Köpcentret Myllys försäljningssiffror översteg för första gången 250 miljoner euro
Mylly nådde 2023 ett nytt försäljningsrekord: Den sammanlagda försäljningen i köpcentrets alla butiker uppgick till 255 miljoner euro. Detta innebär en tillväxt på 4 procent jämfört med föregående år. Även antalet besökare steg till 5,5 miljoner, vilket är en ökning på 7 procent. Den genomsnittliga köpesumman var fortsatt hög – 46,61 euro.
Antalet besökare nådde nästan upp till nivån från rekordåret 2019, då Mylly hade 5,7 miljoner besökare. Den genomsnittliga köpesumman i Mylly var 46,61 euro, medan genomsnittet i finländska köpcentrum i allmänhet är cirka 20 euro.
– Dessa fantastiska siffror visar att vi har lyckats göra Mylly till en plats folk gärna kommer till för att shoppa och tillbringa tid, konstaterar Myllys verkställande direktör Mari Hantula.
Långsiktig verksamhet och omfattande investeringar
Köpcentret Mylly har under årens lopp systematiskt utvecklats för att betjäna kunderna och affärerna bättre. Dessutom genomförs olika undersökningar för att följa upp hur väl förändringarna och investeringarna fungerar. Exempelvis har Mylly nu tre år i rad knipit förstaplatsen bland stora köpcentrum i den oberoende undersökningen Luottamus & Maine.
– Förändringar och investeringar i affärerna är verkliga livstecken för ett köpcentrum, och de vittnar om en vilja och förmåga att utvecklas. År 2023 förnyade flera butiker i Mylly sitt koncept och sina lokaler. Till exempel Prisma genomförde en enorm förändring. Renoveringen av Myllytorget blev färdig precis före julruschen, och vi hade redan tidigare förnyat och tillfört wc-lokaler, berättar konceptchef Meri Hakulinen.
Nytillskott i Mylly under 2023 var bland annat modebutikerna Sinsay, Cropp och House, kosmetikabutiken Yeppo samt restaurangerna Friends & Brgrs och Hanko Aasia samt Robert’s Coffee. Dessutom förnyade Pentik, New Hairstore, Specsavers och Ruohonjuuri sina butiker och koncept liksom även kaféerna Arnolds, Spice Ice och Kulman Kuppila.
Mylly är nästan helt uthyrd – användningsgraden är just nu 98 procent.
– I ett köpcentrum av den här storleken innebär en sådan siffra att butikslokalerna i praktiken är fyllda. Dock pågår ständigt förändringar som kräver att vi organiserar om saker internt, säger Mari Hantula.
Ständigt arbete för att utveckla köpcentret
Arbetet med att göra om Myllytorget till en modern mötesplats och evenemangsarena inleddes i augusti 2023 och blev klart inför julen. Pricken över i vad gäller torgets nya utseende är de inhemskt designade och producerade möblerna, som anländer den här veckan.
Utanför Mylly händer det också saker – under våren kommer fler än 800 solpaneler att monteras på köpcentrets fasad. Köpcentret har sedan tidigare tillgång till solenergi via 1 200 paneler på taket, som monterades i augusti 2023.
En annan investering som kommer att genomföras 2024 är att köpcentrets alla skyltar förnyas.
– Det är ett omfattande projekt, med tanke på att byggnaden har en yta på 91 000 kvadratmeter och en längd på cirka en halv kilometer. Visst finns det ett antal viktiga kundmötesplatser på vägen, skrattar Meri Hakulinen.
Mari Hantula anser att 2023 års siffror visar att de långsiktiga åtgärderna har hanterats väl.
– Vi fortsätter att utveckla köpcentret enligt vår strategi, med kundernas och hyresgästernas synpunkter i åtanke. Samtidigt befäster vi Myllys ställning som det kommersiellt starkaste köpcentret i västra Finland, säger Mari Hantula.
Kontakter
Mari HantulaVerkställande direktörAffärscentret Mylly
Tel:+358 50 441 9394mari.hantula@kauppakeskusmylly.fiMeri HakulinenKonceptschefAffärscentret Mylly
Tel:+358 40 025 6881meri.hakulinen@kauppakeskusmylly.fiMylly är världens mest mirakulösa köpcentrum i Reso. Köpcentrumet är det största i Egentliga Finland och har över fem miljoner besökare om året. 150 affärer, 3 000 parkeringsplatser och en handelsyta på 91 000 m2 garanterar det största utbudet av affärer och tjänster i regionen.
Andra språk
Följ Kauppakeskus Mylly Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kauppakeskus Mylly Oy
Till julöppningsresans ära bjuder Köpcentrum Mylly på julgröt och en lurvig hundparad att kela med21.11.2024 14:40:57 EET | Pressmeddelande
Köpcentrum Myllys julöppning firas söndagen den 24 november. Den omtyckta julparaden för hundar återvänder till köpcentrumets gångar och efter processionen kan även besökare utan hund få en chans att kela med hundarna. Julgubben tänder högtidligt köpcentrumets julbelysning och julgrötshållplatsen erbjuder en harmonisk plats mitt i vimlet. Precis som förra året kompletterar ett flertal pop up-butiker Myllys sortiment under julen.
Kauppakeskus Myllyn joulumatkanavauksessa tarjolla joulupuuroa ja koirakulkueen karvakorvien rapsutusta21.11.2024 14:40:57 EET | Tiedote
Kauppakeskus Myllyn joulunavausta vietetään sunnuntaina 24. marraskuuta. Koirien suosittu joulukulkue palaa kauppakeskuksen käytäville, ja kulkueen jatkoilla voi koiratonkin päästä rapsuttamaan karvakorvia. Joulupukki sytyttää juhlallisesti kauppakeskuksen jouluvalot, ja joulupuuropysäkki tarjoaa hengähdyspaikan hulinan keskelle. Joulun alla lukuiset pop up -myymälät täydentävät jälleen Myllyn valikoimaa.
Tornilla tavataan! – Myllyntorni toi palkinnon Raisioon14.11.2024 17:35:00 EET | Tiedote
Kauppakeskus Myllyn TikTok-sisältökonsepti on voittanut Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun Markkinointi ja viestintä -kategorian. Päähenkilönä TikTokissa on humoristinen Myllyntorni, joka kuittailee muille torneille ja osallistuu ajankohtaisiin tapahtumiin. Julkaisuilla on yhteensä jo yli 16 miljoonaa näyttökertaa, ja tilillä on tykkäyksiä yli 90 000. Erityisesti nuoret innostuivat rohkeasta sisällöstä, joka poikkeaa perinteisestä kauppakeskusviestinnästä.
Reso har Finlands nöjdaste hyresgäster – butikerna ger Köpcentrum Mylly topprekommendationer6.11.2024 08:28:24 EET | Pressmeddelande
Köpcentrum Mylly uppnådde första plats i KTI Kiinteistötieto Oy:s nöjdhetsundersökning bland köpcentrums hyresgäster. Av alla köpcentrum i Finland hade Mylly högst NPS, som är ett mått på hyresgästernas vilja att rekommendera sin hyresvärd. Mylly har tagit stödet till hyresgästernas affärsverksamhet och framgång till en helt ny nivå: verkställande direktören ger personligt mentorsstöd till företagare och chefer, och Mylly har skapat ett utbildningsprogram, Mylly-Akademin, med kostnadsfria utbildningar för all Mylly-personal, bland annat om försäljning, säkerhet och kundupplevelse.
Raisiossa Suomen tyytyväisimmät vuokralaiset – Kauppakeskus Myllyn liikkeiltä huippusuositukset6.11.2024 08:28:24 EET | Tiedote
Kauppakeskus Mylly nousi ensimmäiselle sijalle KTI Kiinteistötieto Oy:n vuokralaistyytyväisyystutkimuksessa, jossa mitattiin kauppakeskusten vuokralaisten tyytyväisyyttä. Myllyn NPS eli vuokralaisten suositteluhalukkuutta mittaava arvo on suomalaisten kauppakeskusten korkein. Kauppakeskus Myllyssä vuokralaisten liiketoiminnan ja onnistumisen tukeminen on viety aivan uudelle tasolle: toimitusjohtaja mentoroi yrittäjiä ja päälliköitä henkilökohtaisesti, ja Myllyyn luodussa koulutusohjelmassa, Mylly Akatemiassa, järjestetään maksuttomia koulutuksia koko Myllyn henkilökunnalle muun muassa myynnistä, turvallisuudesta ja asiakaskokemuksesta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum