Uudenvuodenlupaukset näkyvät ruokakaupassa – kasvisten myynti kasvaa ja vegeviikko alkaa
Uuden vuoden alkaessa moni haluaa panostaa terveelliseen syömiseen. Hedelmiä ja vihanneksia ostetaan reippaasti enemmän siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun. Myös kiinnostus kasvis- ja vegaaniruokavaliota kohtaan kasvaa. Lidl haluaa kannustaa suomalaisia kokeilemaan kasvispainotteista ruokavaliota sekä vegaanisia tuotteita, joten Lidlillä alkaa vegeviikko torstaina 4.1.

Joulukuu on syömisen suurjuhlaa: pikkujouluina ja joulun pyhinä nautitaan herkullisesta ruuasta ja suklaan syönti on huipussaan. Uuden vuoden alkaessa taas halutaan satsata terveelliseen syömiseen. Siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun ostoskoreihin valitaan enemmän vihreää ja terveellistä, vähemmän suklaata ja leivonnaisia. Hedelmien ja vihannesten myynti kasvaa ja niitä siten tilataan myymälöihin suurempia määriä.
– Usein joulukuun jälkeen on ähky kaikkien herkkujen syömisestä ja monet tekevät uudenvuodenlupauksia terveellisemmästä ruokavaliosta. Vuosi halutaan aloittaa freesisti ja kasvikset maistuvat. Tutkimusten mukaan suomalaiset syövät liian vähän kasviksia, joten olisikin mahtavaa, jos tammikuun kasvisinnostus jatkuisi vuoden ympäri! Haluamme kannustaa nauttimaan erityisesti sesongissa olevia kasviksia. Nyt tammikuussa on muun muassa bataatin ja klementiinin sesongit, ja siksi näitä onkin tarjouksessa vuoden alussa, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Myös kasvis- tai vegaaniruokavalion kokeileminen kiinnostaa vuoden alussa. Yhä useampi viettää ”veganuarya”, eli noudattaa vegaani- tai kasvisruokavaliota tammikuun ajan. Kannustaakseen suomalaisia kasvis- tai vegaaniruuan kokeilemiseen Lidl käynnistää vegeviikon torstaina 4.1. Myymälät Hangosta Sodankylään täyttyvät vegaanisista tuotteista: tarjolla on muun muassa lihankorvikkeita, valmisruokia ja erilaisia herkkuja. Myyntiin tulee myös useita uutuuksia, kuten vegaanista leikkelettä leivän päälle sekä mozzarellatikkujen tapaan nautittavia vuustikkuja dipin kera. Vegeherkut on helppo tunnistaa vihreästä Vemondo-tuotemerkistä tai kokonaan vihreästä pakkauksesta.
– Haluamme madaltaa kynnystä kokeilla kasvis- ja vegaaniruokaa. Elää vielä sitkeässä väärä käsitys, että kasvis- tai vegaaniruoka olisi kallista tai ei niin herkullista. Tarjoamme maistuvia tuotteita halpaan hintaan, jotta ruokaostoksia tehdessä on vegaaniseen vaihtoehtoon mahdollisimman helppo tarttua. Nyt onkin hyvä mahdollisuus kokeilla erilaisia vegaanisia tuotteita. Mahtavaa, jos joku innostuu lisäämään vaikka yhden kasvis- tai vegaanipäivän viikossa ruokavalioonsa, Heinrichs pohtii.
Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Lidlin valikoimaa kehitetään yhä terveellisemmiksi ja kestävämmäksi. Tavoitteena on lisätä täysjyväviljan määrää ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita. Valikoimakehitystä ohjaa planetaarinen ruokavalio.
Lidl on myös mukana yhtenä perustajajäsenenä uudessa Pro Vege -yhdistyksessä, joka pyrkii edistämään kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa.
Lue lisää kestävästä ruokavaliosta Lidlin verkkosivuilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Pääsiäinen on perinteiden ruokajuhla: hittimaku pistaasi kivunnut perinteisten makujen rinnalle17.4.2025 11:32:35 EEST | Tiedote
Pääsiäinen on merkittävä ruokajuhla, johon suomalaisilla on perinteensä. Suklaa on tärkein herkku, ja sitä syö suomalaisista pääsiäisenä yli 85 prosenttia. Mämmi jakaa mielipiteitä, ja se kuuluu reilun puolen pääsiäispöytään. Perinneherkkujen rinnalle on viime vuosina noussut hittimauksi pistaasi. Suomalaiset viettävät pääsiäistä pääasiassa kotona. Noin puolet nauttivat pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa, kun taas toinen puolisko ei vietä pääsiäisenä erityisemmin ruokajuhlaa.
Takaisinveto: suklaassa salmonellariski4.4.2025 19:36:48 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Way To Go -merkin maitosuklaata maussa mantelikaramelli & merisuola. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on 19.2.2026. Takaisinveto tehdään, koska kyseisen erän tuotteissa on salmonellariski.
Takaisinveto: Feta-kanasalaatin auringonkukansiemenissä salmonellariski4.4.2025 16:16:56 EEST | Tiedote
Ruokavirasto on ilmoittanut eri toimijoiden takaisinvedoista, joissa auringonkukansiemeniä tai niitä sisältäviä tuotteita on otettu pois myynnistä. Tuotteissa ainesosana käytettyjen auringonkukansiementen raaka-aine-erästä on todettu salmonellaa muualla EU:ssa. Lidl vetää takaisin eriä Chef Select feta-kanasalaattia, joissa on käytetty raaka-aineena samaa auringonkukansiemenien erää. Takaisinveto koskee salaatteja, joiden viimeinen käyttöpäivä on 4.4.–10.4.2025.
Takaisinveto: Riisipuuro saattaa sisältää gluteenia31.3.2025 16:13:25 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä eriä Kartanon riisipuuroa. Erät saattavat sisältää gluteenia yli sallitun rajan, jonka mukaan tuotetta saa markkinoida gluteenittomana. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen keliaakikoille tai gluteeniyliherkille. Muille tuote on turvallinen. Takaisinveto koskee eriä, joissa viimeinen käyttöpäivä on aikavälillä 31.3.–23.4.2025.
Takaisinveto: BBQ-maustetuissa siankamarasnackseissa salmonellaepäily31.3.2025 15:13:24 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä Sol & Mar -merkin BBQ-maustettuja Chicharricos siankamarasnackseja salmonellaepäilyn vuoksi. Kyseessä on huoneenlämmössä säilytettävät tuote. Takaisinveto koskee erää parasta ennen -päivämäärällä 4.8.2025. Tuotetta on myyty Lidlissä Espanja-teemaviikolla 13.3. alkaen. Teemaviikolla on ollut myynnissä myös maustamattomia friteerattuja siankamarasnackseja, joita takaisinveto ei koske.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme