Varsinais-Suomen ELY-keskusVarsinais-Suomen ELY-keskusVarsinais-Suomen ELY-keskus

Raisionjoki vapautunut kaloille kuljettavaksi kunnostushankkeen valmistuttua - tuloksena kilometrin verran uutta koskialuetta

Jaa

Raisionjoen juuri valmistuneen kunnostushankkeen toteuttaminen tuli mahdolliseksi Turun seudun tekopohjavesihankkeen valmistuttua toistakymmentä vuotta sitten, kun jokea ei enää tarvittu raakavesilähteenä ja sen säännöstelypadot tulivat tarpeettomiksi. Käytännössä koko joen kattava kunnostushanke patojen purkamisineen nähtiin sekä kaupungin että ELY-keskuksen taholta hienona mahdollisuutena hankkeen poikkeuksellisen monitavoitteisuuden vuoksi. Hankkeen alin kunnostuskohde Huhkonkoski oli toiminut luonnollisen putouksensa vuoksi satoja vuosia kalojen vaellusesteenä ylemmälle jokiosuudelle.

Huhkonkoski ennen ja jälkeen kunnostuksen.
Huhkonkoski ennen (kuva yläkulmassa vasemmalla) ja jälkeen kunnostuksen. Kuvat: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kuvakirjasto

Raision kaupungin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesken solmittiin vuonna 2015 joen luonnonmukaistamisen suunnittelua ja luvanhakua koskeva yhteistyösopimus. Yleissuunnittelu alkoi jo samana vuonna Pöyry Finland Oy:n toimesta. Hankkeen kustannusjaoksi sovittiin 50/50 % Raision kaupungin ja ELY-keskuksen välillä.

Lupakäsittelyn vaiheet

Raision kaupunki laittoi Raisionjoen säännöstelylupien lakkauttamiseen ja joen kunnostamiseen liittyvän lupahakemuksen vireille 10.7.2017 Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, joka antoi hankkeen lupapäätöksen 5.12.2018. Hankkeesta tehtiin yksi valitus Merttelän padon kunnostuksen vaikutuksiin liittyen Vaasan hallinto-oikeuteen, mutta Raision kaupunki sai aluehallintovirastolta hankkeen valmisteluluvan 25.4.2019, jonka turvin päästiin aloittamaan joen alimman kunnostuskohteen eli Huhkonkosken kunnostusurakka v. 2020. Vaasan hallinto-oikeuden päätös annettiin 22.4.2021 ja siitä ei enää valitettu, joten hankkeen muiden kunnostuskohteiden urakointi päästiin aloittamaan v. 2022.

null
Merttelä ennen (kuva yläkulmassa vasemmalla) ja kunnostuksen jälkeen. Kuvat: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kuvakirjasto

Hankkeen kunnostuskohteet ja tavoitteet - tilanne nyt jopa parempi kuin ennen patojen rakentamista

Raisionjoen kunnostushankkeen tavoitteena oli korvata aikanaan Raision kaupungin vedenottoa varten rakennetut kolme säännöstelypatoa (Hintsa, Hintsa-Lähteenmäki ja Merttelä) sekä Huhkonkosken kynnys kalannousun mahdollistavilla pohjapato- ja kalatierakenteilla sekä niihin liittyvillä luonnonmukaisilla tekokoskialueilla. Rakennetuilla pohjapadoilla Raisionjoen virtaama- ja vedenkorkeusvaihteluita luonnonmukaistettiin lähtötilanteeseen verrattuna. Lisäksi purettiin kokonaan pois Hintsan padon yläpuolinen Myllypato ja rakennettiin yksi uusi pohjapato Raision ja Ruskon rajan tuntumaan. Sen tarkoituksena oli varmistaa vedenkorkeuden säilyminen ennallaan kuivina aikoina pohjapadon yläpuolisella jokiosuudella Ruskon kunnan alueella.

Raisionjoen laajaa kunnostushanketta voi pitää poikkeuksellisen monihyötyisenä ja kustannustehokkaana hankkeena. Hanke parantaa joen ekologista tilaa sekä luonnon monimuotoisuutta kunnostetuilla alueilla jopa ennen säännöstelypatojen rakentamista vallinneeseen tilanteeseen verrattuna. Vedenkorkeuksien ja virtaamien luonnonmukaistuminen lisää rantojen monimuotoisuutta ja rakennettavat pohjapadot ja niihin liittyvät tekokoskialueet mahdollistavat kalojen nousun merialueelta jokeen sekä parantavat kalojen ja muiden vesieliöiden lisääntymis- ja elinolosuhteita. Hanke parantaa lisäksi Raisionjoen virkistyskäyttömahdollisuuksia ja jokivarren maisema-arvoja. Jokivirtaamien suuret ja äkilliset virtaamavaihtelut pienenevät hankkeen ansiosta, mikä vähentää tulva- ja kuivuushaittoja.

Merkittävänä hyötynä luvanhaltijan eli Raision kaupungin kannalta voi pitää myös sitä, että vanhojen säännöstelypatojen käyttö- ja kunnossapitovelvoitteet ja niihin liittyvät kustannukset (70000 - 150000 € vuodessa) poistuvat käytännössä kokonaan eikä rakenteista aiheudu enää patoturvallisuusriskiä kuten aiemmin.

Myllypadon%20poistamisen%20seurauksena%20paljastunutta%20vanhaa%20koskialuetta.
Myllypadon poistamisen seurauksena paljastunutta vanhaa koskialuetta. Kuva: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kuvakirjasto

Hankkeen käytännön toteutus ja kustannukset

Hankkeen urakoitsijoina toimivat Huhkonkosken urakan (2020-2021) osalta Oteran Oy sekä muut kunnostuskohteet sisältäneen urakan (2022-2023) osalta Destia Oy. Rakennuttamiskonsultteina toimivat Huhkonkoskella Sweco Oy ja jälkimmäisessä urakassa Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Hankkeen toteutusvaiheen yhteistyösopimuksessa olivat Raision kaupungin ja ELY-keskuksen lisäksi mukana myös Valonia, jolla oli hankkeen onnistuneen ja luonnonmukaisen lopputuloksen kannalta erittäin merkittävä asiantuntijarooli kunnostuskohteiden elinympäristökunnostuksissa.

Hankkeen kokonaiskustannukset olivat noin 2 milj. € (alv 0), mikä jaettiin puoliksi kaupungin ja valtion (ELY-keskus) välillä. Hanke tuottaa toivottavasti pitkäaikaista lisäarvoa sekä luonnolle että Raisionjoen tuleville virkistyskäyttäjäsukupolville ilman merkittäviä kunnossapitotarpeita. 

Lisätiedot:

Raision kaupunki: kaupungininsinööri Mikko Kunttu, puh. 044 797 1240

Varsinais-Suomen ELY-keskus: ryhmäpäällikkö Juha-Pekka Triipponen, puh. 0295 022 953

Valonia: vesistöasiantuntija Jussi Aaltonen, puh. 040 186 1765

Avainsanat

Kuvat

Merttelä ennen (kuva yläkulmassa vasemmalla) ja kunnostuksen jälkeen. Kuvat: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kuvakirjasto
Merttelä ennen (kuva yläkulmassa vasemmalla) ja kunnostuksen jälkeen. Kuvat: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kuvakirjasto
Lataa
Huhkonkoski ennen ja jälkeen kunnostuksen.
Huhkonkoski ennen (kuva yläkulmassa vasemmalla) ja jälkeen kunnostuksen. Kuvat: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kuvakirjasto
Lataa
Myllypadon poistamisen seurauksena paljastunutta vanhaa koskialuetta.
Myllypadon poistamisen seurauksena paljastunutta vanhaa koskialuetta. Kuva: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kuvakirjasto
Lataa

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Maantietä 189 (Rymättyläntie) parannetaan rakentamalla Virventien liittymään alikulkukäytävä ja porrastettu liittymä – liikenne siirretään kiertotielle3.7.2024 13:28:48 EEST | Tiedote

Naantalin kaupunki rakennuttaa yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa maantien 189 (Rymättyläntie) parannushanketta, jossa rakennetaan Virventien liittymään alikulkukäytävä sekä porrastettu liittymä Porhonkallion–Virpin asemakaava-alueelle Naantalin Luonnonmaalla. Työt ovat edenneet siihen vaiheeseen, että liikenne siirretään työalueen kohdalla kiertotielle. Kiertotien pituus on noin 400 metriä, ja nopeusrajoitus kiertotiellä on 30 kilometriä tunnissa. Liikenne siirretään kiertotielle tiistai-iltana 9. heinäkuuta. Kiertotie on käytössä perjantaihin 25. lokakuuta asti.

Kesällä toteutetaan useita pieniä tienparannustöitä28.6.2024 09:19:58 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus parantaa maanteiden liikennöitävyyttä ja liikenneturvallisuutta pienten korjaustöiden urakkapaketilla. Urakkapaketti koostuu yhden nelihaaraliittymän suuntauksen parantamisesta Aurassa, kaidetöistä Harjavallassa, suojatiesaarekkeen rakentamisesta Kaarinan Littoisissa, kivetyksellä korotettujen liittymäalueiden vaurioiden korjaamisesta Mynämäellä ja tulva-alttiin tieosan tasauksen korottamisesta Turun Kakskerrassa.

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa parannetaan tievalaistuksen laatua ja energiatehokkuutta uusimalla valaisimia26.6.2024 12:34:23 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus tulee parantamaan tievalaistuksen laatua, energiatehokkuutta sekä liikenneturvallisuutta uusimalla elinkaarensa päässä olevia suurpainenatriumvalaisimia ledivalaisimiin vuoden 2024 aikana. Valaisinvaihtoja tehdään Varsinais-Suomessa noin 1900 kappaletta ja Satakunnassa noin 1200 kappaletta. Lisäksi rakennetaan uutta tievalaistusta valtatielle 12 tieosuuksille Rauma–Lappi sekä Huittinen–Sastamala. Uutta valaistusta rakennetaan yhteensä noin 20 kilometriä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye