Olkiluoto 3 kytkeytyi irti verkosta lähivikakokeessa

Fingridin 29.11.2023 tekemän lähivikakokeen seurauksena Olkiluoto 3 kytkeytyi irti kantaverkosta. Koejärjestely oli Fingridin puolelta onnistunut. Irtikytkeytymisen syytä selvitetään voimalaitoksella. Sähköjärjestelmä toimii normaalisti.

Kuvan lähteenä mainittava Fingrid Oyj.

Voimalaitosten luotettavaa toimintaa kantaverkossa tapahtuvien vikojen aikana voidaan todentaa tekemällä ns. lähivikakoe. Kokeessa verkkoon tehdään voimalaitoksen lähettyvillä hetkellinen oikosulku, joka aiheuttaa samantyyppisen jännitteen notkahtamisen kuin todellinenkin esim. salamaniskun aiheuttama vika voimalaitoksen lähettyvillä.

Olkiluoto 3 on Suomen ja pohjoismaisen sähköjärjestelmän suurin yksittäinen voimalaitosyksikkö. Koko sähköjärjestelmän toimivuuden kannalta oli tärkeää varmistaa, että voimalaitos toimii vakaasti ja luotettavasti erilaisissa tilanteissa, mukaan lukien myös verkossa tapahtuvat viat. Tämän vuoksi Fingrid järjesti erillisen lähivikakokeen Olkiluoto 3:n luotettavuuden varmistamiseksi.

Olkiluoto 3:n lähivikakoetta varten Fingrid muutti Länsi-Suomessa kantaverkon kytkentää siten, että kokeen vaikutukset olivat vähäiset muille verkkoon liittyneille. Poikkeavan kytkentätilanteen vuoksi länsirannikolle kytketyn tuulivoimatuotannon määrää jouduttiin rajoittamaan kokeen aikana.

Olkiluoto 3 kytkeytyi kokeen yhteydessä irti kantaverkosta. Tapahtuman syiden selvittäminen on aloitettu voimalaitoksella.

Tuomas Rauhala, johtaja, Fingrid Oyj, puh. 040 506 4695

Minna Laasonen, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5132
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Voimalaitosten tekniset vaatimukset >

Olkiluoto 3 kantaverkkoon >

Fingrid-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.202425.7.2024 11:51:39 EEST | Tiedote

Konsernitilinpäätös on laadittu kansainvälisten tilinpäätösstandardien (International Financial Reporting Standards IFRS) mukaisesti. Puolivuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti ja siinä on noudatettu konsernin vuoden 2023 tilinpäätöksessä esitettyjä laatimisperiaatteita. Puolivuosikatsaus on tilintarkastamaton. Vertailuluvut suluissa viittaavat edellisvuoden vastaavaan jaksoon, ellei toisin mainita. Fingridin kantaverkon siirtovarmuus oli korkea 99,9995 (99,99991) prosenttia. Fingridin verkossa sähköä siirrettiin 82 (81) prosenttia Suomen kokonaissiirrosta. Suomen sähkön kulutus kasvoi 42,7 (39,9) terawattituntiin Yhtiön investointiohjelma etenee suunnitelmallisesti ja investoinnit olivat edellisvuotta korkeammat. Yhtiö arvioi seuraavan neljän vuoden bruttoinvestointien määrän olevan noin kaksi miljardia euroa, joista on sidottu vajaa puolet. Kantaverkkoon liitetyn uusiutuvan tuotantokapasiteetin määrä kasvoi 585 (772) MW. Uusien hankkeiden kantaverk

Sähkömarkkinat kiinnostavat kuluttajia, vaikka ne koetaan epäselvinä26.6.2024 10:22:31 EEST | Tiedote

Sähköstä on tullut kuluttajia kiinnostava tuote. Lähes puolet suomalaisista (49 %) ilmoittaa kiinnostuksensa sähkömarkkinoita kohtaan kasvaneen. Melkein yhtä suuri osa (46 %) seuraa pörssisähkön hintaa viikoittain. Kuluttajia mietityttää korkea sähkön hinta ja hintavaihtelut. Hintaa seurataan, mutta suurin osa suomalaisista (70 %) ei kuitenkaan ole tehnyt muutoksia omaan sähkön käyttöönsä. Tiedot käyvät ilmi Fingrid Oyj:n Innolinkillä teettämästä kuluttajatutkimuksesta.