Näitä suomalaisia elintarvikkeita päätyy tänä jouluna saksalaisten ruokakoreihin
Saksan suurin päivittäistavarakauppaketju Edeka on löytänyt Business Finlandin avulla suomalaiset elintarvikkeet. Joulun alla Suomi-brändi näkyy vahvasti Pohjois-Saksan Edekan yli 50 myymälässä. Suomi-viikot valikoiduissa myymälöissä ovat 30.11.–15.12., joissakin aina jouluun saakka.
Business Finlandin Food from Finland -ohjelman toteuttaman Suomi-kampanjan aikana tuotteet on aseteltu houkuttelevasti asiakkaiden nähtäväksi. Jos tuotteet saavat kampanjan aikana hyvää palautetta, ne voivat jäädä myymälöiden pysyvään valikoimaan. Koska monet tuotteet ovat kauppiaille ennalta tuntemattomia, otetaan myyntiin vain erä kerrallaan.
– Kauppiaat eivät halunneet aluksi esimerkiksi ottaa loimulohta palvelutiskin myyntiin, koska eivät tunteneet tuotetta. Testin ja kuluttajapalautteen jälkeen lohi oli loppuunmyyty kahdessa päivässä. Tämän jälkeen kauppiaat ottivat lohta kymmenkertaisen määrän myyntiin, sanoo Lili Lehtovuori. Hän työskentelee Business Finlandissa ja vastaa Food from Finland -ohjelman aktiviteeteista Saksassa.
– Suomalainen kala, ja varsinkin loimulohi on erittäin kysyttyä, jatkaa Johanna Pfeiffer, FinDe Business Consultingista. Hän työskentelee Saksassa Food from Finland -ohjelman kumppanina ja on saanut promottua Suomi-viikkoja Edekan lisäksi myös toiseen vahvaan saksalaiseen kauppaketjuun Reween. Seuraavaksi suomalaiset tuotteet esitellään kaikille Edeka Nordin 700 myymälälle.
Kauppiaat suosittelevat tuotteita toinen toisilleen
Suomalaiset yritykset ovat päässeet Saksan haastavalla päivittäistavaramarkkinalla eteenpäin. Yksi keino herättää kauppiaiden kiinnostus ja motivaatio on tuoda kaupan edustajat Suomeen, jotta he saavat oman Suomi-kokemuksen. Tänä vuonna Business Finlandin Food from Finland -ohjelma järjesti kaksi suurta tapahtumaa Suomessa, joihin osallistui 12 Saksan kaupan edustajaa.
Saksalaisia ostajia saapui Pohjoismaiden Michelin-tähtien julkistamistilaisuuden yhteydessä järjestettyihin oheistapahtumiin sekä erilliseen Lounais- ja Etelä-Suomeen suuntautuneeseen ruokamatkaan. Vierailijat tutustuivat muun muassa suomalaisten City-Marketien tarjontaan sekä suomalaisiin elintarvikeyrityksiin. Tapaamisissa esittäytyneet yritykset ovat nyt esillä Edekan Suomi-viikoilla, näitä ovat:
Antsun sinappi, Atrian lihatuotteet, Birkkalan tilan spelttituotteet, Deliverden salaatinkastikkeet, Finnish Plantin ruusun terälehtihillo, Kouvolan lakritsi, Laitilan Kukon gluteeniton olut, Lignell & Piispasen alkoholijuomat, MeEat Food Techin kasviproteiinituotteet, Moodfoodin gluteeniton luomumysli ja Nordqvistin tee.
– Kauppiaat jakavat keskenään tietoa hyvistä tuotteista ja sitä kautta kiinnostus suomalaisia tuotteita kohtaan on noussut kuin pullataikina, kertoo Lili Lehtovuori.
Food from Finland -ohjelma edisti suomalaisen ruoan ja juoman tunnettuutta Saksassa
Suomalaisten elintarvikkeiden ja juomien vienti Saksaan kasvoi Food from Finland -ohjelman aikana peräti 135 %, eli 64 miljoonasta eurosta (2014) 150 miljoonaan euroon (2022).. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on toiminut merkittävänä ovenavaajana suomalaisille elintarvikeyrityksille Saksan haastavalla päivittäistavaramarkkinalla. Ohjelmabrändin turvin on päästy pitkälle, sillä isot ketjut ja tukut luottavat uskottaviin tahoihin.
Food from Finland -ohjelman rakentamia toimivia konsepteja ovat olleet muun muassa ostajatapahtumat, messujen Suomi-paviljongit, Suomi-viikot myymälöissä ja Amazon FBA Light -ohjelma. Vuonna 2014 alkanut Food from Finland päättyy 2023 lopussa.
Miten saada myynti vauhtiin Saksassa
Lehtovuori ja Pfeiffer listaavat asioita, joita Saksaan suuntaavien elintarvikeyritysten kannattaa huomioida.
- Saksan kulttuurin ja kaupan tuntemus.
- Tuotteiden pakkausmerkinnät, kieli ja ilme on syytä lokalisoida, jotta myyntikanavat saadaan avattua.
- Suomen kaukainen sijainti suhteessa Keski-Eurooppaan on kannustanut yritykset yhteistyöhön muun muassa logistiikassa.
- Vienti edellyttää systemaattisuutta ja pitkäjänteisyyttä.
- Suomalaisille laadukkaille ja puhtaille tuotteille on kysyntää Saksassa, mutta yritysten tulee myös muistaa verkostojen ja henkilökohtaisten suhteiden luonnin merkitys. Lopulta kauppaa kuitenkin tehdään ihmiseltä ihmiselle.
Kauppias Jens Bockelmann, Edeka Putlitz ja Wittenberge, kertoo mitä Suomi-viikoilla oli tarjolla vuonna 2022. Tuotevalikoima kasvoi vuoden aikana kuudella brändillä ja joulukuun alussa alkavilla Suomi-viikoilla mukana on jo yksitoista suomalaista brändiä. Katso video: https://mediabank.businessfinland.fi/l/PQCH2xhdzmsj
Yhteyshenkilöt
Business Finland
Lili Lehtovuori
Global Opportunity Leader
lili.lehtovuori@businessfinland.fi
+43 664 254 5289
Esa Wrang
Head of Food from Finland Program
esa.wrang@businessfinland.fi
Tel: + 358 400 243076
Maria Arruda
Head of Communications
maria.arruda@businessfinland.fi
+358 400 933 913
Kuvat
Linkit
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Business Finland myönsi viime vuonna 611 miljoonaa euroa28.1.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Business Finlandin vuonna 2024 myöntämä rahoitus oli 611 miljoonaa euroa. Yrityksille myönnetyn TKI-rahoituksen osuus oli 383 miljoonaa euroa, tutkimuspuolella 177,5 miljoonaa euroa ja elinkeinorahoituksen 50 miljoonaa euroa.
Lapin yöpymisissä Suomi johtaa talvella, Norja kesällä7.1.2025 07:51:02 EET | Tiedote
Ulkomaisten matkailijoiden määrä Pohjoismaiden Lapissa – Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa – elpyi nopeasti koronavuosien jälkeen ja jatkaa erityisesti Suomessa ja Norjassa vahvaa kasvuaan. Vuonna 2023 Lapin alueille rekisteröitiin yhteensä 3,7 miljoonaa ulkomaista yöpymistä, ja kasvua oli lähes viidennes edellisvuoteen verrattuna. Talvella Suomen osuus ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä Suomen Lapissa oli 76 prosenttia, kun taas kesällä kärjessä oli Norja.
Pääministeri Orpo vierailee Osakan maailmannäyttelyn työmaalla12.12.2024 09:00:42 EET | Tiedote
Pääministeri Petteri Orpo vierailee Japanin Osakan maailmannäyttelyn työmaalla torstaina 12. joulukuuta. Maailmannäyttely aukeaa yleisölle huhtikuussa 2025, ja sinne odotetaan noin 28 miljoonaa kävijää.
Suomalaisen koneteollisuuden tutkimus- ja kehitystoiminta kasvaa ennätystahtia – Business Finland keskeisessä roolissa tukemassa kehitystä12.12.2024 08:59:49 EET | Tiedote
Suomalaisen koneteollisuuden tutkimus- ja kehitysinvestoinnit (t&k) ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosina, ylittäen keskeisten kilpailijamaiden kasvuvauhdin. Merkittävintä kasvu on ollut keskisuurissa yrityksissä, joiden t&k-panostukset lisääntyivät peräti 75 prosenttia. Business Finlandilla on ollut keskeinen rooli koneteollisuuden t&k-toiminnan tukemisessa.
Saksalaisissa matkailijoissa kymmenkertainen potentiaali25.11.2024 09:28:10 EET | Tiedote
Uusimman Reiseanalyse 2024 -raportin mukaan Suomi kiinnostaa saksalaisia matkailijoita enemmän kuin koskaan. Peräti 3,5 miljoonaa saksalaista harkitsee lomamatkaa Suomeen seuraavan kolmen vuoden aikana. Suomi ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto ja kilpailu potentiaalisten matkakohteiden välillä on kovaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme