Junien ulkoasukilpailun voitti Green steam – yleisöäänestys keräsi yli 20 000 ääntä
VR:n ja muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamon järjestämään junien ulkoasun ideakilpailuun osallistui 186 kilpailutyötä, joista kilpailulautakunta valitsi voittajan, Aimo Katajamäen Green steam -nimisen työn. Yleisöäänestyksen voitti Polina Rogovan Suomen metsä -niminen ehdotus. Voittajien ehdotukset toteutetaan yhteen kaukoliikenteen junavaunuun vuonna 2024.
Kilpailulautakunnan valitseman voittajaehdotuksen on tehnyt graafinen suunnittelija, kuvittaja ja kuvataiteilija Aimo Katajamäki. Hän on saanut aiemmin mm. muotoilun valtionpalkinnon ja tehnyt sisustusta ja kuvataidetta yhdistäviä teoksia julkisiin rakennuksiin tunnettujen arkkitehtitoimistojen kanssa. Lisäksi hän on jo pitkään tehnyt kuvituksia mm. Helsingin Sanomiin.
”Green Steam ammentaa inspiraatiota junailun historiasta ja höyryjunien ajasta. Vuosikymmenien aikana musta hiili on vaihtunut vihreään sähköön, ja nyt orgaaninen kevyesti leijaileva kuvio yhdistää VR:n pitkän historian tulevaisuuden junamatkailuun”, kertoo voittajaidean suunnittelija Aimo Katajamäki.
Palkintolautakunta näki voittajatyön olevan rohkea ja erottuva. Siitä on mahdollista luoda VR:n pitkälle tulevaisuuteen kantava visuaalinen ratkaisu, joka henkii edistyksellisyyttä ja itsevarmuutta. VR suunnittelee käyttävänsä voittajan luomaa visuaalista ilmettä tulevaisuudessa koko kalustossaan.
Yleisöäänestyksen voittajan ideassa näkyy suomalainen metsä
Yleisöäänestyksen voittaja on Aalto-yliopiston opiskelija Polina Rogova, jonka idea hurmasi yleisön ja keräsi yhteensä 5119 ääntä.
”Halusin löytää ratkaisun, joka sopii hyvin sekä kaupunkiympäristöön että luontomaisemiin. Lopulta syntynyt ratkaisu on pohjimmiltaan yksinkertainen; se on metsää kuvaava kuvio, joka peittää junan kokonaan. Tasapainottaakseni metsän yksityiskohtia junan mittakaavan kanssa, yhdistävänä elementtinä käytin VR-logoa. Mielestäni muotoilusta tuli harmoninen ja hauska ratkaisu,” kertoo Rogova.
Junien ulkoasukilpailu oli suunnattu muotoilualan ammattilaisille ja opiskelijoille. Kilpailun voittajan päätti kilpailulautakunta, johon kuuluivat mm. VR:n toimitusjohtaja, brändin ja muotoilun asiantuntijoita, konduktööri sekä Ornamon nimeämiä muotoilualan edustajia.
Aiemmat mediatiedotteet aiheesta:
VR:n junille uusi visuaalinen ilme - ideakilpailu avattu suunnittelijoille
Miltä junat näyttävät tulevaisuudessa? Äänestä suosikkiasi
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Liitteet
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR asetti tieteeseen perustuvat tavoitteet päästöjen vähentämiselle: nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä11.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Kansainvälinen Science Based Targets -aloite (SBTi) on hyväksynyt VR:n lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle. Tavoitteet ovat linjassa sen kanssa, että ilmaston lämpeneminen pysähtyisi 1,5 celsiusasteeseen. VR aikoo puolittaa päästönsä seuraavien seitsemän vuoden aikana ja tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä.
VR has set ambitious science-based targets for reducing emissions: net-zero to be reached by 204011.11.2024 09:00:00 EET | Press release
The international Science Based Targets initiative (SBTi) has verified VR’s near-term target and long-term targets for reducing greenhouse gas emissions. The targets are aligned with the level of reduction needed to limit global warming to 1.5°C. VR aims for reducing half of its emissions during the next seven years and reaching net-zero emissions by 2040.
Merkittävä parannus junakuuluvuuteen – uusi VR-wifi käytössä kaikissa kaukojunissa8.11.2024 12:53:28 EET | Tiedote
Aiempaa merkittävästi nopeampi ”Uusi VR-wifi” on nyt käytössä kaikissa VR:n kaukoliikenteen junissa. Uusi juna-wifi mahdollistaa matka-ajan tehokkaamman hyödyntämisen. Asiakastyytyväisyys juna-wifiin onkin jo parantunut uudistuksen myötä. Junakuuluvuuden tärkeä mahdollistaja on radan varren telemastot ja tukiasemien kapasiteetin kehittäminen VR:n toimien rinnalla.
VR voitti kisan Öresundstågin liikennöinnistä Etelä-Ruotsissa18.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
VR Sverige AB on voittanut Öresundstågin ostoliikennesopimuksen Etelä-Ruotsissa. Sopimuksen mukainen liikennöinti alkaa joulukuussa 2025 ja jatkuu vuoden 2030 loppuun. Sopimus sisältää myös junakaluston kunnossapidon. Korkea laatu ja näkemys raideliikenteen kehityksestä ratkaisivat kisan VRn eduksi.
VR lisää junavuoroja Kemijärvelle – Itä-Lapin saavutettavuus paranee merkittävästi14.10.2024 12:00:00 EEST | Tiedote
VR lisää junavuoroja Kemijärvelle joulukuusta 2024 alkaen, yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Uudet junavuorot parantavat Itä-Lapin saavutettavuutta ja tukevat alueen matkailua sekä elinkeinoelämää. Suosittujen matkakohteiden, kuten Pyhän ja Sallan, tavoittaminen ympäristöystävällisesti junalla on jatkossa lomasesonkeina entistäkin sujuvampaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme