Kainuun terveyden- ja sosiaalihuollon vanhojen tietojen arkistointiprojekti valmistui ennätysajassa

Jaa

Lehdistötiedote 16.11.2023

Kainuun terveyden- ja sosiaalihuollon 
vanhojen tietojen arkistointiprojekti valmistui ennätysajassa

 
Digital Workforce ja yhteistyökumppani Atostek ovat toimittaneet Kainuun hyvinvointialueelle vanhojen tietojen arkistointiprojektin, jossa poimittiin ohjelmistorobotiikan avulla Kainuun Pegasos-tietojärjestelmässä olevat vanhat potilas- ja asiakastiedot, konvertoitiin ja siirretiin tiedot Kelan Kanta-arkistoon. Lisäksi poimittiin erikseen sovitut tiedot asiakkaan omaa arkistointia varten.  Projekti valmistui vajaassa kahdeksassa kuukaudessa.

Kanta-arkistossa olevien tietojen säilyttämisestä vastaa Kela, mikä antaa rekisterinpitäjälle mahdollisuuden ajaa alas arkistokäytössä oleva vanha järjestelmä.  Kyseessä on toinen hyvinvointialueiden sähköisen arkistoinnin ohjelmistorobotiikkapohjainen vanhojen tietojen arkistointihanke, joka on saatu päätökseen.

Kainuun passiivikannoissa olevia arkistoitavia tietoja oli kertynyt vuosien 1992-2012 ajalta Pegasos-järjestelmiin. Siirrettäviä kantoja oli yhdeksän, käsiteltäviä henkilötunnuksia yli 200.000 ja siirrettäviä asiakirjoja noin 800.000. Arkistoitavia tietoja olivat kertomustekstit, todistukset ja lomakkeet, lastenneuvolan kirjaukset, raskauden seurannan kirjaukset, laboratoriotutkimukset, vuodeosasto tiedot sekä kotihoidon hoito- ja palvelusuunnitelmat. 

”Projektin tavoitteena oli Kainuun vanhojen Pegasos-tietokantojen sisältämän tiedon siirtäminen Kelan Kanta-arkistoon tai Kainuun omaan arkistoon, jotta vanhan järjestelmän käyttö voidaan päättää ja järjestelmä ajaa alas. Olimme seuranneet, kuinka robotiikalla voidaan toteuttaa tämänlainen hanke kustannustehokkaasti ja laadukkaasti. Arkistointiprojekti sujui jouhevasti ja lopputulos ylitti odotukset sekä aikataulutuksen että lopputuotoksen laadun suhteen” toteaa Pegasos järjestelmän pääkäyttäjänä toiminut järjestelmäpäällikkö Sirkku Malinen. 

Digital Workforcen vanhojen tietojen arkistointiprojektissa hyödynnettiin avoimeen lähdekoodiin, Robot Frameworkiin perustuvaa Robocorp-alustaa pilvipalveluna sekä Atostekin Kanta-sertifioitua ERA-sovellusta, jolla aineistot konvertoidaan Kelan määritysten mukaiseen CDAR2-muotoon ja siirretään Kanta-arkistoon. Digital Workforcen ratkaisu on riippumaton lähdejärjestelmästä.

”Kainuun vanhojen tietojen arkistointiprojekti lähti liikkeelle toisena Suomessa. Meille oli ehtinyt kertyä arvokasta kokemusta ensimmäisestä projektista ja pystyimme toimimaan erittäin tehokkaasti. Työ käynnistyi maaliskuussa 2023, ja tuotantopoimintoihin pääsimme kesäkuun lopussa. Viimeiset asiakirjat siirrettiin Kanta-arkistoon 11.10.2023, hyvissä ajoin ennen luvattua määräaikaa vuoden loppuun mennessä. Kahdeksaan kuukauteen mahtui myös kesän lomajakso. Ratkaisumme puitteissa asiakas voi siirtää lain vaatimat tiedot yhdellä hankinnalla. Vanhojen tietojen arkistointiprojekti on resursseja, asiantuntemusta ja kokemusta vaativa hanke, jonka voimme hoitaa hyvin pitkälle asiakkaan puolesta, kertoo Juha Järvi, Global Head of Healthcare, Digital Workforce.

Ohjelmistorobotiikalla toteutettu asiakas- ja potilastietojen arkistointi Kelan Kanta-palveluun kestää tyypillisesti 9-12 kuukautta ja se voidaan jakaa neljään päävaiheeseen: valmistelu, poiminta, konvertointi ja kantaan siirto.

Suomessa on meneillään ja käynnistymissä kymmeniä vanhojen tietojen arkistohankkeita, sillä Asiakastietolaki velvoittaa kaikki julkiset sosiaalihuollon palvelutarjoajat liittymään sosiaalihuollon arkistoon 1.9.2024 mennessä. Suomessa on arviolta 800-1000 arkistoitavaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmää.

Lisätietoja

Juha Järvi, Global Head of Healthcare, Digital Workforce Services Plc

juha.jarvi@digitalworkforce.com



Avainsanat

Digital Workforce Services on maailman johtavia liiketoimintaprosessien automatisointiin tarkoitettujen palveluiden ja teknologiaratkaisujen tarjoajia. Digital Workforce Outsmart -palvelujen ja -teknologia-alustan avulla asiakasorganisaatiot voivat säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa, parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Maailmanlaajuisesti yli 250 suurta asiakasta käyttää yhtiön palveluja ja teknologioita liiketoimintansa kehittämiseen automaation avulla. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Norjassa, Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa, Tanskassa ja Yhdysvalloissa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla. https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj

Digital Workforce ilmoittaa strategisesta kumppanuudesta Sema4.ai:n kanssa tuodakseen tekoälyagentit osaksi Outsmart-alustaansa2.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Lehdistötiedote 2.7.2024 Digital Workforce ilmoittaa strategisesta kumppanuudesta Sema4.ai:n kanssa tuodakseen tekoälyagentit osaksi Outsmart-alustaansa Digital Workforce, johtava prosessiautomaation palveluyhtiö, kertoo kumppanuudesta tekoälyagenttien pioneeriyhtiö Sema4.ai:n kanssa tuodakseen tekoälyagentit osaksi Outsmart-alustaansa. Tämä on merkittävä edistysaskel kokonaisvaltaisessa liiketoimintaprosessien automatisoinnissa, missä yhdistyvät ohjelmistorobotiikan (Robotic Process Automation, RPA) vahvuudet ja suurten kielimallien (Large Language Models, LLM) joustavuus. Tekoälyagentit mahdollistavat nopean ja tehokkaan automatisoinnin tietotyön tehtävissä, jotka tyypillisesti edellyttävät työläitä manuaalisia prosesseja. Muuttuva automaatio Yli yhdeksän vuoden kokemuksella prosessiautomaatiosta, ohjelmistorobotiikasta ja luonnollisen kielen prosessointijärjestelmistä (Natural Language Processing, NLP), Digital Workforce on tämän mullistavan muutoksen eturintamassa. Sääntöpohjaisist

Digital Workforce Announces Strategic Partnership with Sema4.ai to Deliver AI Agents on its Outsmart Platform2.7.2024 11:00:00 EEST | Press release

Press release 2 July 2024 Digital Workforce Announces Strategic Partnership with Sema4.ai to Deliver AI Agents on its Outsmart Platform Digital Workforce, a leader in process automation services, is thrilled to announce a partnership with Sema4.ai, the pioneering enterprise AI Agent company, to integrate Sema4 AI Agents into its Outsmart business process automation platform. This marks a significant advancement in holistic business process automation, combining the strengths of Robotic Process Automation (RPA) and the flexibility of Large Language Models (LLMs). AI agents enable fast and effective automation of knowledge work tasks that typically require intensive manual processes. Revolutionizing Automation With over nine years of experience in process automation, RPA, and Natural Language Processing (NLP) systems, Digital Workforce is at the forefront of this transformative change, where rule-based pre-trained RPA robots become more powerful when paired with GenAI-powered agents. The

Digital Workforcelle yli 1,3 miljoonan euron sopimus Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirrosta28.6.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Lehdistötiedote 28.6.2024 Digital Workforcelle yli 1,3 miljoonan euron sopimus Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirrosta Digital Workforce, ohjelmistorobotiikan ja prosessiautomaation johtava palveluntarjoaja, kertoo saaneensa Istekin ja Atostekin kautta Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirtoprojektin. Työ sisältää aktiivisten asiakastietojen poiminnan kahdeksasta eri lähdejärjestelmästä ja niiden konvertoinnin muotoon, josta ne pystytään siirtämään näppärästi uuteen Mediconsultin Saga-järjestelmään. Aktiivisia asiakkaita, joiden tiedot siirretään, on vähintään 78 000. Kyseessä on toistaiseksi suurin aktiivisten sosiaalihuollon asiakastietojen siirtoprojekti Suomessa. Marraskuussa 2024 käyttöönotettava Saga yhdistää aiemmat järjestelmät yhdeksi kokonaisuudeksi. Siirtymävaiheessa on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki aktiiviset ja voimassa olevat asiakastiedot siirretään uuteen järjestelmään luotettavasti, sujuvasti ja tehokkaasti. ”Pirka

Digital Workforce secures over EUR 1.3 million contract for the transfer of active customer data in the Pirkanmaa Wellbeing Services County28.6.2024 10:00:00 EEST | Press release

Press Release 28.6.2024 Digital Workforce secures over EUR 1.3 million contract for the transfer of active customer data in the Pirkanmaa Wellbeing Services County Digital Workforce, a leading provider of RPA and process automation services, has secured a significant project to transfer active customer data from the Pirkanmaa Wellbeing Services County through Istekki and Atostek. The project involves extracting active customer data from eight different source systems and converting it into a format that can be easily transferred to the new Saga system by Mediconsult. This project is the largest active social care customer data transfer project in Finland to date, with at least 78,000 active customers' data being transferred. The Saga system, scheduled for launch in November 2024, will integrate the previous systems into a single entity. During the transition phase, it is crucial that all active and valid customer data is transferred to the new system in a reliable, smooth, and efficien

Oulun kaupunki edelläkävijänä tekoälyn hyödyntämisessä: OuluBot virtuaaliassistentti käyttää nyt myös generatiivista AI:ta18.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

OuluBot on Oulun kaupungin älykäs, keskustelevan tekoälyn virtuaaliassistentti, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan 24/7. OuluBot syntyi kehityshankkeen tuloksena ja se on palvellut nyt tuotannossa vuodesta 2022 lähtien kasvattaen jatkuvasti suosiotaan. Lokakuussa 2023 Oulu otti ensimmäisten joukossa käyttöön generatiivisen AI:n ominaisuuksia, joilla OuluBot paranee entisestään. OuluBotin taustalla on Boost.ai:n keskustelevan tekoälyn teknologia ja palvelukumppaneina Digital Workforce Services Oyj ja Front AI. OuluBotissa on tuhansia aikeita ja se palvelee kaupungin asiakkaita hyvin laajasti eri alueilla. Tällä hetkellä OuluBot osaa vastata satoja aihealueita koskeviin tiedusteluihin, sisältäen esimerkiksi Oulun seudun joukkoliikennettä, kadonneita matkakortteja, matkailua, kirjastoja, rakennusvalvontaa ja hyvinvointipalveluita koskevia kysymyksiä. OuluBotin parissa työskentelee nykyisin 22 henkilöä, joista pääosa on tekoälymallia kouluttavia AI Trainereitä. Laajoihin

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye