Admicom Oyj

Ammattimainen kustannuslaskenta ei ole vain isojen etuoikeus – Admicomilta uusi rakennusalan ohjelmisto

Laskenta Pro on markkinoiden ainoa määrä- ja kustannuslaskennan ohjelmisto, joka tuo myös pienille rakennusyrityksille mahdollisuuden tehostaa laskentaansa keskitetyllä ratkaisulla, sillä se kattaa koko laskentaprosessin määrälaskennasta budjetointiin asti. Nopeammalla ja tarkemmalla laskennalla yritykset parantavat kilpailukykyään myös tiukassa markkinatilanteessa.

Admicom-Laskenta-Pro-määrä-ja-kustannuslaskenta
Jari Kangassalo (vas.) ja Kimmo Pere esittelevät Admicomin uutta Laskenta Pro -ohjelmistoa määrä- ja kustannuslaskentaan. Admicom Oyj

Lehdistötiedote 28.9.2023
Julkaisuvapaa

Kattava ohjelmisto tuo laskentaan kustannustehokkuutta

28.9.2023 julkaistava Laskenta Pro on markkinoiden ensimmäinen pienille rakentamisen yrityksille suunnattu ohjelmisto, joka mahdollistaa koko laskentaprosessin hallinnan yhdessä ympäristössä. Selainpohjainen ohjelmisto kattaa kaikki rakentamisen laskentaan liittyvät osa-alueet, sillä sen työkaluihin sisältyvät määrälaskenta, kustannuslaskenta, ylläpidetty kustannustieto, tarjouslaskenta ja tavoitearvion luominen.

– Laskenta Pro luo laskennalle raamit ja ohjaa käyttäjää systemaattiseen toimintaan, jossa kaikki asiat tulevat huomioiduksi. Vaikka ohjelmisto tuottaa hyvin tarkalle tasolle viedyn laskelman, käyttäjän ei tarvitse huomioida jokaista yksityiskohtaa, sillä ohjelmiston automatiikka hoitaa laskentaa tukevia toimintoja käyttäjän puolesta, liiketoimintajohtaja Jari Kangassalo kertoo.

– Laskenta Pro tuo jokaisen pienen yrityksen saataville helposti lähestyttävän ammattimaisen laskennan, joka tuo nopeutta ja varmuutta koko laskentaprosessiin. Käyttäjän ei tarvitse perinteiseen tapaan murehtia kaavojen toimivuudesta, kustannustiedon etsimisestä tai moninkertaisesta laskennasta suunnitelmien muuttuessa, mikä on tällä hetkellä monen rakennusyrityksen arkipäivää. Kaikki tarvittavat toiminnallisuudet ovat Laskenta Prossa sisäänrakennettuna ja esimerkiksi määrälaskennassa tehtävä muutos päivittää koko laskelman säästäen merkittävästi aikaa, Laskenta Pron tuoteomistaja Kimmo Pere lisää.

Laskenta-Pro-ohjelmisto
"Kaikki tarvittavat toiminnallisuudet ovat Laskenta Prossa sisäänrakennettuna ja esimerkiksi määrälaskennassa tehtävä muutos päivittää koko laskelman säästäen merkittävästi aikaa." Admicom Oyj

Helpottaa yhteistyötä ja parantaa kilpailukykyä haastavassa markkinatilanteessa

Nykyisessä markkinatilanteessa laskennan tarkkuus projektien kannattavuuden varmistamisessa on entistä tärkeämpää. Katteet pystytään varmistamaan sillä, että käytössä on valmista hintatietoa ja laskenta kattaa projektin kaikki kulut.

– Tällä hetkellä moni yritys painii sen kanssa, että tiedettäisiin mikä on se kriittinen piste, jonka alle ei voida tarjota. Nollakatteilla operoiminen ei pidemmän päälle oikein lyö leiville, mutta luotettavan laskentatiedon avulla katteita voidaan tuoda hallitusti alaspäin. Samalla nähdään nopeasti, kannattaako kohdetta ylipäätään tarjota ja saadaan kilpailukykyä neuvotteluihin, kun on helppo esimerkiksi ehdottaa asiakkaalle vaihtoehtoista tuotetta kalliimman tilalle, jolloin budjettia pystytään viilaamaan alaspäin, Pere kertoo.

