Tuoreet tiedot työsuojelutarkastuksista päivitetty
Työsuojeluviranomaisen tarkastusten data on päivitetty vuosien 2021 ja 2022 osalta Työelämätieto-palveluun. Aineistoa voi rajata alueen, toimialan, teeman, lainmukaisuusvaatimuksen tai tarkastettavan asian mukaan.
Työterveyslaitos ja työsuojeluhallinto tiedottavat 9.10.2023
Työterveyslaitoksen ja työsuojeluviranomaisten yhteinen aineistojulkaisu työsuojelutarkastuksista on päivitetty. Aineistossa on yhteensä lähes 130 000 työpaikkatarkastusta, ja se kattaa tarkastukset vuosilta 2017–2022. Tarkastettuja työnantajia on lähes 48 000 ja työpaikkoja yli 79 000.
Tarkastetuista asioista lähes puolet liittyy turvallisuuden johtamiseen ja neljännes fyysiseen ympäristöön. Muita tarkastettavia teemoja ovat työsuhde (16 %), harmaa talous (8 %) ja psyko-sosiaalinen työympäristö (4 %).
Työsuojeluviranomainen tarkastaa kaikkia toimialoja. Tarkastuksia on tehty eniten rakentamisessa, kaupassa ja teollisuudessa. Työnantajille annetut velvoitteet ovat lisääntyneet koronan jälkeen.
– Työpaikoilla on edelleen tehtävää vaarojen tunnistamisessa ja riskien arvioinnissa. Nämä perusasiat ovat ennakointia ja se on kustannustehokas tapa toimia, sanoo työsuojelun vastuualueen johtaja Hanna-Kaisa Rajala Pohjois-Suomen aluehallintovirastosta.
– On pidettävä mielessä, että työnantaja on päävastuussa siitä, että työ on turvallista ja terveellistä. Työsuojeluvalvonta tukee tässä tehtävässä, hän jatkaa.
Uudet toiminnallisuudet ovat hyödyllisiä medialle ja päättäjille
Työelämätieto-palvelussa voi perehtyä esimerkiksi siihen, miten hyvin suomalaisilla työpaikoilla osataan tunnistaa työn vaarat ja tehdä työhon liittyvien riskien arviointia.
Visualisointien avulla voi tehdä sekä alueellista vertailua että tarkastella tilannetta toimialoittain. Aineiston yhteydessä on julkaistu video, joka ohjeistaa käydään läpi valvontatietojen visualisointia työpaikkojen riskin arvioinnin näkökulmasta.
– Valvontatiedot kiinnostavat esimerkiksi mediaa ja päättäjiä. Toivomme, että mahdollisimman moni löytää Työelämätieto-palveluun, sanoo erityisasiantuntija Teija Inkilä sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Työsuojelutarkastukset ja tarkastetut asiat 2017–2022 -aineisto Työelämätieto-palvelussa
- Aineistoa voi rajata alueen, toimialan, teeman, lainmukaisuusvaatimuksen tai tarkastettavan asian mukaan.
- Aineistosivu: Työsuojeluvalvonnan valvontatiedot (Työelämätieto.fi)
- Analyysisivu: Työsuojeluvalvonnan valvontatiedot (Työelämätieto.fi)
- Ohjevideo aineistojen tarkasteluun (Dreambroker.fi, löytyy myös sivustolta)
- Aineisto löytyy suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
- Uutta Työelämätiedossa: Jos haluat liittää aineiston nähtäville myös oman organisaatiosi verkkosivulle, se onnistuu helposti Upota sisältö -napin takaa löytyvällä koodilla.
- Edellisen aineistojulkaisun tiedote 4.5.2022: Työsuojelutarkastukset varmistavat turvallista työelämää – tiedot löytyvät nyt verkosta
Lisätiedot
- Hanna-Kaisa Rajala, johtaja, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, 044 7159 516, etunimi.sukunimi@avi.fi
- Teija Inkilä, erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö, 0295 163 484, etunimi.sukunimi@gov.fi
- Työelämätieto-palvelu: Akseli Nurmi, asiantuntija, Työterveyslaitos, 050 430 3682, etunimi.sukunimi@ttl.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Hietanenmediaviestinnän erityisasiantuntijaTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Puh:+358504773267juha.hietanen@ttl.fiPäivi Lehtomurtomediaviestinnän erityisasiantuntijaTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Puh:+358504156309paivi.lehtomurto@ttl.fiLinkit
Työterveyslaitos on työhyvinvoinnin asiantuntija, joka tutkii, palvelee ja vaikuttaa.
Kehitämme asiakkaidemme kanssa hyviä työyhteisöjä ja turvallisia työympäristöjä sekä tuemme työntekijöiden työkykyä. Asiakkaitamme ovat työpaikat, päättäjät, kansalaiset, työterveysyksiköt sekä muut työhyvinvointia kehittävät organisaatiot.
Visiomme on ”Hyvinvointia työstä”, sillä terveellinen, turvallinen ja mielekäs työ luo hyvinvointia. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Kuopiossa, Oulussa, Tampereella ja Turussa. Henkilöstön määrä on noin 500.
Lisätietoja:
Medialle-sivulta löydät asiantuntijoiden yhteystiedot ja tiedotteemme.
Tilaa kohdennettu uutiskirjeemme suoraan sähköpostiisi.
Twitter: @tyoterveys (fi), @FIOH (en)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Työterveyslaitos
MEDIAKUTSU 9.1.2025 KLO 9.00: Tutkimustuloksia sote-alan työhyvinvoinnista18.12.2024 09:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa tutustumaan tuoreimpiin tutkimustuloksiin sote-ammattilaisten työhyvinvoinnista vuonna 2024. Mitä kuuluu? -työhyvinvointitutkimus ja Kunta10-tutkimus tarjoavat kattavan näkymän sote-alaan. Mediainfo järjestetään etäyhteyksin ilmoittautuneille.
En hybridarbetare som är missnöjd med kontoret stannar hemma och arbetar på distans13.12.2024 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Vad är man missnöjd med på kontoret under hybridarbetstid? I huvudsak samma saker som tidigare, dvs. arbetsro och lokalernas användbarhet. Under hybridarbetstid är konsekvenserna av missnöje dock annorlunda: nu kan en missnöjd arbetstagare bestämma sig för att hellre arbeta på distans. Arbetshälsoinstitutets forskningsprojekt utredde sambanden mellan distansarbete, upplevd arbetsmiljö, arbetshälsa och kort sjukfrånvaro i olika kontorslokaler.
Toimistoon tyytymätön hybridityöntekijä jää kotiin etätöihin13.12.2024 06:00:00 EET | Tiedote
Mihin toimistolla ollaan hybridityöaikana tyytymättömiä? Pääasiassa samoihin asioihin kuin ennenkin eli työrauhaan ja tilojen käytettävyyteen. Hybridityöaikana tyytymättömyyden seuraukset ovat kuitenkin erilaiset: nyt tyytymätön työntekijä voi päättää jäädä mieluummin etätöihin. Työterveyslaitoksen tutkimushanke selvitti etätyön, koetun työympäristön, työhyvinvoinnin ja lyhyiden sairauspoissaolojen yhteyksiä erilaisissa toimistotiloissa.
A hybrid employee who is unsatisfied with the office will stay at home and work remotely13.12.2024 06:00:00 EET | Press release
What are people dissatisfied with at the office in the era of hybrid work? Mainly the same issues as before: lack of peaceful working conditions and the usability of the premises. However, in the era of hybrid work, the consequences of dissatisfaction are different: now, dissatisfied employees may decide to stay at home and work remotely. This research project conducted by the Finnish Institute of Occupational Health examined the links between remote work, the experience of the work environment, well-being at work and sickness absences in different office spaces.
Nästan två av tre har psykiska symtom inom film- och tv-branschen10.12.2024 17:00:00 EET | Pressmeddelande
Psykiska symtom är vanliga hos personer som arbetar inom film- och tv-branschen. I oberoende produktionsbolags produktioner har nästan två av tre arbetstagare psykiska symtom. Antalet är tre gånger större jämfört med den övriga finländska befolkningen i arbetsför ålder. Förekomsten av symtom framgår av Arbetshälsoinstitutets enkät, som besvarades av över 600 yrkespersoner inom branschen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme