Allegro-junat käyttöön VR:n kotimaan kaukoliikenteeseen vuodesta 2025
Allegro-nimellä kulkeneet Sm6-junat ovat olleet VR:n ja Venäjän rautateiden yhteisyrityksen omistuksessa. Venäläinen omistaja on toistuvasti laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa yhteisyritystä kohtaan. VR on lunastanut yhteisyrityksen lainat ja panttioikeuden kautta ottanut junat haltuunsa tänään 14 joulukuuta. Junat tulevat käyttöön kotimaan kaukoliikenteessä arviolta vuonna 2025.
Venäjän valtion rautatiet (RZD) on laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa koskien yhteisyritys Oy Karelian Trains Ltd:n lainavastuita ja veroja. Reilut puolitoista vuotta kestäneet neuvottelut osapuolten välillä eivät tuottaneet tulosta, ja kesäkuussa 2023 yhteisyritys ei enää pystynyt maksamaan lainoja rahoittajilleen. Karelian Trainsia uhkasi konkurssi.
Välttääkseen yhteisyrityksen konkurssin, VR on lunastanut Karelian Trainsin lainat ja saanut panttioikeuden lainojen vakuutena olleisiin juniin suomalaisilta junia rahoittaneilta velkojilta. VR on tänään 14. joulukuuta käyttänyt panttioikeuttaan, jolla neljä Sm6-junaa siirtyy yhtiön omistukseen.
VR:n tarkoituksena on ottaa junat käyttöön vastaamaan kasvavaan kysyntään kotimaan kaukoliikenteessä vuodesta 2025 alkaen.
”Matkustajamäärät kaukoliikenteen reiteillämme ovat kasvussa ja uusi kalusto tulee tarpeeseen. Sm6-junat ovat laadukkaita, moderneja junia ja ne tukevat kotimaan liikenteen kasvua. Arvioimme tarkkaan millä reiteillä junat palvelevat parhaiten matkustajiamme”, kertoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
Sm6-junia koskevia suunnitelmia tarkennetaan myöhemmin mm. nimen, palvelukonseptien ja reittien osalta.
Junien käyttöönotto vaatii teknisiä tarkistuksia ja huoltotöitä
Sm6-junat ovat olleet Venäjän liikenteen päätyttyä käyttämättöminä yli puolentoista vuoden ajan VR:n varikolla ja niiden käyttöönotto vaatii teknisiä tarkistuksia ja huoltotöitä.
”Junien huoltaminen liikennekelpoisiksi vie arviolta noin vuoden, koska niille ei ole tehty tarvittavia huoltoja tai tilattu varaosia yhteisyrityksen epäselvän tilanteen vuoksi. Kotimaan kaukoliikenteen suosio ja matkustajamäärät ovat kasvussa, mikä vaatii tulevaisuudessa kalustoinvestointeja kilpailukykymme varmistamiseksi. Sm6-junat tuovat yhden ratkaisun tähän”, kertoo Markula.
Tietoa Sm6-junista ja Karelian Trainsista
- Oy Karelian Trains Ltd on suomalainen yhtiö, jonka omistavat puoliksi VR ja RZD.
- Yhtiö perustettiin vuonna 2006 ja liikennöinti Helsingin ja Pietarin välillä alkoi vuonna 2010.
- Allegro-junilla tehtiin vuonna 2019 yli 550 000 matkaa.
- Sm6 on kallistuvakorinen suurnopeusjuna, jonka huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa.
- Seitsemästä vaunusta koostuvia junayksikköjä on neljä – yhdessä junassa on 342 matkustajapaikkaa.
- Junat ovat Alstomin Italiassa valmistamia.
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR keskittyy tavaraliikenteessä rautatiekuljetuksiin – myy maantielogistiikan liiketoimintansa sijoitusyhtiö Mutaresille15.11.2024 09:15:12 EET | Tiedote
VR keskittyy logistiikkaliiketoiminnassaan rautatiekuljetuksiin ja myy maantielogistiikan yksikkönsä sijoitusyhtiö Mutaresille. Kaupan myötä maantielogistiikassa työskentelevä henkilöstö sekä asiakassopimukset siirtyvät uuteen perustettavaan yhtiöön. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen kilpailuviranomaisen hyväksyntää, jota odotetaan vuoden loppuun mennessä.
VR asetti tieteeseen perustuvat tavoitteet päästöjen vähentämiselle: nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä11.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Kansainvälinen Science Based Targets -aloite (SBTi) on hyväksynyt VR:n lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle. Tavoitteet ovat linjassa sen kanssa, että ilmaston lämpeneminen pysähtyisi 1,5 celsiusasteeseen. VR aikoo puolittaa päästönsä seuraavien seitsemän vuoden aikana ja tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä.
VR has set ambitious science-based targets for reducing emissions: net-zero to be reached by 204011.11.2024 09:00:00 EET | Press release
The international Science Based Targets initiative (SBTi) has verified VR’s near-term target and long-term targets for reducing greenhouse gas emissions. The targets are aligned with the level of reduction needed to limit global warming to 1.5°C. VR aims for reducing half of its emissions during the next seven years and reaching net-zero emissions by 2040.
Merkittävä parannus junakuuluvuuteen – uusi VR-wifi käytössä kaikissa kaukojunissa8.11.2024 12:53:28 EET | Tiedote
Aiempaa merkittävästi nopeampi ”Uusi VR-wifi” on nyt käytössä kaikissa VR:n kaukoliikenteen junissa. Uusi juna-wifi mahdollistaa matka-ajan tehokkaamman hyödyntämisen. Asiakastyytyväisyys juna-wifiin onkin jo parantunut uudistuksen myötä. Junakuuluvuuden tärkeä mahdollistaja on radan varren telemastot ja tukiasemien kapasiteetin kehittäminen VR:n toimien rinnalla.
VR voitti kisan Öresundstågin liikennöinnistä Etelä-Ruotsissa18.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
VR Sverige AB on voittanut Öresundstågin ostoliikennesopimuksen Etelä-Ruotsissa. Sopimuksen mukainen liikennöinti alkaa joulukuussa 2025 ja jatkuu vuoden 2030 loppuun. Sopimus sisältää myös junakaluston kunnossapidon. Korkea laatu ja näkemys raideliikenteen kehityksestä ratkaisivat kisan VRn eduksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme