Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin uusi Extinctions-teos kantaesitetään loppuunmyydyssä Radion Sinfoniaorkesterin konsertissa tammikuun lopussa

Säveltäjä Cecilia Damströmin vuosi 2024 käynnistyy komeasti loppuunmyydyllä Extinctions-teoksen kantaesityksellä Musiikkitalossa 26. tammikuuta. YLE:n tilaama ja Radion Sinfoniaorkesterin esittämä uusi teos Extinctions (suomeksi: sukupuutot) ottaa “klassisen musiikin Greta Thunbergiksi” sanotulle Damströmille ominaisella tavalla kantaa luonnon, luomakunnan ja ilmaston muutoksiin ja tilaan. Kantaesityskonsertin johtaa kapellimestari Chloé Dufresne.

Cecilia Damström. Kuva: Ville Juurikkala

Säveltäjä Cecilia Damström iloitsee Extinctions-teoksen ennakkosuosiosta ja siitä, että mahdollisimman moni pääsee viimein, pandemia-ajan jälkeen paikan päälle kuulemaan hänen musiikkiaan.

– Tämä on ensimmäinen kerta kun ammattiorkesteri esittää musiikkiani kotikaupungissani Helsingissä niin että yleisö pääsee myös osallistumaan ensiesitykseen, tästä olen aivan innoissani! Olin häkeltynyt, kun huomasin, että Extinctions-konsertti myi loppuun kahdessa viikossa! Onneksi YLE tallentaa konsertin, ja mahdollisimman monella on mahdollisuus kuulla koko konsertti vaikka ei pääsisi paikan päälle.

– Olen Extinctionsissa yrittänyt kuvailla, miltä eri aikakaudet ja luomakunnat ovat kuulostaneet ja tuntuneet. Oli hirmu hauskaa miettiä, miten kuvataan musiikillisesti kaikkea yksisoluisista bakteereista dinosauruksiin! Haluan musiikin avulla avata luomakuntamme mieletöntä ihanuutta ja herättää ihmisten mielenkiintoa sitä kohtaan – sen säilyttäminen on meille kaikille välttämättömän tärkeä valinta, Damström muistuttaa ja avaa uuden sävellyksensä lähtökohtia.

Uuden Extinctions-teoksen lisäksi myös Damströmin vuonna 2022 Teosto-palkittu sävellys ICE on tänä keväänä Radion Sinfoniaorkesterin ohjelmistossa. Voitokas teos kuullaan Musiikkitalossa 28.-29. helmikuuta ylikapellimestari Nicholas Collonin johdolla. Pandemia-aikana ICEn saattoi kuulla vain tyhjistä saleista striimattuna, koska kaikki yleisötilaisuudet, joissa se oli tarkoitus esittää, jouduttiin perumaan.

Cecilia Damströmin tuotteliaaseen alkuvuoteen 2024 mahtuu myös toinen kantaesitys, kun harmonikalle sävelletty konsertto Permafrost kuullaan 16. helmikuuta Kokkolan Talviharmonikkafestivaalilla. Esityksessä nähdään ensimmäistä kertaa myös Irene Suosalon teokseen suunnittelema videoanimaatio. Huhtikuussa Damströmin musiikkia voi kuulla muun muassa Tampere Biennalen ohjelmistoon kuuluvassa Virtauksia tulevaan -konsertissa, jossa hänen teoksensa Wasteland on mukana. Toukokuussa 2024 on lisäksi luvassa vielä kolme ICE-teoksen uutta esitystä Ylioppilaskunnan soittajien tulkintana heidän kiertuekonserteissaan Helsingissä, Tukholmassa ja Uppsalassa.

Cecilia Damströmin teoksia on mukana keväällä 2024 muun muassa seuraavissa tapahtumissa (katso tarkemmat tiedot ja lippulinkit osoitteessa https://ceciliadamstrom.com/when/):

26.1. Helsinki, Musiikkitalo: Extinctions-kantaesitys (Radion Sinfoniaorkesteri) LOPPUUNMYYTY

29.1. Espoo, Kino Tapiola: Kino Soi! -tapahtuma, jousitrio Nisus

13.2 Hyvinkää, Hyvinkään kaupungintalo: Hyvinkään orkesteri, jousiorkesteriteos Fretus

16.2. Kokkola, Talviharmonikkafestivaali: Harmonikkakonsertto Permafrost-kantaesitys

17.2. Espoo, Metro Areena: Emma-gaala – 12 Premieres -levy, "Vuoden Klassinen" -palkintoehdokas, levyllä mukana Cecilia Damströmin sävellys Epitaph

24.2. Helsinki, Kaapelitehdas, Valssaamo-sali: Linda Suolahti -levynjulkaisukonsertti, duo Celestial Beings

28.-29.2. Helsinki, Musiikkitalo: Radion Sinfoniaorkesteri – ICE, ensimmäinen julkinen esitys

12.4. Tampere Biennale, Tampere Filharmonia: Wasteland – Suomen ensiesitys

14., 17. ja 19.5. Helsinki, Tukholma, Uppsala: Ylioppilaskunnan soittajien kiertue, ICE

"Hiljaisuus on kaunein ääni kaiken melun keskellä" – Hiljaisuuden festivaali kutsuu kuuntelemaan itseä ja olemaan luvan kanssa hyödytön8.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Syyskuun viimeisenä viikonloppuna 28.-29.9. Helsingin Paavalinkirkolla vietettävä Hiljaisuuden festivaali on mielenrauhaan, itsetutkiskeluun, myötätuntoon, sielunvapauteen ja tasapainoon, lohdulliseen kaipaukseen ja omien voimavarojen löytämiseen keskittyvä festivaali. Festivaali järjestettiin viime vuonna ensimmäisen kerran ja se keräsi heti suuren yleisön monipuolisella ja huolellisesti kuratoidulla ohjelmallaan. Kaksipäiväisen tapahtuman järjestävät Suomen suurin hyvinvoinnin media Hidasta elämää ja Paavalinkirkko.

Konneveden Naisten viikolla kulttuuri kohtasi kulinarismin ja lampaat lauloivat stemmoja Anu Komsin ja Pia Värrin tulkitsemiin Kaija Saariahon Saarikoski-lauluihin5.8.2024 13:04:04 EEST | Tiedote