Näitä suomalaisia elintarvikkeita päätyy tänä jouluna saksalaisten ruokakoreihin
Saksan suurin päivittäistavarakauppaketju Edeka on löytänyt Business Finlandin avulla suomalaiset elintarvikkeet. Joulun alla Suomi-brändi näkyy vahvasti Pohjois-Saksan Edekan yli 50 myymälässä. Suomi-viikot valikoiduissa myymälöissä ovat 30.11.–15.12., joissakin aina jouluun saakka.
Business Finlandin Food from Finland -ohjelman toteuttaman Suomi-kampanjan aikana tuotteet on aseteltu houkuttelevasti asiakkaiden nähtäväksi. Jos tuotteet saavat kampanjan aikana hyvää palautetta, ne voivat jäädä myymälöiden pysyvään valikoimaan. Koska monet tuotteet ovat kauppiaille ennalta tuntemattomia, otetaan myyntiin vain erä kerrallaan.
– Kauppiaat eivät halunneet aluksi esimerkiksi ottaa loimulohta palvelutiskin myyntiin, koska eivät tunteneet tuotetta. Testin ja kuluttajapalautteen jälkeen lohi oli loppuunmyyty kahdessa päivässä. Tämän jälkeen kauppiaat ottivat lohta kymmenkertaisen määrän myyntiin, sanoo Lili Lehtovuori. Hän työskentelee Business Finlandissa ja vastaa Food from Finland -ohjelman aktiviteeteista Saksassa.
– Suomalainen kala, ja varsinkin loimulohi on erittäin kysyttyä, jatkaa Johanna Pfeiffer, FinDe Business Consultingista. Hän työskentelee Saksassa Food from Finland -ohjelman kumppanina ja on saanut promottua Suomi-viikkoja Edekan lisäksi myös toiseen vahvaan saksalaiseen kauppaketjuun Reween. Seuraavaksi suomalaiset tuotteet esitellään kaikille Edeka Nordin 700 myymälälle.
Kauppiaat suosittelevat tuotteita toinen toisilleen
Suomalaiset yritykset ovat päässeet Saksan haastavalla päivittäistavaramarkkinalla eteenpäin. Yksi keino herättää kauppiaiden kiinnostus ja motivaatio on tuoda kaupan edustajat Suomeen, jotta he saavat oman Suomi-kokemuksen. Tänä vuonna Business Finlandin Food from Finland -ohjelma järjesti kaksi suurta tapahtumaa Suomessa, joihin osallistui 12 Saksan kaupan edustajaa.
Saksalaisia ostajia saapui Pohjoismaiden Michelin-tähtien julkistamistilaisuuden yhteydessä järjestettyihin oheistapahtumiin sekä erilliseen Lounais- ja Etelä-Suomeen suuntautuneeseen ruokamatkaan. Vierailijat tutustuivat muun muassa suomalaisten City-Marketien tarjontaan sekä suomalaisiin elintarvikeyrityksiin. Tapaamisissa esittäytyneet yritykset ovat nyt esillä Edekan Suomi-viikoilla, näitä ovat:
Antsun sinappi, Atrian lihatuotteet, Birkkalan tilan spelttituotteet, Deliverden salaatinkastikkeet, Finnish Plantin ruusun terälehtihillo, Kouvolan lakritsi, Laitilan Kukon gluteeniton olut, Lignell & Piispasen alkoholijuomat, MeEat Food Techin kasviproteiinituotteet, Moodfoodin gluteeniton luomumysli ja Nordqvistin tee.
– Kauppiaat jakavat keskenään tietoa hyvistä tuotteista ja sitä kautta kiinnostus suomalaisia tuotteita kohtaan on noussut kuin pullataikina, kertoo Lili Lehtovuori.
Food from Finland -ohjelma edisti suomalaisen ruoan ja juoman tunnettuutta Saksassa
Suomalaisten elintarvikkeiden ja juomien vienti Saksaan kasvoi Food from Finland -ohjelman aikana peräti 135 %, eli 64 miljoonasta eurosta (2014) 150 miljoonaan euroon (2022).. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on toiminut merkittävänä ovenavaajana suomalaisille elintarvikeyrityksille Saksan haastavalla päivittäistavaramarkkinalla. Ohjelmabrändin turvin on päästy pitkälle, sillä isot ketjut ja tukut luottavat uskottaviin tahoihin.
Food from Finland -ohjelman rakentamia toimivia konsepteja ovat olleet muun muassa ostajatapahtumat, messujen Suomi-paviljongit, Suomi-viikot myymälöissä ja Amazon FBA Light -ohjelma. Vuonna 2014 alkanut Food from Finland päättyy 2023 lopussa.
Miten saada myynti vauhtiin Saksassa
Lehtovuori ja Pfeiffer listaavat asioita, joita Saksaan suuntaavien elintarvikeyritysten kannattaa huomioida.
- Saksan kulttuurin ja kaupan tuntemus.
- Tuotteiden pakkausmerkinnät, kieli ja ilme on syytä lokalisoida, jotta myyntikanavat saadaan avattua.
- Suomen kaukainen sijainti suhteessa Keski-Eurooppaan on kannustanut yritykset yhteistyöhön muun muassa logistiikassa.
- Vienti edellyttää systemaattisuutta ja pitkäjänteisyyttä.
- Suomalaisille laadukkaille ja puhtaille tuotteille on kysyntää Saksassa, mutta yritysten tulee myös muistaa verkostojen ja henkilökohtaisten suhteiden luonnin merkitys. Lopulta kauppaa kuitenkin tehdään ihmiseltä ihmiselle.
Kauppias Jens Bockelmann, Edeka Putlitz ja Wittenberge, kertoo mitä Suomi-viikoilla oli tarjolla vuonna 2022. Tuotevalikoima kasvoi vuoden aikana kuudella brändillä ja joulukuun alussa alkavilla Suomi-viikoilla mukana on jo yksitoista suomalaista brändiä. Katso video: https://mediabank.businessfinland.fi/l/PQCH2xhdzmsj
Yhteyshenkilöt
Business Finland
Lili Lehtovuori
Global Opportunity Leader
lili.lehtovuori@businessfinland.fi
+43 664 254 5289
Esa Wrang
Head of Food from Finland Program
esa.wrang@businessfinland.fi
Tel: + 358 400 243076
Maria Arruda
Head of Communications
maria.arruda@businessfinland.fi
+358 400 933 913
Kuvat
Linkit
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Mitä tapahtuu kongressikisan kulisseissa26.9.2024 08:05:07 EEST | Tiedote
Viime vuonna Suomessa järjestettiin 529 kansainvälistä järjestökongressia, jotka toivat maahan yhteensä 79 155 kongressivierasta. Kansainvälisten kongressien isännöintioikeuksien saaminen on kilpailtu prosessi, joka saattaa kestää jopa viisi vuotta. Monivaiheisiin hakuprosesseihin kuuluu tutustumiskäyntejä, verkostoitumista ja tiukkaa kilpailua muiden kohteiden kanssa.
Business Finlandin rooli kasvun vauhdittajana laajenemassa suurten puhtaiden teollisten investointien tukiohjelmien myötä18.9.2024 08:00:02 EEST | Tiedote
Petteri Orpon hallituksen ilmastopolitiikan yhtenä painopisteenä on päästöjä vähentävien ja hiiltä talteen ottavien ratkaisujen kiihtyvä kehitys teollisuudessa ja energiantuotannossa. Työ- ja elinkeinoministeriö ja valtiovarainministeriö valmistelevat lainsäädäntöä, jolla otettaisiin käyttöön investointiavustus ja verohyvitys suurille puhtaille teollisille investoinneille. Business Finland vastaisi tukiohjelmien hallinnoinnista eli esimerkiksi tuen myöntämisestä ja sen käytön seurannasta.
Suomalaisilla vähähiilisen rakentamisen ratkaisuilla on pelipaikka kansainvälisillä markkinoilla12.9.2024 08:25:00 EEST | Tiedote
Rakennusalan kriisissä uusien liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen kansainväliseltä markkinalta on yrityksille entistä oleellisempaa. Kasvun mahdollisuudet suomalaisille vientiyrityksille ovat markkinatutkimustemme mukaan merkittäviä, vakuuttaa Business Finlandilla Vähähiilisen rakentamisen RRF-vientiohjelmaa vetävä Kari Laine.
Suomen matkailu jäljessä muista Pohjoismaista – ero kasvaa entisestään28.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 ensimmäinen vuosipuolisko osoittaa, että Suomen matkailu on vahvassa kasvussa, mutta siitä huolimatta Suomen matkailu ei ole elpynyt muiden Pohjoismaiden tapaan. Ero muihin Pohjoismaihin kasvaa entisestään.
Suomen täytyy pitää kiinni kansainvälisistä osaajistaan26.8.2024 08:37:51 EEST | Tiedote
Työperäisen maahanmuuton ja siihen liittyvän työnhakuaikasäännön ympärillä käytävä vilkas keskustelu on herättänyt huolta kansainvälisten osaajien asemasta Suomessa. Work in Finlandin johtaja Laura Lindeman painottaa, että Suomen on vahvistettava sitoutumistaan ulkomaisiin työntekijöihin ja huolehdittava siitä, että he kokevat olonsa tervetulleiksi ja turvatuiksi myös taloudellisesti epävarmoina aikoina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme