”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri
Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.
Lehdistötiedote 7.11.2023
Tekoälyvallankumous on aika siirtää asiakaspalvelun vallankumoukseksi – näin päätti suomalaisen verkkokaupan pioneeri Markku Korkiakoski. Korkiakoski on johtanut jo yli 25 vuotta toimitusjohtajana Vilkas Group Oy:tä, joka on ollut suomalaisen verkkokaupan edelläkävijä niin verkkokauppatoimittajana kuin verkkokauppadatan hyödyntäjänä ja kehittäjänä. Vilkkaan kehittämä Verkkokauppaindeksi on Suomen ainoa verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava palvelu.
”Halusimme luoda kaupoille uutta lisäarvoa verkossa paremman asiakastyytyväisyyden kautta. Lähtökohta oli yksinkertainen: Jokainen meistä lienee ehkä useinkin kiroillut, miten verkkokaupan tai verkkopalvelun asiakaspalvelijaksi valjastettu botti ei oikeasti osaa auttaa. Päätimme rakentaa kehittyneen tekoälyn avulla radikaalisti paremman asiakaspalvelijan”, taustoittaa Korkiakoski.
Korkiakosken tiimi valitsi luonnollisen kielen prosessointiin kehitetyn korkealaatuisen tekoälyteknologian kehitystyön pohjaksi. Työnimeksi ajateltu SMART (Sales & Marketing AI Retail Technology) sai ylennyksen palvelun varsinaiseksi nimeksi, kun pilotointi osoitti Vilkkaan onnistuneen kehitystyössä jopa yli odotusten. Kyse ei ole tyhjästä tekoälyhypetyksestä, vaan laajasta todellisesta asiakaskunnasta saaduista konkreettisista tuloksista, Korkiakoski painottaa.
”Asiakkaiden tuhansista pilottikeskusteluista SMART Merchant AI:n kanssa ei ole noussut esiin lainkaan huonoa palautetta. Ajamamme sentimenttianalyysit kuvastavat päinvastoin erinomaista asiakastyytyväisyyttä.”
”Tämä perustuu kahteen asiaan: SMART oppii tuntemaan palvelemansa verkkokaupan tarjooman paremmin, kuin mihin yksikään ihminen pystyisi. Tämän lisäksi käyttämämme huipputeknologia takaa, että SMART kykenee myös kommunikoimaan asiakkaiden kanssa täysin viiveettä sekä sujuvalla ja erittäin laadukkaalla kielellä. SMART on parantanut jo pilottivaiheessa kauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa mahdollisuudet suuriin kustannussäästöihin”, avaa Korkiakoski.
Kauppiaat haistavat jo menestyksen
SMART tarjoaa verkkokauppiaille älykkään ja dynaamisen asiakaspalvelijan.
”Voimme yhtä aikaa parantaa asiakastyytyväisyyttä ja vähentää asiakaspalvelun kuormitusta. Yleensähän käy niin, että asiakaspalvelussa säästäminen johtaa asiakastyytyväisyyden laskuun. Me voimme sen sijaan nyt tarjota palvelun, joka johtaa säästöjen lisäksi parempaan asiakastyytyväisyyteen, lisääntyvään asiakasuskollisuuteen ja todennäköisesti huomattavasti kasvavaan liikevaihtoon. Ei ole siis ihme, että meillä puhelin soi ja voi liioittelematta tiivistää, että johtavat brändit ovat jo kiinnostuneita”, Korkiakoski kuvailee.
Korkiakoski ei tietenkään voi julkisesti paljastaa neuvottelukumppaneita, mutta luonnehtia niitä voi.
”Sanotaanko niin, että nämä ovat kaikille suomalaisille tuttuja brändejä”, myhäilee Korkiakoski.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Avainsanat
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme