Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa kesällä 1,3 miljardia euroa
Ulkomaiset matkailijat tekivät kesällä yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 801 euroa matkaa kohden. Matkoista 81 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 19 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.

Ulkomaiset matkailijat tekivät kesä-elokuussa Suomeen yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 18,8 miljoonaa kertaa. Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset ja yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa kesällä viisi päivää.
Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät rahaa lähes 1,3 miljardia euroa majoitukseen, ravintoloihin, liikkumiseen, kulttuuriin ostoksiin ja muihin menoihin. Kesämatkailijat käyttivät rahaa matkaa kohden enemmän kuin kevätmatkailijat ja matkavaraukset tehtiin myös suhteessa merkittävästi aiemmin. Kesän matkavaraukset tehtiin keskimäärin 2,3 kuukautta ennen matkan alkua, kun kevätmatkoja varailtiin vain 1,8 kuukautta ennen matkan alkua.
– Kesälomamatkat, varsinkin elokuun matkat, varataan selvästi aikaisemmin kuin kevään ja syksyn matkat. Kesä on päälomasesonki Euroopassa ja huolella suunniteltujen matkojen varaukset halutaan tehdä ajoissa. Hyvätasoista mökkimajoitusta on rajoitettu määrä ja lippujen hintojen nousu kannustavat myös aikaiseen varaamiseen, tilastoista ja tutkimuksista vastaava Katarina Wakonen Business Finland Visit Finland -yksiköstä kertoo.
Kesällä Suomeen saapuneista matkailijoista lentäen saapuneiden osuus oli 57 prosenttia ja laivalla 43 prosenttia. Kesän matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki vastasi noin 736 000:ta tonnia hiilidioksidia (CO2), eli matkakohtainen hiilijalanjälki oli 462 kg CO2. Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt.
– Matkailuala tarvitsee hiilijalanjälkitietoa alan ilmastovaikutusten arviointiin, koska tavoittelemme alan kestävää kasvua. Siihen kuuluu olennaisesti myös päästövaikutusten arviointi pidemmällä tähtäimellä. Pyrimme lisäksi vaikuttamaan myös välisesonkien kasvuun ja matkailun jakautumiseen tasaisemmin myös maantieteellisesti, Wakonen sanoo.
.........................
TAUSTATIEDOT
- Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama uusi kuukausitilasto, jonka tiedonkeruu aloitettiin maaliskuussa 2023.
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
- Tutkimusyritykset TAK Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä. Tiedonkeruusta.
- Kesä-elokuussa haastatteluja tehtiin Helsinki-Vantaan ja Tampereen lentoasemilla sekä Helsingin ja Turun satamissa. Kesä-elokuun aineisto muodostuu 2 470 haastattelusta.
- Matkamäärän virhemarginaali oli noin 3 % suuntaansa.
- Tilastointiprosessia on kehitetty ensimmäisten kuukausien aikana, minkä vuoksi lukuihin on tehty muutamia tarkennuksia jälkikäteen.
- Tutkimuksen tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Ulkomaiset matkailijat varaavat kesälomansa Suomeen nyt15.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa. Varauskäyttäymisessä on kuitenkin merkittäviä eroja maiden välillä.
Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi talvella 1,2 miljardiin euroon9.4.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Suomessa vieraili talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,24 miljoonaa ulkomaista matkailijaa 88 maasta. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät Suomeen 1,23 miljardia euroa eli 15 prosenttia edellistalvea enemmän.
Business Finland tarttuu kiertotalouden pullonkaulaan – kuluttajabrändit aliedustettuina myönnetyssä rahoituksessa6.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Julkaisuvapaa Suomen ylikulutuspäivänä 6.4.2025 Kiertotalouden osuus kaikesta Business Finlandin rahoittamasta innovaatiotoiminnasta vuosina 2023–2024 oli 15 prosentin luokkaa. Näinä vuosina kiertotalouden ratkaisuille on myönnetty rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Kuluttajabrändien osuus tästä oli vain muutama prosentti. “Tässä on selkeä pullonkaula”, kommentoi kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija Anne Rahikainen Business Finlandista.
Suomalaisesta ruoasta rakennetaan matkailuvaltti3.4.2025 08:12:00 EEST | Tiedote
Suomen ruokamaakuvaa kehitetään lähivuosina määrätietoisesti osana matkailumarkkinointia. Tavoitteena on tehdä suomalaisesta ruoasta ja ruokakulttuurista tunnetumpi osa Suomi-kuvaa maailmalla ja nostaa Suomi houkuttelevaksi ruokamatkailumaaksi.
Ulkomaiset investoinnit Suomeen laskivat – Euroopassa historiallisen jyrkkä pudotus2.4.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
YK:n kauppa- ja kehitysjärjestö UNCTADin tuoreimman raportin mukaan Eurooppaan tehtyjen ulkomaisten investointien määrä laski 45 prosenttia verrattuna edellisvuoteen*. Invest in Finlandin seurannan mukaan uusia ulkomaisia yrityksiä sijoittui Suomeen vuonna 2024 yhteensä 231 kappaletta. Laskua edellisvuoteen oli noin 6 %.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme