Prismassa on tänä vuonna historiallinen Black Friday – Näistä viidestä tuotteesta odotetaan vuoden 2023 hittejä
Prismassa on huomattu, että Black Friday -alennussesongin merkitys kuluttajille on kasvanut merkittävästi. Tämän vuoksi Prisma nostaa tänä vuonna alennusten piirissä olevien tuoteryhmien määrää kymmenen prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Näin ollen tuleva Black Friday -sesonki on Prisman historian laajin. Erityisesti viidestä tuotteesta odotetaan hittejä kuluttajien keskuudessa.

Ostovoiman lasku ja suomalaisten huoli omasta rahatilanteesta näkyy muun muassa siinä, että Prisman syksyllä teettämän kyselyn mukaan vajaa viidennes vastaajista uskoi oman taloudellisen tilanteen heikkenevän lähitulevaisuudessa. Tämän lisäksi yli puolet vastaajista kertoi kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota joululahjaostosten hintaan ja yli kolmannes joutuu jopa tinkimään lahjaostoksista. Kyselyyn vastasi 4563 Prisman asiakasomistajaa, joista nuorimmat olivat alle 24-vuotiaita ja vanhimmat 75-vuotiaita.
Kyselyn mukaan tyypillisimmin joululahjoihin käytetään rahaa tänä vuonna 100–300 euroa ja keskimäärin käytettävä rahamäärä on 314 euroa. Tulosten mukaan joululahjoihin käytettävä rahamäärä vähenee hieman verrattuna viime vuoteen, mutta ei niin paljon kuin väheni vuonna 2022.
Black Fridaysta tai Cyber Mondaysta joululahjoja hankkii 30 prosenttia vastaajista, mikä kertoo Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitasen mukaan Black Friday -ajanjakson merkityksestä kuluttajalle.
”Nyt kun monella raha on selvästi aiempaa tiukemmassa, Black Fridayn kaltaisten alesesonkien merkitys korostuu. Se tarkoittaa, että meidän kaupan alan toimijoiden on aiempaa paremmin vielä kyettävä palvelemaan asiakkaitamme sellaisilla tarjouksilla, jotka aidosti ovat heistä kiinnostavia ja tuovat mahdollisuuden säästöihin tiukkoina aikoina”, Viitanen toteaa.
Prismassa historiallisen laajat alennukset - näistä viidestä tuotteesta ennustetaan hittejä
Prismassa tilanteeseen on tänä vuonna reagoitu historiallisen laajoilla alennuksilla. Prisma lisää alennettavien tuotekategorioiden määrää kymmenellä prosentilla viime vuoteen verrattuna.
”Meille oli selvää, että suomalaisten tilanteeseen tulee reagoida. Alennukset tulevat koskemaan sekä päivittäis- että käyttötavarakaupan tuotteita. Haluamme tarjota suomalaisille erikoistarjousten lisäksi myös tiettyjä arjen perustuotteita edullisempaan hintaan. Prismassa on tänä vuonna aiempaa selvempää enemmän tuotekategorioita alennusten piirissä aina viihde-elektroniikasta kodintekstiileihin ja päivittäistavarakaupan tuotteisiin.”, Viitanen kertoo.
Viime vuonna Prismassa nousivat Black Friday -sesongin aikana hittituotteiksi muun muassa Finlux 55” tv, MI robotti-imuri, Black Horse -bokserit sekä Hackman-aterinsetti. Päivittäistavarakaupan osalta kahvit, virvoitusjuomat, makeiset, jäätelöt, hedelmät ja hammastahnat olivat viimeksi suosituimpia Black Friday -kampanjatuotteita.
Viitanen uskoo, että tänä vuonna kuluttajat suuntaavat katseensa seuraaviin tuotteisiin.
- Reima lasten talvihousut
- LEGO 60374 LEGO® Palokunnan johtoauto
- JBL Vastamelukuulokkeet Tune 770NC
- Garmin Älykello Venu 2
- Fiskars Paistokasari 26 cm
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Viitanen
Prisman kodin myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme