Ändring av förnamn försnabbas genom ett automatiskt avgörandeförfarande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har den 14 december 2023 tagit i bruk ett nytt automatiskt avgörandeförfarande för ändringar av förnamn som sökts via Namnändringstjänsten då en myndig person ändrar sitt namn till ett förnamn som allmänt används.
Ändring av förnamn försnabbas genom ett automatiskt avgörandeförfarande
Det är fråga om det andra automatiserade förvaltningsbeslutet som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata använder, och tidigare har förfarandet utnyttjats vid ändringar av efternamn som sökts via Namnändringstjänsten då en myndig person återgår till sitt tidigare efternamn.
Avgörandeförfarandet har tagits i bruk i enlighet med regleringen av det automatiska avgörandeförfarandet som trädde i kraft den 1 maj. Ett automatiskt avgörandeförfarande innebär att tjänstemannen inte deltar i beslutet av ärendet, utan att det avgörs med hjälp av automatisk databehandling. Det automatiska förfarandet påskyndar avgörandet av kundens ärende och ibruktagandet är en del av åtgärderna för att effektivisera behandlingsprocesserna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I framtiden strävar man efter att ta förfarandet i bruk även i andra tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Automatiskt avgörandeförfarande kan användas när det i ärendet inte ingår prövning från fall till fall, utan det avgörs till exempel utifrån uppgifter i befolkningsdatasystemet eller om ärendet kräver prövning från fall till fall, men den som behandlar ärendet har bedömt omständigheterna enligt prövning innan ärendet avgörs.
Från Julia till Johanna under samma dag
Med hjälp av den automatiska lösningen kan den sökande göra och betala sin ansökan på nätet och i regel få beslutet elektroniskt under samma eller följande dag. Tidigare har varje ansökan granskats och behandlats av en sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och handläggningstiden för ansökan har varit flera veckor.
Det automatiska avgörandet gäller ansökningar med vilka en myndig sökande ansöker om ett förnamn som allmänt används och som är ett etablerat namn för den sökandes kön. Ansökan om ett helt nytt och mindre allmänt förnamn behandlas även i fortsättningen av en sakkunnig.
– I fortsättningen kan en myndig kund ansöka om att ändra sitt namn till exempel från Julia till Johanna eller från Juha-Matti till Matti i webbtjänsten och få ett beslut om namnändring elektroniskt till och med samma dag, om hen har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden, konstaterar Laura Mattila, häradsskrivare och gruppchef för Namnärenden.
– Det automatiska avgörandeförfarandet påskyndar och underlättar alltså uträttandet av ärenden avsevärt för många av våra kunder. Indirekt gör automatiseringen behandlingen av andra ansökningar än de som avgörs automatiskt smidigare, då våra namnexperter i fortsättningen koncentrerar sig på att behandla ansökningar som kräver prövning av sakkunniga. Det här innebär alltså att alla våra namnändringskunder drar nytta av dessa förnyelser, fortsätter Mattila.
Lätt att använda namnändringstjänsten
Den som ansöker om namnändring loggar in i namnändringstjänsten genom att identifiera sig till exempel med bankkoder. Tjänsten ger dig råd för ifyllningen av ansökan. Sökanden betalar också behandlingsavgiften i tjänsten. Sökanden behöver inte veta om ansökan är sådan att den kan avgöras genom ett automatiskt avgörande.
– Namnändringstjänsten är uppbyggd så att den automatiskt styr ansökan till behandling av en sakkunnig om det inte är möjligt att fatta automatiska beslut, förklarar specialsakkunnig, produktägare Tommi Heinonen.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar årligen cirka 16 000 ansökningar om namnändring, varav en tredjedel är ändringar av förnamn. I fortsättningen avgörs uppskattningsvis 3 000–4 000 ändringar av förnamn med hjälp av automatiska avgöranden. Dessutom automatiserar den automatiska lösningen för återgång till ett tidigare efternamn, som togs i bruk i november 2023, årligen 3 000–3 500 ansökningar om ändring av efternamn. Namnändringar har blivit allt mer populära i Finland under de senaste åren.
Mer information:
Häradsskrivare Laura Mattila, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 539 127, laura.mattila@dvv.fi
Specialsakkunnig, produktägare Tommi Heinonen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 535 062, tommi.heinonen@dvv.fi
Läs mer om det automatiska avgörandeförfarandet samt om ibruktagandet av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas automatiska avgörandeförfarande.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum