Nya smarta system varnar för vilt på landsvägarna i NTM-centralen i Södra Österbottens område
På riksväg 8 installeras nya smarta viltvarningssystem på tre platser för att minska hjortdjursolyckor i Korsholm och Nykarleby. Projektet genomförs som ett samarbete mellan Finlands viltcentral, de lokala jaktvårdsföreningarna, LokalTapiola Österbotten, InnoTrafik Oy och NTM-centralen i Södra Österbotten.

Hjortdjursolyckor i Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten
På NTM-centralen i Södra Österbottens område sker det årligen väldigt många olyckor som inkluderar älgar och hjortar. Under femårsperioden 2018–2022 har antalet hjortdjursolyckor ökat med 23 %. Det positiva är att samtidigt har antalet hjortdjursolyckor som lett till personskador minskat med 22 %. Skillnaden beror på att antalet olyckor som involverar rådjur och skogsren kraftigt har ökat. Olyckor med rådjur orsakar i allmänhet inte personskador eftersom djuren är små till storleken. Olyckor med skogsren orsakar trots ökningen endast ca 5 % av områdets hjortdjursolyckor. Den årliga variationen i antalet olyckor som involverar djur är stor och hjortdjursbeståndets storlek har en betydande inverkan.
Trots att antalet älg- och hjortdjurskrockar som orsakat personskador har minskat betydligt, har dock samma förändring inte skett i frågan om de allvarligaste olyckorna. I Finland sker det fortsättningsvis varje år 1–3 hjortdjursolyckor med dödlig utgång. Största delen av dessa är älgkrockar, men det är inte ovanligt att kollisioner sker med andra djur. Det är skäl att förhålla sig allvarlig till att antalet djurolyckor som orsakar egendomsskador ökar, för varje avvikelse i trafiken kan leda till att situationen kumuleras. I värsta fall kan en mindre olycka störa trafiken så att det leder till en allvarlig olycka.
Under femårsperioden 2018–2022 skedde över en femtedel av alla hjortdjursolyckor i Österbotten, Mellersta Österbotten och Södra Österbotten på riksväg 8. Man strävar efter att minska antalet olyckor och omfattningen av olyckorna med både traditionella metoder som områden med älgvarning och viltstängsel, men även med smarta varningssystem. Viltstängslen utgör hinder för djurens naturliga vandring. När ett stängsel byggs, flyttar djurens vandringsstråk ofta till viltstängslets ändor och därför finns älgvarningsmärken som varnar för viltstängslets början och slut. För bilisterna är det skäl att beakta dessa varningar med särskild uppmärksamhet både med tanke på djur som rör sig i närheten av vägen och med tanke på körhastigheten. På områden där det finns älgvarningsmärken men inget stängsel har varningsmärkena satts upp på basis av olyckshistorien och observationer från jaktvårdsföreningarna. Då smarta system blir vanligare ska man inte glömma de vanliga älg- och hjortvarningarna, för huvuddelen av varningsområdena märks fortsättningsvis ut på traditionellt sätt med vanliga trafikmärken.
Nya system installeras på platser med effekt på riksväg 8
LokalTapiola Österbotten satsar på förebyggande verksamhet och främjandet av trafiksäkerhet i hela Österbotten. Som en del av sitt program för samhällsansvar har LokalTapiola donerat sammanlagt 60 000 € för att användas till anskaffning av optimala älgvarningsmärken och ljudfyrar. Platserna och de lämpligaste smarta systemen har valts ut i samarbete av sakkunniga på Finlands viltcentral, jaktvårdsföreningarna och NTM-centralen.
- Att främja trafiksäkerheten på bred front i hela Österbotten är en viktig sak för oss och det här projektet är en naturlig del av det arbetet. Många österbottningar, även en stor del av våra ägarkunder, använder sig av riksåttan dagligen och vi vill vara med och skapa tryggare resor för dem genom att förebygga olyckor och tillbud som kan uppstå med älgar och andra viltdjur, konstaterar verkställande direktör Joel Sunabacka på LokalTapiola Österbotten.
Nya optimala älgvarningssystem har tagits i bruk på riksväg 8 i Korsholm vid gränsen till Malax på avsnittet Bergbacken–Rimal och i Nykarleby på avsnittet Sandås–Ytterjeppo. Ett optimalt varningssystem innebär ett blinkande älgvarningsmärke i gryningen och skymningen då olycksrisken är störst. Varningstidpunkterna baserar sig på uppgifter om olyckshistorien. Utöver dessa förbättras säkerheten på riksväg 8 vid Vassorfjärden då den tidigare helheten med viltstängsel, gångtunnel för viltdjur och ljudfyrar kompletteras med tre nya ljudfyrar. Ljudfyrarna påverkar älgarnas och övriga viltdjurs beteende. Anläggningen registrerar när ett djur närmar sig och då börjar den spela upp inspelat människoprat. Djuret hör ljudet och vänder om istället för att komma ut på vägen. På basis av tidigare erfarenheter förhindrar ljudfyrarna effektivt älgar från att komma in på vägen mellan viltstängslen i T-korsningar. Målet är att lära viltdjuren att allt hellre välja att använda gångtunneln som går under riksväg 8.
- Förra vintern var vi först i världen med ett pilotförsök av den här typen av ljudfyr på riksväg 8 för det här ändamålet och effekterna var strålande. Då det var snö på marken kunde vi bekräfta att ljudfyren hade fått alla sju älgar som försökte ta sig ut på vägen att vända om i stället, gläder sig jaktchef Stefan Pellas på Finlands viltcentral Kust-Österbotten.
Det smarta viltvarningssystemet har utvecklats och patenterats av det finländska teknologiföretaget InnoTrafik Oy.
- Vi är glada över att vi kan erbjuda ny teknologi åt NTM-centralen, Finlands viltcentral och jaktvårdsföreningarna och hjälpa dem i deras arbete med att skapa tryggare landsvägsförhållande, berättar Jouni Hänninen, produktansvarig på InnoTrafik Oy.
I valet av platser låg betoningen på effekterna. Urvalskriterierna utgjordes av platser där det förekommit många älgolyckor och där hastigheten är 100 km/h sommartid. Särskilt vid Vassorfjärden beaktades också jaktvårdsföreningens älgobservationer och det konstaterade behovet av att komplettera det smarta varningssystemet.
Kontakter
Kjell Lind, trafiksäkerhetsansvarig, NTM-centralen, tfn 0295 027 734, kjell.lind(a)ntm-centralen.fi
Lauri Laaksonen, hållbarhets- och kommunikationschef, LokalTapiola Österbotten, tfn 045 136 6834, lauri.laaksonen(a)lahitapiola.fi
Stefan Pellas, jaktchef, Finlands viltcentral Kust-Österbotten, tfn 0295 431 2311, stefan.pellas(a)riista.fi
Jouni Hänninen, produktansvarig, Innotrafik Oy, tfn 040 731 4030, jouni.hanninen(a)innotrafik.com
Bilder



Dokument
Om oss
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Etelä-Pohjanmaalla epävarmat ja sumuiset näkymät29.4.2025 09:19:53 EEST | Tiedote
Alueelliset kehitysnäkymät on julkaistu. Useilla alueilla talouden elpyminen on alkanut, mutta Yhdysvaltojen asettamat tullit ja niiden aiheuttamat vastatoimet ovat vieneet maailmankaupan sekasortoiseen tilaan, jossa tulevaisuuden ennakointi on erittäin vaikeaa. Epävarmuutta lisää myös Venäjän käymä sota Ukrainassa. Etelä-Pohjanmaalla epävarmuus ja sumuisuus luonnehtivat maakunnan suhdanneodotuksia. Usko käänteeseen on kuitenkin hiljalleen vahvistumassa, vaikka geopoliittinen tilanne ja protektionistiset politiikkatoimet ovat tuottaneet uudenlaista hämmennystä.
Kyrkösjärven rannoilla olevat luvattomat veneet on poistettava 15.6.2025 mennessä24.4.2025 10:35:15 EEST | Tiedote
Kyrkösjärven rannoilla Seinäjoen kaupungin mailla on ollut luvatta kymmeniä veneitä pitkäaikaisessa säilytyksessä. Veneitä ei voi säilyttää kenenkään maalla ilman maanomistajan lupaa. Seinäjoen kaupunki ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus poistavat alueelta luvattomasti säilytetyt veneet tänä kesänä.
Etelä-Pohjanmaalla maaliskuun lopussa 7419 työtöntä työnhakijaa24.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli Etelä-Pohjanmaan alueella 8,6 prosenttia, joka oli Manner-Suomen toiseksi alhaisin. Koko maassa työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli 11,8 prosenttia.
Kuorasjärven säännöstelyn muuttamisen ja kalatien rakentamisen suunnitelma on valmistunut23.4.2025 15:35:58 EEST | Tiedote
Alavuden Sydänmaalla sijaitsevan Kuorasjärven säännöstelyn muuttamisen ja kalatien rakentamisen lupahakemussuunnitelma on valmistunut. Suunnitelma sisältää ns. kevätkuopan loiventamisen vähälumisina talvina, kesäaikaisen säännöstelyn ylärajan 10 cm:n noston ja teknisen kalatien rakentamisen säännöstelypadon yhteyteen. Näille toimenpiteille Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus hakee vesilain mukaista lupaa aluehallintovirastolta
ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän EPV Energia Oy:n energiavarastohankkeen, Laihia ja sähkönsiirron ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta15.4.2025 15:21:04 EEST | Tiedote
EPV Energia Oy suunnittelee CO2-akkuteknologiaan perustuvaa energiavarastointilaitosta Laihian Jokiperään Klipinnevalle Ritarin Hautamaan alueelle, noin 20 kilometrin etäisyydelle Laihian keskustasta kaakkoon. Laitoksella varastoidaan energiaa hyödyntämällä hiilidioksidia varastoimisen väliaineena. Energiavarasto muodostuu CO2-akkuyksiköistä, joiden toiminta perustuu hiilidioksidin olomuodon muutokseen. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum