Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Uusi yhtiö ylläpitämään Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon toimintaa

Arkkitehtuurimuseota ja Designmuseota ylläpitävät säätiöt sulautuvat 1. tammikuuta 2024 uutta valtakunnallista arkkitehtuuri- ja designmuseota varten perustettuun säätiöön. Museoiden toimintaa ylläpitämään on perustettu AD-museo Oy. Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon toiminta jatkuu uuden yhtiön kautta tutuissa osoitteissa Helsingin Kaartinkaupungissa.

Kuvassa uuden museoyhtiön hallitus Petri Tervonen (vas.), Laura Aalto, Kaarina Gould (pj.), Jenni Reuter, Katri Viippola ja Pauli Sivonen. Kuvasta puuttuu Mikael Silvanto. Kuva: Anni Koponen

Helsinkiin on perusteilla uusi valtakunnallinen arkkitehtuuri- ja designmuseo. Uutta museota varten Helsingin kaupunki ja Suomen valtio perustivat keväällä 2022 Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön, johon Designmuseon säätiö ja Suomen arkkitehtuurimuseon säätiö sulautuvat 1. tammikuuta 2024. Samalla museoiden toiminta siirtyy liikkeen luovutuksella AD-museo Oy:lle. Yhtiö ylläpitää Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon toimintaa ja edistää uuden museon perustamista yhdessä emosäätiönsä kanssa.

“Uuden museon perustaminen etenee suunnitellusti. Seuraavien vuosien ajan Designmuseo ja Arkkitehtuurimuseo toimivat vielä nykyisissä rakennuksissaan, erillisinä museobrändeinä, mutta yhteisenä suuntana on uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo ja sille Helsingin Makasiinirantaan nouseva uudisrakennus”, painottaa Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön toimitusjohtaja ja uuden museoyhtiön hallituksen puheenjohtaja Kaarina Gould.

Uuden museoyhtiön perustaja, Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö, on nimittänyt yhtiön hallitukseen arkkitehtuurin, muotoilun, museoalan, liiketoiminnan kehittämisen, viestinnän, vastuullisuuden, johtamisen ja henkilöstön kehittämisen asiantuntijoita: Laura Aalto, viestintäjohtaja, Aalto-yliopisto; Kaarina Gould, toimitusjohtaja, Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö (pj.); Jenni Reuter, professori, arkkitehti SAFA; Mikael Silvanto, muotoilija, yrittäjä; Pauli Sivonen, museonjohtaja, Serlachius-museot (vpj.); Petri Tervonen, liiketoimintajohtaja, Fiskars ja Katri Viippola, toimitusjohtaja, Suomalaisen työn liitto. Pauli Sivonen ja Mikael Silvanto ovat toimineet aiemmin Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön hallituksessa. Vuoden 2024 alusta hallitukseen nimetään myös henkilökunnan edustaja.

Siirtymäkaudelle kohti uuden museon perustamista museoyhtiön toimitusjohtajaksi on nimitetty Designmuseon johtajana vuodesta 2012 toiminut Jukka Savolainen (M.A.). Arkkitehtuurimuseon johtajana vuodesta 2020 työskennellyt Carina Jaatinen (FM) vastaa uuden museoyhtiön sisältöpalveluista

”Olen todella ilahtunut siitä, että olemme saaneet museoyhtiön hallitukseen monipuolista, eri aloja edustavaa huippuosaamista, ja että kummankin sulautuvan museon johtajat ovat sitoutuneet viemään yhteistä tavoitetta eteenpäin uusissa rooleissa. Uskon että hanke vastaa moniin ajankohtaisiin tavoitteisiin – museo vahvistaa Helsingin elinvoimaa ja nostaa Suomen kansainvälistä profiilia", Gould luonnehtii. Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon henkilökunta ja toiminnot siirtyvät uuteen museoyhtiöön säätiöiden sulautumisen yhteydessä.

“Hallinnollisen yhdistymisen lisäksi museoiden yhteistyö on entistä tiiviimpää – jo marraskuussa 2023 avautuu ensimmäinen Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhteinen, molempiin museorakennuksiin levittäytyvä näyttely Garden Futures: Suunnittelua luonnon kanssa”, Gould kertoo.

Kaarina Gould, toimitusjohtaja, Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö
kaarina.gould@admuseo.fi, p. 040 035 0505

Tiina Tikander, viestintäpäällikkö, Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö
tiina.tikander@admuseo.fi, p. 040 511 8734

Kuvat

Kuva: Anni Koponen

Tietoja julkaisijasta

Suomeen on perusteilla uusi valtakunnallinen arkkitehtuuri- ja designmuseo. Vuonna 2022 perustettu Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö on koonnut museon toteutussuunnitelman, johon perustuen hankkeen päärahoittajat voivat tehdä tarvittavat päätökset vuoden 2023 aikana. Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo kansainvälisesti ainutlaatuisine kokoelmineen sulautuvat uuteen museoon. Museolle suunniteltu uudisrakennus nousee Helsingin historialliseen Eteläsatamaan Makasiinirannan kehittyvälle alueelle.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Stage 1 of the design competition for the new national museum of architecture and design, planned for Helsinki, concluded on 29 August 2024. An online gallery featuring submissions from the competition’s first stage will be published on 12 September. 3–5 entries will be selected for the second stage of the competition.

Det nya arkitektur- och designmuseets designtävling har inletts15.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Det nya arkitektur- och designmuseets designtävling har inletts. I den allmänna, internationella och tvåfasiga tävlingen efterlyser vi en genomförbar designlösning för museibyggnaden som ska vara belägen i Södra hamnen i Helsingfors. På basis av det första tävlingsskedet som slutar i augusti 2024 väljer tävlingsjuryn ut 3–5 förslag för det andra skedet. Tävlingsresultaten offentliggörs i september 2025. Enligt projektets måltidtabell kunde nybyggnaden för museet som förenar Arkitekturmuseet och Designmuseet öppna år 2030.

Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu on käynnistynyt15.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Uuden valtakunnallisen arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Yleisessä, kansainvälisessä ja kaksivaiheisessa kilpailussa haetaan toteuttamiskelpoista suunnitteluratkaisua Helsingin Eteläsatamaan sijoittuvalle museorakennukselle. Elokuussa 2024 päättyvän ensimmäisen kilpailuvaiheen perusteella kilpailun tuomaristo valitsee 3–5 ehdotusta toiseen vaiheeseen. Kilpailun tulokset julkistetaan syyskuussa 2025. Hankkeen tavoiteaikataulun mukaan Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhdistävän museon uudisrakennus voisi avautua vuonna 2030.