tiedote

Vuonna 2024 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi kaikkiaan 194 henkeä. Vanhempien työikäisten kuolonkolareita oli seitsemän edellisvuotta vähemmän. Moottoriajoneuvojen välisiä kuolemaan johtaneita yhteenajoja oli viime vuonna 59 kappaletta, mikä on vähiten koko 2000-luvulla.

Viime vuoden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustat on nyt tutkittu – Rattijuopumukset laskussa, hälyttävän moni laiminlöi turvavyön19.12.2024 06:06:00 EET | Tiedote

OTI-vuosiraportti 2023 kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä sekä keinoja niiden ehkäisemiseksi. Vuonna 2023 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 184 kuolonkolaria, joissa kuoli 194 henkilöä. Päihtyneiden kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet vähenivät 12 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet samaa tahtia moottoriliikenteen kanssa, vaan onnettomuusmäärä kasvoi edellisvuodesta.

Liikennevahinkopiikit ajoittuvat lumipyryihin – Viime vuonna pahimpana päivänä kolisi joka toinen minuutti28.11.2024 06:10:00 EET | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) saa vakuutusyhtiöiltä vuosittain tiedot korvatuista liikennevahingoista. Vuoden 2023 liikennevahinkotilasto on nyt julkaistu. Liikennevakuutuksesta korvattiin 89 702 vahinkoa vuonna 2023. Liikennevahinkojen määrä pysyi lähes ennallaan edelliseen vuoteen nähden, laskua oli vain 0,3 prosenttia. Vahinkomäärien äkillinen kasvu yksittäisinä päivinä liittyy yleensä huonoihin sää- ja keliolosuhteisiin.

Traktorimönkijäonnettomuudet: Kuolemantapauksista yli puolessa kuski päihtynyt, lievemmissä kolareissa alaikäisten kuljettajien määrä nousussa14.11.2024 06:08:00 EET | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on koonnut tietoa traktorimönkijäonnettomuuksista kymmenen vuoden ajalta. Vuosina 2013–2022 tapahtui 4 582 liikennevahinkoa ja 19 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli osallisena traktorimönkijä. Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuoli usein päihtynyt työikäinen, kun taas liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa suurin ja eniten osuuttaan kasvattanut ikäryhmä olivat 15–17-vuotiaat kuljettajat.

Tutkintatietoa ”nokkakolareista”: Kolmannes tapahtuu liukkailla keleillä, ajoneuvon hallinnan voi menettää kunnollinenkin kuljettaja3.10.2024 07:35:00 EEST | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on tehnyt teemaraportin, jossa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita kohtaamisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksilla tarkoitetaan vastakkaisista ajosuunnista tulleiden ajoneuvojen törmäyksiä, onnettomuudet ovat tyypillisesti niin sanottuja ”nokkakolareita”. Onnettomuuksista reilu kolmannes tapahtui lumisella tai jäisellä kelillä. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye