ELY-keskukset

Alemman maantieverkon kunnostustarve kasvaa 15 miljoonalla eurolla raakapuu- ja tuulivoimakuljetusten lisääntyessä

Jaa

Alemman maantieverkon kunnostustarve kasvaa Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa seuraavien 10 vuoden aikana yhteensä 15 miljoonalla eurolla raakapuu- ja tuulivoimakuljetusten lisääntymisen myötä. Lisäksi kuljetusten kannalta kriittisimpien painorajoitettujen siltojen uusimisen kustannukset ovat noin 6 miljoonaa euroa. Kustannukset kasvavat noin 8 % alemman maantieverkon nykyiseen, noin 170 miljoonan euron korjausvelkaan verrattuna.

Metsän halki kulkeva maantie, metsän takana tuulivoimaloita.

Raakapuu- ja tuulivoimakuljetukset tulevat ennusteiden mukaan lisääntymään lähivuosina merkittävästi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella. Raakapuukuljetusten lisääntymiseen vaikuttavat muun muassa uudet suuret tehdas- ja sahainvestoinnit sekä nykyisten sahojen laajennukset, joiden myötä raakapuun käyttö lisääntyy. Samaan aikaan metsähakkeen ja muun energiapuun käyttö lisääntyy turpeen käytön vähentyessä. Lisäksi Venäjän tuonnin hiipumisen myötä puuta viedään entistä enemmän Etelä-Suomeen erityisesti Kainuusta.

Tuulivoimakuljetukset lisääntyvät tuulivoimarakentamisen kiihtyessä entisestään, minkä lisäksi uusia tuulivoima-alueita rakennetaan aiempaa kauemmas sisämaahan, jolloin kuljetusmatkat satamista pitenevät ja alempaan maantieverkkoon kohdistuva rasitus kasvaa. Satamista tuotavien erikoiskuljetusten lisäksi tuulivoimarakentaminen lisää raskasta liikennettä hankealueen lähiympäristössä, kun alueelle tuodaan esimerkiksi rakentamisessa tarvittavia kiviaineksia ja betonia.

Polttoturvekuljetusten vähenemisen ja hakekuljetusten lisääntymisen myötä kuljetukset jakautuvat nykyistä laajemmin koko alemmalle maantieverkolle, mikä lisää kelirikkojen ja painorajoitusten aiheuttamia haittoja. Kuljetusten suoritteet, kuljetuskustannukset ja kuljetuksista aiheutuvat päästöt kasvavat jonkin verran, jos joudutaan käyttämään kiertoreittejä tai ajamaan vajailla kuormilla. 

Raskaan liikenteen lisääntyminen kasvattaa teihin kohdistuvaa rasitusta, mikä johtaa tien kunnon heikkenemiseen ja kunnostustarpeen lisääntymiseen erityisesti sellaisilla teillä, jotka ovat jo nykyisin huonokuntoisia. Päällystetyillä teillä rakenteen parantamistarve kasvaa raskaan liikenteen lisääntymisen myötä arviolta 30 km ja päällysteen uusimistarve kasvaa 80 km. Sorateillä raskaan liikenteen lisääntyminen johtaa vaativimpiin ja kalliimpiin korjaustoimenpiteisiin. 

Alemman maantieverkon kunnostustarve kasvaa Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa päällystettyjen teiden osalta noin 12 miljoonalla eurolla ja sorateiden osalta noin 3 miljoonalla eurolla seuraavien 10 vuoden aikana. Lisäksi kuljetusten kannalta kriittisimpiä painorajoitettuja siltoja on yhteensä 9 ja niiden uusimisen kustannus on arviolta noin 6 miljoonaa euroa.

Yhteyshenkilöt

Tienpidon asiantuntija Jussi Sääskilahti, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, p. 0295 038 288, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Bedömning av havsmiljöns tillstånd: Små förbättringar i tillståndet av Finlands havsområden, helhetsbilden fortfarande dålig28.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

Finlands miljöcentral, miljöministeriet och Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland informerar om en ny webbpublikation: Östersjöns tillstånd är fortfarande i huvudsak dåligt. I alla havsområden stör övergödningens inverkan naturens mångfald och näringsvävens funktion. Den skadliga utvecklingen håller dock möjligtvis på att brytas. Även om förändringen inte är stor jämfört med den föregående tillståndsbedömningen som publicerades 2018, syns en liten förändring till det bättre i uppföljningen på längre sikt.

Meriympäristön tila-arvio: Suomen merialueiden tilassa pieniä parannuksia, kokonaiskuva edelleen heikko28.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

Suomen ympäristökeskus, ympäristöministeriö ja Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tiedottavat uudesta verkkojulkaisusta: Itämeren tila on edelleen pääosin heikko. Kaikilla merialueilla rehevöitymisen vaikutukset häiritsevät luonnon monimuotoisuutta ja ravintoverkon toimivuutta. Haitallinen kehitys saattaa olla kuitenkin taittumassa. Vaikka muutos ei ole suurta verrattuna edelliseen, vuonna 2018 julkaistuun tila-arvioon, pidemmän aikavälin seurannassa näkyy pientä muutosta parempaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye