Boston Consulting Group

Tutkimus: Psykologisen turvallisuuden puute töissä kuusinkertaistaa riskin työpaikan jättämisestä

Jaa

Suomessa psykologista turvallisuutta kokevat työntekijät kertovat saavuttavansa työssään täyden potentiaalinsa viisi kertaa työssään turvattomuutta kokevia useammin, kertoo konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin raportti.

Psykologisella turvallisuudella tarkoitetaan Työterveyslaitoksen mukaan jaettua uskomusta siitä, että ryhmässä voi ottaa riskejä ja olla oma itsensä. 

Boston Consulting Group (BCG) mittasi psykologista turvallisuutta kansainvälisellä tutkimuksella, johon osallistui 28000 työntekijää kuudestatoista maasta. Tutkimuksella selvitettiin psykologisen turvallisuuden vaikutusta työntekijöiden pysyvyyteen ja tyytyväisyyteen. Raportissa vertaillaan työntekijöitä, jotka ovat psykologista turvallisuutta kokevien parhaassa 30 prosentissa heikoimpaan 30 prosenttiin kuuluviin. 

Suomessa psykologista turvallisuutta kokevat työntekijät tuntevat itsensä itsensä 1,9 kertaa motivoituneemmiksi ja 3,4 kertaa onnellisemmiksi turvattomuutta kokeviin verrattuna. He kokevat olevansa 4,8 kertaa pystyvämpiä saavuttamaan töissä täyden potentiaalinsa.  

Suomessa hyvää turvallisuutta kokevien työntekijöiden ryhmästä vain 2,5 prosenttia on aikeissa lähteä työpaikasta vuoden sisällä. Huonomman psykologisen turvallisuuden ryhmässä peräti 15 prosenttia miettii lähtöä samalla ajanjaksolla. Ero on yli kuusinkertainen.  

Suomalaiset kokevat psykologisen turvallisuuden merkityksen keskimäärin kansainvälisiä verrokkejaan tärkeämmäksi, sillä kansainvälisesti hyvän ja huonon ryhmän ero on noin nelinkertainen. Esimerkiksi ruotsalaisilla psykologinen turvallisuus ei lisää niin paljon onnellisuuden ja täyden potentiaalin saavuttamisen tunnetta kuin suomalaisilla. 

Miten johtajat voivat rakentaa turvallisen ja kannustavan työympäristön? 

Kun johtajat onnistuvat luomaan psykologiseksi turvallisuudeksi kutsutun tunteen työntekijöidensä keskuudessa, työpaikan jättämisen riski vähenee merkittävästi. 

Raportin mukaan johtajien tulee järjestää aikaa jakamiselle ja oppimiselle. Palautteen antamisessa tulee olla tarkkana, että kritiikki kohdistuu työn laatuun, ei tekijään. 

”Esimerkiksi kokousten alkuun kannattaa varata muutama minuutti aikaa, jotta ihmiset voivat keskustella toistensa kanssa ensin ihmisinä. Avoimuus ja aitous on tärkeää. Johtajien kannattaa jakaa myös omia virheitään ja oppimiaan asioita tiimin kanssa”, sanoo BCG:n osakas John Dannberg. 

Lue lisää tutkimuksesta: https://www.bcg.com/publications/2024/psychological-safety-levels-playing-field-for-employees  
 
 

Lisätietoja:    

Debbie Lagus    

Boston Consulting Group    

Marketing & Communications Country Manager  

040 3116154    

lagus.debbie@bcg.com 

Kuvat

Tietoa julkaisijasta

Boston Consulting Group (BCG) toimii yhteistyössä liike-elämän ja yhteiskunnan johtajien kanssa, ratkaisten heidän tärkeimpiä haasteitansa. Yhteistyöllä autamme asiakkaitamme kasvamaan, löytämään kestävää kilpailuetua ja luomaan myönteistä yhteiskunnallista vaikutusta. BCG tarjoaa ratkaisuja huippuluokan liikkeenjohdon konsultoinnin, teknologian ja suunnittelun sekä yrityshankkeiden ja digitaalisten projektien avulla. Työskentelemme ainutlaatuisella yhteistyömallilla asiakasorganisaation kaikilla tasoilla, ja tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme kukoistamaan tehden samalla maailmasta paremman.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Boston Consulting Group

Tutkimus: Yhä useammat kuluttajat hyödyntävät generatiivista tekoälyä työkaluna löytääkseen parhaat tarjoukset – hintatietoiset kuluttajat aloittavat tarjousten etsinnän jo ennen Black Fridayta20.11.2024 08:13:00 EET | Tiedote

Generatiivinen tekoäly yleistyy työkaluna, jota yhä useammat kuluttajat käyttävät parhaiden tarjousten etsimiseen, selviää Boston Consulting Groupin (BCG) tuoreesta globaalista tutkimuksesta. Sen mukaan 38 % vastaajista on jo käyttänyt tai aikoo käyttää generatiivista tekoälyä Black Fridayn, Cyber Mondayn ja Singles' Dayn aikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye