Raisionjoki vapautunut kaloille kuljettavaksi kunnostushankkeen valmistuttua - tuloksena kilometrin verran uutta koskialuetta
Raisionjoen juuri valmistuneen kunnostushankkeen toteuttaminen tuli mahdolliseksi Turun seudun tekopohjavesihankkeen valmistuttua toistakymmentä vuotta sitten, kun jokea ei enää tarvittu raakavesilähteenä ja sen säännöstelypadot tulivat tarpeettomiksi. Käytännössä koko joen kattava kunnostushanke patojen purkamisineen nähtiin sekä kaupungin että ELY-keskuksen taholta hienona mahdollisuutena hankkeen poikkeuksellisen monitavoitteisuuden vuoksi. Hankkeen alin kunnostuskohde Huhkonkoski oli toiminut luonnollisen putouksensa vuoksi satoja vuosia kalojen vaellusesteenä ylemmälle jokiosuudelle.
Raision kaupungin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesken solmittiin vuonna 2015 joen luonnonmukaistamisen suunnittelua ja luvanhakua koskeva yhteistyösopimus. Yleissuunnittelu alkoi jo samana vuonna Pöyry Finland Oy:n toimesta. Hankkeen kustannusjaoksi sovittiin 50/50 % Raision kaupungin ja ELY-keskuksen välillä.
Lupakäsittelyn vaiheet
Raision kaupunki laittoi Raisionjoen säännöstelylupien lakkauttamiseen ja joen kunnostamiseen liittyvän lupahakemuksen vireille 10.7.2017 Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, joka antoi hankkeen lupapäätöksen 5.12.2018. Hankkeesta tehtiin yksi valitus Merttelän padon kunnostuksen vaikutuksiin liittyen Vaasan hallinto-oikeuteen, mutta Raision kaupunki sai aluehallintovirastolta hankkeen valmisteluluvan 25.4.2019, jonka turvin päästiin aloittamaan joen alimman kunnostuskohteen eli Huhkonkosken kunnostusurakka v. 2020. Vaasan hallinto-oikeuden päätös annettiin 22.4.2021 ja siitä ei enää valitettu, joten hankkeen muiden kunnostuskohteiden urakointi päästiin aloittamaan v. 2022.
Hankkeen kunnostuskohteet ja tavoitteet - tilanne nyt jopa parempi kuin ennen patojen rakentamista
Raisionjoen kunnostushankkeen tavoitteena oli korvata aikanaan Raision kaupungin vedenottoa varten rakennetut kolme säännöstelypatoa (Hintsa, Hintsa-Lähteenmäki ja Merttelä) sekä Huhkonkosken kynnys kalannousun mahdollistavilla pohjapato- ja kalatierakenteilla sekä niihin liittyvillä luonnonmukaisilla tekokoskialueilla. Rakennetuilla pohjapadoilla Raisionjoen virtaama- ja vedenkorkeusvaihteluita luonnonmukaistettiin lähtötilanteeseen verrattuna. Lisäksi purettiin kokonaan pois Hintsan padon yläpuolinen Myllypato ja rakennettiin yksi uusi pohjapato Raision ja Ruskon rajan tuntumaan. Sen tarkoituksena oli varmistaa vedenkorkeuden säilyminen ennallaan kuivina aikoina pohjapadon yläpuolisella jokiosuudella Ruskon kunnan alueella.
Raisionjoen laajaa kunnostushanketta voi pitää poikkeuksellisen monihyötyisenä ja kustannustehokkaana hankkeena. Hanke parantaa joen ekologista tilaa sekä luonnon monimuotoisuutta kunnostetuilla alueilla jopa ennen säännöstelypatojen rakentamista vallinneeseen tilanteeseen verrattuna. Vedenkorkeuksien ja virtaamien luonnonmukaistuminen lisää rantojen monimuotoisuutta ja rakennettavat pohjapadot ja niihin liittyvät tekokoskialueet mahdollistavat kalojen nousun merialueelta jokeen sekä parantavat kalojen ja muiden vesieliöiden lisääntymis- ja elinolosuhteita. Hanke parantaa lisäksi Raisionjoen virkistyskäyttömahdollisuuksia ja jokivarren maisema-arvoja. Jokivirtaamien suuret ja äkilliset virtaamavaihtelut pienenevät hankkeen ansiosta, mikä vähentää tulva- ja kuivuushaittoja.
Merkittävänä hyötynä luvanhaltijan eli Raision kaupungin kannalta voi pitää myös sitä, että vanhojen säännöstelypatojen käyttö- ja kunnossapitovelvoitteet ja niihin liittyvät kustannukset (70000 - 150000 € vuodessa) poistuvat käytännössä kokonaan eikä rakenteista aiheudu enää patoturvallisuusriskiä kuten aiemmin.
Hankkeen käytännön toteutus ja kustannukset
Hankkeen urakoitsijoina toimivat Huhkonkosken urakan (2020-2021) osalta Oteran Oy sekä muut kunnostuskohteet sisältäneen urakan (2022-2023) osalta Destia Oy. Rakennuttamiskonsultteina toimivat Huhkonkoskella Sweco Oy ja jälkimmäisessä urakassa Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Hankkeen toteutusvaiheen yhteistyösopimuksessa olivat Raision kaupungin ja ELY-keskuksen lisäksi mukana myös Valonia, jolla oli hankkeen onnistuneen ja luonnonmukaisen lopputuloksen kannalta erittäin merkittävä asiantuntijarooli kunnostuskohteiden elinympäristökunnostuksissa.
Hankkeen kokonaiskustannukset olivat noin 2 milj. € (alv 0), mikä jaettiin puoliksi kaupungin ja valtion (ELY-keskus) välillä. Hanke tuottaa toivottavasti pitkäaikaista lisäarvoa sekä luonnolle että Raisionjoen tuleville virkistyskäyttäjäsukupolville ilman merkittäviä kunnossapitotarpeita.
Lisätiedot:
Raision kaupunki: kaupungininsinööri Mikko Kunttu, puh. 044 797 1240
Varsinais-Suomen ELY-keskus: ryhmäpäällikkö Juha-Pekka Triipponen, puh. 0295 022 953
Valonia: vesistöasiantuntija Jussi Aaltonen, puh. 040 186 1765
Avainsanat
Kuvat
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin3.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.
Raskaskuljetukset Hailuodon lautoilla3.12.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus toivoo, että raskaanliikenteen liikennöitsijät, jakeluyritykset ja rakennushankkeiden toteuttajat ohjaisivat raskaat kuljetuksensa Hailuodon lauttaliikenteen aamun ruuhkaisen työmatkaliikenteen vuoron 07:30 sijaan muille aikataulun mukaisille lauttavuoroille.
RehuX Oy har tredubblat sin produktion under de senaste tio åren – med hjälp av landsbygdsfinansiering29.11.2024 14:57:24 EET | Pressmeddelande
RehuX Oy bygger en ny produktionslinje och ett nytt produktlager i Tarvasjoki. NTM-centralen i Egentliga Finland har beviljat EU:s landsbygdsfinansiering för investeringar på över två miljoner euro.
RehuX Oy on kolminkertaistanut tuotantonsa viimeisen kymmenen vuoden aikana – apuna maaseuturahoitus29.11.2024 14:57:24 EET | Tiedote
RehuX Oy rakentaa Tarvasjoelle uutta tuotantolinjaa ja tuotevarastoa. Varsinais-Suomen ELY-keskus on myöntänyt yli kahden miljoonan euron investoinnille EU:n maaseuturahoitusta.
Företagsstöd för landsbygden intresserar Egentliga Finland – 164 stöd har beviljats under året28.11.2024 13:18:55 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen i Egentliga Finland och Leader-grupperna har beviljat 5,5 miljoner euro i företagsstöd för landsbygden under det senaste året. När företagens självfinansiering räknas med stiger de totala kostnaderna för de projekt som stöds till över 22 miljoner euro. Nya investeringar, arbetsplatser, tillväxt och internationalisering utlovas!
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme