Ett nytt bolag för att upprätthålla Arkitekturmuseets och Designmuseets verksamhet

Stiftelserna som upprätthåller Arkitekturmuseet och Designmuseet sammansmälter den 1:a januari 2024 i en stiftelse grundad för det nya nationella arkitektur- och designmuseet. För att upprätthålla museiverksamheten har grundats AD-museet Ab. Arkitekturmuseets och Designmuseets verksamhet fortsätter genom det nya bolaget på de bekanta adresserna i Gardesstaden i Helsingfors.

På bilden styrelsen för det nya museibolaget: Petri Tervonen (till vänster), Laura Aalto, Kaarina Gould (ordf.), Jenni Reuter, Katri Viippola och Pauli Sivonen. På bilden saknas Mikael Silvanto. Foto:Anni Koponen

I Helsingfors håller ett nytt nationellt arkitektur- och designmuseum på att grundas. För det nya museet grundade Helsingfors stad och finska staten på våren 2022 Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum, i vilken Stiftelsen för Designmuseet och Stiftelsen för Finlands arkitekturmuseum smälter samman den 1:a januari 2024. Samtidigt överförs museernas verksamhet genom överlåtelsen av verksamheten till det bolag som nu bildas. ADmuseet Ab upprätthåller Arkitekturmuseets och Designmuseets verksamhet och befrämjar grundandet av det nya museet tillsammans med sin moderstiftelse.

”Grundandet av det nya museet framskrider planenligt. Under de följande åren kommer Designmuseet och Arkitekturmuseet ännu att verka i sina nuvarande byggnader, som skilda museibrand, men som deras gemensamma riktlinje finns det nya arkitektur- och designmuseet och den nybyggnad för det som reser sig vid Magasinstranden i Helsingfors”, betonar Kaarina Gould, verkställande direktör för Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum samt ordförande för det nya museibolagets styrelse.

Grundaren av det nya museibolaget, Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum, har till bolagets styrelse utnämnt följande experter inom arkitekturen, design, museibranschen, affärsverksamhetsutvecklingen, kommunikationen, ansvarsfullheten, ledarskaps- och personalutvecklingen: Laura Aalto, kommunikationschef, Aalto-universitetet; Kaarina Gould, verkställande direktör, Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum (ordf.); Jenni Reuter, professor, arkitekt SAFA; Mikael Silvanto, formgivare, företagare; Pauli Sivonen, museidirektör, Serlachiusmuseerna (vice ordf.); Petri Tervonen, affärsverksamhetsdirektör, Fiskars och Katri Viippola, verkställande direktör, Förbundet för Finländskt Arbete. Pauli Sivonen och Mikael Silvanto har tidigare verkat i styrelsen för Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum. Från början av år 2024 utnämns till styrelsen också en representant för personalen.

För övergångsperioden inför grundandet av det nya museet har som verkställande direktör för museibolaget utnämnts Jukka Savolainen (M.A.), som sedan 2012 har verkat som chef för Designmuseet. Carina Jaatinen (FM) som sedan år 2020 har arbetat som Arkitekturmuseets chef ansvarar för innehållstjänsterna i det nya museibolaget.

”Jag är verkligen glad över att vi till styrelsen för museibolaget har fått ett mångsidigt toppkunnande, som representerar olika branscher, och att cheferna för båda de sammansmältande museerna har förbundit sig till att i sina nya roller främja de gemensamma målsättningarna. Jag tror att projektet svarar mot många aktuella målsättningar – museet stärker Helsingfors livskraft och höjer Finlands internationella profil”, definierar Gould.Designmuseets och Arkitekturmuseets personal och verksamhet överförs till det nya museibolaget i samband med att stiftelserna sammansmälter.

Förutom den administrativa fusionen är samarbetet mellan museerna tätare än förut – redan i november 2023 öppnar Arkitekturmuseets och Designmuseets första gemensamma utställning Garden Futures: Design som växer som breder ut sig i båda museibyggnaderna”, berättar Gould.

Kontakter

Kaarina Gould, verkställande direktör, Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum,
kaarina.gould@admuseo.fi, tel. 040 035 0505

Tiina Tikander, kommunikationschef, Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum,
tiina.tikander@admuseo.fi, tel. 040 511 8734

Bilder

Foto:Anni Koponen

Om

I Finland är ett nytt nationellt arkitektur- och designmuseum på väg att grundas. Stiftelsen Finlands arkitektur- och designmuseum som grundades 2022 har sammanställt genomförandeplanen för museet, på basis av vilken projektets huvudfinansiärer kan fatta de behövliga besluten under år 2023. Arkitekturmuseet och Designmuseet med sina internationellt unika samlingar sammansmälter i det nya museet. Nybyggnaden som planerats för museet reser sig på det område som håller på att utvecklas vid Magasinstranden i Helsingfors historiska Södra hamn.

Andra språk

Följ Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Senaste pressmeddelandena från Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Stage 1 of the design competition for the new national museum of architecture and design, planned for Helsinki, concluded on 29 August 2024. An online gallery featuring submissions from the competition’s first stage will be published on 12 September. 3–5 entries will be selected for the second stage of the competition.

Det nya arkitektur- och designmuseets designtävling har inletts15.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Det nya arkitektur- och designmuseets designtävling har inletts. I den allmänna, internationella och tvåfasiga tävlingen efterlyser vi en genomförbar designlösning för museibyggnaden som ska vara belägen i Södra hamnen i Helsingfors. På basis av det första tävlingsskedet som slutar i augusti 2024 väljer tävlingsjuryn ut 3–5 förslag för det andra skedet. Tävlingsresultaten offentliggörs i september 2025. Enligt projektets måltidtabell kunde nybyggnaden för museet som förenar Arkitekturmuseet och Designmuseet öppna år 2030.

Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu on käynnistynyt15.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Uuden valtakunnallisen arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Yleisessä, kansainvälisessä ja kaksivaiheisessa kilpailussa haetaan toteuttamiskelpoista suunnitteluratkaisua Helsingin Eteläsatamaan sijoittuvalle museorakennukselle. Elokuussa 2024 päättyvän ensimmäisen kilpailuvaiheen perusteella kilpailun tuomaristo valitsee 3–5 ehdotusta toiseen vaiheeseen. Kilpailun tulokset julkistetaan syyskuussa 2025. Hankkeen tavoiteaikataulun mukaan Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhdistävän museon uudisrakennus voisi avautua vuonna 2030.