Siirryttäessä laskennasta toteutukseen, Laskenta Prolla tuotettu tavoitearvio helpottaa projektin budjetointia, aikataulutusta ja hankintojen suunnittelua. Se myös integroituu Admicomin Tempo-aikatauluohjelmistoon ja Adminet-toiminnanohjausjärjestelmään tehokkaan resusoinnin ja talousseurannan varmistamiseksi.

– Ammattimaisesta laskennasta puhuttaessa tarkoitetaan koko ketjua, jonka hallinta luo perustan kannattavalle yritystoiminnalle. Monikaan pienempi yritys ei nykyisillä laskentakäytännöillä saa tuotettua tarkkaa tavoitearviota, vaikka liiketoiminnan johtaminen ilman kunnon budjettia on melkoista arpapeliä. Tällä hetkellä yritykset elävät kädestä suuhun, joten kannattaa oikeasti laatia budjetti ja seurata sitä, jotta muuttuviin tilanteisiin pystytään reagoimaan, Kangassalo korostaa.

Kangassalon mukaan laskennassa hyödynnettävä moderni teknologia sujuvoittaa koko rakennusprosessia ja poistaa turhaa työtä myös työmaalta:

– Jos tieto ei ole ymmärrettävässä muodossa kaikkien saatavilla, joudutaan työmaalla tekemään esimerkiksi hankintapäätöksiä mututuntumalla tai älytön määrä puheluita laskijalle varmistettaessa, onko laskennassa varmasti huomioitu kaikki asiat. Kun tieto on läpinäkyvää ja ajantasaisesti käytettävissä myös työmaalla, kaikki istuvat ikään kuin saman digitaalisen pöydän ääressä, jolloin ylimääräinen varmistelu jää pois, tehokkuus paranee ja työmaan hukka pienenee.

Laskenta-Pro-ohjelmisto-m%E4%E4r%E4-ja-kustannuslaskentaan
"Kun tieto on läpinäkyvää ja ajantasaisesti käytettävissä myös työmaalla, kaikki istuvat ikään kuin saman digitaalisen pöydän ääressä, jolloin ylimääräinen varmistelu jää pois, tehokkuus paranee ja työmaan hukka pienenee", Kimmo Pere (vas.) ja Jari Kangassalo kertovat. Admicom Oyj

Todistetusti tehokasta tuotekehitystä

Laskenta Pro -ohjelmiston kehitystyö perustuu vuonna 2020 Admicom-konserniin liittyneen Tocomanin osaamiseen, joten sen taustalla on yli 20 vuoden kokemus rakennusalan erikoisohjelmistoista ja näyttöjä asiakkaiden kilpailukykyä parantavista ratkaisuista. Laskenta Pron lanseerauksen myötä konsernin ohjelmistoratkaisut kattavat kaiken kokoisten yritysten laskennan tarpeet.

– Ratkaisumme ovat palvelleet erityisesti isompien yritysten ammattilaskijoita ja vaativampaa laskentaa, mutta Laskenta Pro tuo myös pienille yrityksille helpon ja suoraviivaisen tavan hallita koko laskentaprosessi. Lähes kaikki Suomen suurimmat rakennusliikkeet hyödyntävät laskentaratkaisujamme, ja kun pienet saavat käyttöönsä yhteensopivan ohjelmiston, tiedonjakaminen koko alihankintaketjussa helpottuu, Pere toteaa.

– Viimeisten vuosikymmenten aikana suurin osa Suomen isoimmista rakennushankkeista on kulkenut meidän ohjelmistojemme läpi. Huomionarvoista on myös se, että vaikka parhaillaan rakennusalla menee yrityksiä nurin, emme ole vielä joutuneet todistamaan yhdenkään laskennan asiakkaamme konkurssia. Nyt myös pienten yritysten saatavilla on ohjelmisto, joka perustuu tähän samaan osaamiseen, Kangassalo korostaa.

Jari Kangassalo
liiketoimintajohtaja
jari.kangassalo(a)tocoman.com

Kimmo Pere
tuoteomistaja
kimmo.pere(a)tocoman.com

Admicom-Laskenta-Pro-määrä-ja-kustannuslaskenta
Laskenta-Pro-ohjelmisto
Laskenta-Pro-ohjelmisto-määrä-ja-kustannuslaskentaan

Admicom Oyj

Admicom on vuonna 2004 perustettu pk-yritysten järjestelmäkehityksen edelläkävijä ja kokonaisvaltainen ohjelmisto- ja tilitoimistokumppani.

Palvelukokonaisuutemme ytimessä on Adminet-toiminnanohjausjärjestelmä, joka kattaa laajasti ratkaisut asiakasyritysten toimintojen hallintaan työmaan mobiilityökaluista aina reaaliaikaiseen talousseurantaan ja projektien hallintaan. Pitkälle automatisoitu SaaS-ratkaisu auttaa pk-yrityksiä parantamaan kilpailukykyään ja kannattavuuttaan sekä säästää merkittävästi aikaa työmaalla ja toimistossa. Tuotamme asiakkaillemme myös koulutus-, konsultointi- ja tilitoimistopalveluita.

Ohjelmistoperheeseemme kuuluvat myös pienyritysten kustannustehokas ohjelmisto- ja palvelupaketti Adminet Lite, liikkuvan työn ohjauksen täsmäratkaisu Hillava, nykyaikaisia ratkaisuja laadukkaampaan dokumentointiin tarjoava Kotopro sekä rakennusalan erikoisohjelmistojen edelläkävijä Tocoman, jonka palveluvalikoimaan kuuluvat mm. ratkaisut määrä- ja kustannuslaskentaan, aikataulutukseen sekä BIM3-ratkaisut tietomallien hyödyntämiseen.

Työskentelemme jatkuvasti ohjelmistoperheemme toimintojen yhteensovittamiseksi, jotta voimme tarjota asiakkaillemme yhdenmukaisen käyttökokemuksen järjestelmien välillä ja poistaa ylimääräisiä työvaiheita mahdollistaen asiakkaillemme kannattavamman liiketoiminnan nykyaikaisia ohjelmistoratkaisuja hyödyntäen.

Jatkuvasti kasvava Admicommunity työllistää yli 240 henkilöä Jyväskylässä, Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Seinäjoella ja Turussa sijaitsevissa toimipisteissään. Lisätietoa: www.admicom.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Admicom Oyj

ADMICOM OYJ HALF-YEAR FINANCIAL REPORT: Growth continued in Q2 despite lower annual adjustment fees and EBITDA improved to 38.4%9.7.2024 09:05:00 EEST | Press release

Unofficial translation of the company release on July 9, 2024 at 9 AM EEST. In case the document differs from the original, the Finnish version prevails. Welcome to join an investor call on Admicom's Q2 results on July 9, 2024 at 10.00 EEST. You can register for the event via this link: Interim Report Q2 2024 (videosync.fi). Figures in parenthesis refer to the comparable period in the previous year, unless otherwise stated. April - June 2024 (Q2) summary: Annual recurring revenue (ARR)1) increased by 6.7% to EUR 33.7 million (31.6). Recurring revenue2) increased by 1.7% and was EUR 9.0 million (8.8). Revenue increased by 0.7% and was EUR 9.5 million (9.4). Adjusted EBITDA3) was EUR 3.6 million (3.6), or 38.4% of revenue (38.1%). There were no adjustments to EBITDA in the second quarter. Adjusted EBIT3) was EUR 2.7 million (2.8), or 28.4% of revenue (30.1%). Earnings per share were EUR 0.38 (0.42). Admicom signed a contract with a large Swedish construction company operating in the Nord