Äänestys vuoden 2022 parhaasta aikakauslehtikannesta on nyt käynnissä!
Yleisö saa valita viime vuoden upeimman aikakauslehtikannen kymmenen finalistin joukosta. Äänestys on käynnissä maaliskuun loppuun asti.
Aikakausmedian järjestämän Editkilpailun Vuoden aikakauslehtikansi -sarjan yleisöäänestykseen valittiin 64 kilpailuehdotuksen joukosta kymmenen tuomariston mielestä parasta kantta. Ehdokkaissa on mukana kahdeksan yleisölehden kantta, yksi asiakaslehden ja yksi ammatti- ja järjestölehden kansi.
Äänestyksessä mukana olevat kannet:
- Eeva 6/2022
- Etiketti 1/2022
- Image 11–12/2022
- Kanava 8/2022
- Sport 2/2022
- Suomen Kuvalehti 29/2022
- TAUKO Magazine 2/2022
- Telma 3/2022
- Trendi 10/2022
- Viinilehti 7/2022
Kansiäänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla 1.–31. maaliskuuta. Kolme eniten yleisöääniä saanutta kantta julkistetaan huhtikuussa muiden kilpailusarjojen shortlistojen yhteydessä, ja voittaja palkitaan Editgaalassa 25. toukokuuta.
– Kansikilpailun taso oli tänä vuonna kova, ja kärkikymmenikköön nousi visuaalisesti ja tekstisisällöiltään eri tavoin houkuttelevia kansia. Joukossa on oivaltavia kuvituksia, herkullisia lifestyle-asetelmia ja raikkaita henkilökuvia. Ajan henki näkyy esimerkiksi monipuolisena naiskuvana, Aikakausmedian markkinointipäällikkö Outi Itävuo sanoo.
Kannet yleisöäänestykseen valitsivat Studio Behmin yrittäjä, AD ja kuvittaja Niina Behm, AD, graafinen suunnittelija ja kuvittaja Antti Kyrö, kuvittaja Tuomas Kärkkäinen sekä Tekijä-lehden graafinen suunnittelija Emilie Uggla. Kriteerinä valinnassa oli kannen visuaalisuus, kohderyhmää puhutteleva otsikointi ja kokonaisuuden houkuttelevuus.
Vuoden aikakauslehtikansi -sarja oli tänä vuonna Editkilpailun suosituin. Sarja on ollut mukana kilpailussa vuodesta 2011.
Vuoden toimittaja -sarjassa ennätysmäärä ehdotuksia
Vuoden 2022 Editkilpailussa oli mukana 12 toimituksellista ja kolme markkinoinnillista sarjaa. Toimituksellisiin sarjoihin tuli yhteensä 339 ehdotusta. Kansisarjan lisäksi yksi suosituimmista sarjoista oli Vuoden aikakausmediajuttu, johon ilmoitettiin 59 juttua. Vuoden aikakausmediatoimittajan tittelistä puolestaan kilpailee 49 toimittajaa, mikä on ennätysmäärä.
Kokonaan uusia sarjoja kisassa oli kaksi: Vuoden video ja audio sekä Erikois-Edit, jolla palkitaan alaa kehittänyt tai sananvapautta, moniäänisyyttä tai demokratiaa edistänyt henkilö tai muu taho.
– Olen erityisen ilahtunut siitä, että uudet sarjat otettiin avosylin vastaan. Esimerkiksi Erikois-Editiin tuli monipuolisesti erilaisia ehdotuksia, ja sarjan tarkoitus oli sen laajuudesta huolimatta ymmärretty erittäin hyvin. On ilo nähdä, kuinka hienoja asioita tällä alalla tehdään, sanoo Itävuo.
Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa esiin alan monipuolisia onnistumisia ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.
Kansiäänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla 1.–30.3. Kaikkien äänestäjien kesken arvotaan kaksi 300 euron lahjakorttia Tikettiin sekä kotimaisen aikakauslehden vuositilaukset.
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuomarkkinointi- ja tutkimuspäällikö
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiKuvat
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 440 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Editkilpailun ilmoittautuminen on alkanut – tässä ovat vuoden 2024 sarjat!2.12.2024 08:50:00 EET | Tiedote
Aikakausmedia-alan tärkein kilpailu on täällä taas! Tänä vuonna Editkilpailussa on yhteensä 16 toimituksellista ja markkinoinnillista sarjaa, joihin ilmoittautuminen on nyt käynnissä.
Aikakausmedia loi oppaan ruoasta kirjoittaville journalisteille – "Vallan vahtikoiralle kuuluu myös ruokajournalismi"16.10.2024 13:31:58 EEST | Tiedote
Käytätkö termejä roskaruoka, höttöhiilari tai sokeripommi? Kutsutko vain epäterveelliseksi miellettyjä ruokia herkuiksi? Miten valitset ruokajuttuun asiantuntijan? Aikakausmedian opas kertoo, millaisia asioita ruoasta kirjoitettaessa kannattaa pohtia.
Kansallinen Mediatutkimus: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä20.9.2024 14:18:34 EEST | Tiedote
Valtaosa aikakauslehdistä sai lisää lukijoita digitaalisissa kanavissaan, ja eniten kasvaneen Eevan viikkolukijamäärä kasvoi yli sadalla tuhannella. Aikakauslehtiä lukee kuukausittain printissä ja digissä 84 prosenttia suomalaisista.
Aikakausmedia jakaa ensimmäistä kertaa tutkimusapurahaa – jaossa 30 000 euroa alaa hyödyttäviin tutkimuksiin12.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedia jakaa 30 000 euroa alaa hyödyttäviin tutkimushankkeisiin. Tutkimus voi esimerkiksi tuoda uutta tietoa lukijoista, liiketoiminnasta, journalismista tai mainonnasta. Apurahaa voi hakea kuka tahansa. Hakuaika päättyy 22. marraskuuta.
Tiedote: Suomen kattavin mediatietopalvelu Mediakortit.fi uudistui – tarjolla entistä enemmän kaikille avointa tietoa5.6.2024 09:42:57 EEST | Tiedote
Aikakausmedian Mediakorttipalvelu tarjoaa tietoa suomalaisista aikakauslehdistä ja niiden lukijoista kattavasti ilman kirjautumista. Uudistuksen myötä tietoa on tarjolla entistä runsaammin ja sitä on helpompi käyttää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme