Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Ateneumin taidemuseo ja Belvederen museo Wienissä järjestävät yhteistyössä Itävallan ensimmäisen Akseli Gallen-Kallelan taiteelle omistetun näyttelyn

Jaa

Noin 60 teosta sisältävä näyttely avautuu Wienissä, Itävallassa syyskuussa 2024. Näyttely on toteutettu Ateneumin sekä Belvederen taidemuseoiden yhteistyönä ja sen kuratoivat Belvederen apulaiskuraattori, tohtori Arnika Groenewald-Schmidt sekä Ateneumin erikoistutkija Anu Utriainen.

Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Antellin kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Antellin kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Akseli Gallen-Kallela (1865–1931) oli jo elinaikanaan tunnettu taiteilija Suomessa ja ulkomailla. Gallen-Kallelan kuvauksilla suomalaisista ihmisistä, myyteistä ja luonnosta oli keskeinen rooli suomalaisen kansallisen identiteetin muodostumisessa. Lukuisat eurooppalaisten taideyhdistysten ja muiden toimijoiden näyttelykutsut 1900-luvulta osoittavat, kuinka hänen taiteensa vetosi kansainväliseen taideyleisöön ja taiteilijoihin myös Pariisissa, Berliinissä, Lontoossa ja Wienissä.

”Gallen-Kallelan visuaalinen kieli on omaperäinen yhdistelmä erilaisia elementtejä ja tekniikoita. Samalla kun hän keskittyi suomalaisiin aiheisiin, hän kehitti ilmaisuaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa kansainvälisten nykytaiteilijoiden kanssa. Pariisissa vietetyn ajan jälkeen uusia virikkeitä löytyi Keski-Euroopasta. Gallen-Kallela toteutti laajalle levinnyttä ajatusta taiteen ja taiteellisen tyylin uudistamisesta omassa työssään ja osallistui useisiin näyttelyihin, myös yhdessä Edvard Munchin kanssa Berliinissä sekä Secession-liikkeen taiteilijoiden* kanssa Itävallassa ja Saksassa”, Ateneumin erikoistutkija Anu Utriainen kertoo.

Vuonna 1901 Gallen-Kallela debytoi Wienin Secession-näyttelyssä, joka oli omistettu pohjoismaisille taiteilijoille. Moderne Galerie, nykyinen Belvederen taidemuseo, hankki kokoelmiinsa hänen maalauksensa Kevät (n. 1900) tästä näyttelystä.
Gallen-Kallela kutsuttiin takaisin secessionistien järjestämään monumentaalitaiteelle omistettuun näyttelyyn Wieniin vuonna 1904, jossa oli esillä mm. Jusélius-mausoleumin freskojen luonnoksia. Tässä yhteydessä taiteilija ystävystyi Gustav Klimtin kanssa. Taiteilijoiden pyrkimyksenä ilmaisun uudistamisen ohella oli kuvataiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun nivominen yhteen kokonaistaideteokseksi.

”Yhteistyö Secession-liikkeen taiteilijoiden kanssa oli merkittävää ja jätti jälkensä Gallen-Kallelan työskentelyyn”, Utriainen toteaa. ”Vastavuoroisesti secessionistit arvostivat Gallen-Kallelan taidetta ja jakoivat hänen tavoitteensa uudistaa taidetta ja taiteellista ilmaisua.”

”Wienin Secession-taiteilijayhteisö oli paikka, jossa esiteltiin ja keskusteltiin uusista tyyleistä ja pyrittiin tätä kautta herättämään uusia lähestymistapoja taiteeseen. Akseli Gallen-Kallela kutsuttiin mukaan yhdeksi modernin taiteen edustajista. Yleisöllemme tulee olemaan jännittävää löytää tämä tuottelias taiteilija sekä tutustua hänen tulkintoihinsa suomalaisista ihmisistä, myyteistä ja maisemista, jotka ovat yhtä aikaa kansallisia ja kansainvälisiä”, Groenewald-Schmidt kuvailee.

Ateneumin taidemuseo on osa Kansallisgalleriaa, jonka yksi tehtävistä on tuoda kokoelmiensa teoksia uusien yleisöjen nähtäville. Viimeisten vuosikymmenien aikana yhteistyöhön on panostettu voimakkaasti ja Ateneumin kansainvälisestä näyttelytoiminnasta on tullut yhä näkyvämpi ja vaikuttavampi osa Suomen kulttuurivientiä.

 

Akseli Gallen-Kallela, Orangerie of the Lower Belvedere, Wien 27.9.2024-2.2.2025. Näyttely sisältää maalauksia, grafiikkaa ja huonekaluja. Ateneumin taidemuseo on saanut tukea yhteistyöprojektin valmisteluun Jane ja Aatos Erkon säätiöltä.

*Secessionistit olivat taiteilijaryhmiä, jotka kapinoivat akateemisia taiteilijajärjestöjä vastaan 1800-luvun lopulla ja pyrkivät irtautumaan vallalla olleesta vanhakantaisesta tyylistä. Parhaiten tunnettu liike oli Wienin secessio, johon kuului mm. Gustav Klimt.

 

Aukioloajat: Ti - pe klo 10–20:30 | La, su klo 10–17 | Ma suljettu

Sisäänpääsymaksut: Normaali pääsymaksu 20 € | Alennettu pääsymaksu 12 € | Alle 18-vuotiaat maksutta
18 - 24-vuotiaat kuuluvat vuonna 2023 alennushintaisten lippujen piiriin

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat: press.ateneum.fi

Kuvat

Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Antellin kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Antellin kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Lataa
Akseli Gallen-Kallela: Järvimaisema (1901). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Järvimaisema (1901). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Lataa
Akseli Gallen-Kallela: Kevät, esityö Juséliuksen mausoleumin freskoa varten (1903).  Sigrid Juséliuksen säätiö. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen
Akseli Gallen-Kallela: Kevät, esityö Juséliuksen mausoleumin freskoa varten (1903). Sigrid Juséliuksen säätiö. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen
Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen
Lataa
Akseli Gallen-Kallela: Imatra talvella (1893). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Imatra talvella (1893). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Lataa
Akseli Gallen-Kallela: Sammon puolustus (1895). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Sammon puolustus (1895). Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Lataa

Linkit

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. www.kansallisgalleria.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

1800-talets kvinnliga konstnärer och Wien i början av 1900-talet presenterar sig på utställningarna år 202514.11.2024 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På Konstmuseet Ateneum ses år 2025 två tillfälliga utställningar. Gränsöverskridare samlar för första gången 1800-talets resande kvinnliga konstnärers arbeten 7.3–24.8.2025. Gallen-Kallela, Klimt & Wien som visas 26.9.2025–1.2.2026 berättar om hur Akseli Gallen-Kallelas konst utvecklades i interaktion med internationella modernisterna som Gustav Klimt och Koloman Moser. Samtidigt visas samlingsutställningen En tidsfråga. Den nu pågående utställningen Gothic Modern visas fram till den 26 januari 2025.

Vuoden 2025 näyttelyissä esittäytyvät 1800-luvun naistaiteilijat ja 1900-luvun alun Wien14.11.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään vuonna 2025 kaksi vaihtuvaa näyttelyä. Rajojen rikkojat tuo ensimmäistä kertaa yhteen 1800-luvun matkustavien naistaiteilijoiden työtä 7.3.–24.8.2025. 26.9.2025–1.2.2026 nähtävä Gallen-Kallela, Klimt & Wien kertoo, miten Akseli Gallen-Kallelan taide kehittyi vuorovaikutuksessa kansainvälisten modernistien, kuten Gustav Klimtin ja Koloman Moserin kanssa. Lisäksi esillä on kokoelmanäyttely Ajan kysymys. Tällä hetkellä nähtävä Gothic Modern -näyttely on esillä 26. tammikuuta 2025 asti.

The 2025 exhibitions to feature women artists of the 1800s and the Vienna of the early 1900s14.11.2024 14:00:00 EET | Press release

In 2025, the Ateneum Art Museum will present two temporary exhibitions. From 7 March to 24 August 2025, Crossing Borders will, for the first time, bring together in one exhibition the work of travelling women artists from the 1800s. To be shown from 26 September 2025 to 1 February 2026, Gallen-Kallela, Klimt & Wien will explore how Akseli Gallen-Kallela’s art developed in interaction with international modernists, such as Gustav Klimt and Koloman Moser. Also on show will be the collection exhibition A Question of Time. The Gothic Modern exhibition, currently on display, will run until January 26, 2025.

Välkommen till presskonferensen för Gothic Modern-utställningen på onsdag den 2 oktober 2024 kl. 10.15.18.9.2024 10:00:00 EEST | Pressmeddelande

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen 2.10.2024 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. Medeltidens och renässansens konst erbjöd 1900-talets konstnärer emotionellt material och metoder för att behandla människans innersta känslor, psykets mörka sidor samt födseln, döden, lidandet och sexualiteten. Utställningen Gothic Modern – från mörker till ljus lyfter fram ett fascinerande fenomen som inte förr har granskats i konsthistorien, och belyser hur det uppträder i kända konstnärers verk. Ateneum inledde det betydande, internationella samarbetsprojektet redan år 2018, och museet blir också den första platsen där utställningen visas, 4.10.2024–26.1.2025.

Tervetuloa Gothic Modern -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 2.10.202418.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 2.10.2024 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1800- ja 1900 -lukujen taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia, psyyken pimeää puolta sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Gothic Modern – pimeydestä valoon -näyttely nostaa esille kiehtovan ilmiön, jota ei ole aikaisemmin taidehistoriassa käsitelty, ja tarkastelee sen esiintymistä tunnettujen taiteilijoiden teoksissa. Ateneum käynnisti merkittävän, kansainvälisen yhteistyöhankkeen jo vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana 4.10.2024–26.1.2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye