Marttaliitto ry

Martat kutsuvat teelle 125-vuotisjuhlavuonnaan

Martan teehetki -kampanja kutsuu marttojen jäsenyydestä kiinnostuneita tutustumaan yhdistystoimintaan tammi-helmikuussa 2024. Kaikille avoimia tapahtumia järjestetään ympäri Suomea ja virtuaalisesti.

Martan teehetki -kampanja kutsuu Marttojen jäsenyydestä kiinnostuneita tutustumaan yhdistystoimintaan tammi-helmikuussa 2024. Kaikille avoimia tapahtumia järjestetään ympäri Suomea ja virtuaalisesti.

Marttayhdistykset ympäri Suomen järjestävät tänä keväänä Martan teehetki -tapahtumia, joissa tutustutaan teen ja teeherkkujen äärellä marttailuun ja yhdistyksen toimintaan. Marttojen jäsentoimintaa halutaan tuoda esiin järjestön täyttäessä kuluvana vuonna 125 vuotta.

– Moni tuntee marttajärjestön nimeltä ja on etsinyt ja hyödyntänyt Marttojen suosittuja vinkkejä arjessaan, mutta ei tiedä, miten lähteä mukaan järjestön toimintaan, kuvaa Marttaliiton kansalaistoiminnan ja viestinnän johtaja Reija Salovaara.

Yksi kampanjan tavoitteista on rikkoa sitä mielikuvaa, että ollakseen martta, pitäisi olla monen taidon osaaja. Moni mieltää martan kaikkitietäväksi ja -osaavaksi henkilöksi.

– Marttojen jäseneksi voi ja kannattaa liittyä, vaikka olisi peukalo keskellä kämmentä. Riittää, että on halua ja intoa lähteä mukaan. Yhdistystoiminnassamme korostuu yhteisöllisyys, yhdessä tekeminen ja uusien taitojen oppiminen, kannustaa Salovaara.

Marttajärjestön toiminnassa on mukana vajaat tuhat paikallisyhdistystä ja 38 500 jäsentä. Paikallisyhdistysten toiminta vaihtelee käsitöistä, ruoasta, kotipuutarhasta kulttuuriin ja kaikkeen siltä väliltä. Moni yhdistys tekee retkiä.

– Marttailu vaikutti jo ennen liittymistä kiinnostavalta, joten selvitin netistä vähän eri yhdistysten tietoja. Lopulta löysin erään yhdistyksen ja soitin heidän sihteerilleen. Puhelusta jäi hyvä fiilis, joten lähdin sitten vauva kainalossa marttailtaan ja sille tielle jäin, kertoo Päivi Valkonen Hyvän Tuulen Martoista Lieksasta.

Moni liittyy jäseneksi elämäntilanteen mahdollistaessa uuden harrastuksen tai vaikkapa uudelle paikkakunnalle muuttamisen myötä. Uusi harrastus on hyvä tapa saada tuttavia ja verkostoja uudelta kotipaikkakunnalta.

– Martoissa parasta on yhteisöllisyys, sanoo Pirjo Kuisma Harvialan Martoista Hämeenlinnasta.

Marttojen jäseneksi voi liittyä helposti verkon kautta. Neljänkymmenen euron jäsenmaksulla saa arvostetun Martat-lehden kotiin kannettuna, jäsenetuja, laadukkaita marttakoulutuksia sekä ennen kaikkea monipuolista toimintaa omassa yhdistyksessä, mahdollisuuden vaikuttaa vapaaehtoistoiminnan kautta ja yhteisön ympärilleen.

Suomalainen teetalo mukana kampanjassa

Martan teehetki -kampanjaa tukee suomalainen teetalo Nordqvist.

– Yhteistyökumppanuus oli meille luonteva valinta, sillä meillä on paljon yhteisiä arvoja Marttojen kanssa. Nordqvistille vastuullisuus ja eettiset arvot ovat kaiken toiminnan perusta. Haluamme yhdistää suomalaisia teen äärelle ja toivomme mahdollisimman monen innostuvan mukaan Marttojen valtakunnalliseen toimintaan, kertoo Nordqvistin Brand manager Kristiina Nordqvist.

Teetapahtumia ympäri Suomea

Martan teehetki -tapahtumia järjestetään ympäri Suomea. Oman alueen tapahtumia voi etsiä nettisivuilta. Kasvokkain järjestettävien hetkin lisäksi on mahdollista osallistua infoiltaan 31.1. klo 17 myös etänä verkon kautta.

Marttaliitto

Marttaliitto on kotitalousneuvontaa antava kansalaisjärjestö. Martat toimivat sen puolesta, että kaikilla ihmisillä, kaikenlaisissa kodeissa, olisi hyvä olla. Arvojamme ovat yhdessä tekemisen ilo, kestävät valinnat ja avoimuus. Hyvästä arjesta parempi maailma. www.martat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Marttaliitto ry