Boston Consulting Group

Tutkimus: Yhä useammat kuluttajat hyödyntävät generatiivista tekoälyä työkaluna löytääkseen parhaat tarjoukset – hintatietoiset kuluttajat aloittavat tarjousten etsinnän jo ennen Black Fridayta

Jaa

Generatiivinen tekoäly yleistyy työkaluna, jota yhä useammat kuluttajat käyttävät parhaiden tarjousten etsimiseen, selviää Boston Consulting Groupin (BCG) tuoreesta globaalista tutkimuksesta. Sen mukaan 38 % vastaajista on jo käyttänyt tai aikoo käyttää generatiivista tekoälyä Black Fridayn, Cyber Mondayn ja Singles' Dayn aikana.

“Generatiivisen tekoälyn avulla tuotteiden löytäminen ja vertailu eri paikoista on helpompaa – mikä pakottaa jälleenmyyjät tarjoamaan houkuttelevampia tarjouksia”, kertoo John Dannberg, BCG:n Suomen toimitusjohtaja ja kuluttajaliiketoiminnasta vastaava osakas. 

Tämä luku on erityisen korkea nuorten kuluttajien keskuudessa: 46 % milleniaaleista (syntynyt 1981–1996) ja 52 % Z-sukupolvesta (syntynyt 1997–2012) hyödyntää tekoälyä navigoidakseen tarjousten joukossa.

Kuluttajat kertovat turvautuvansa teknologiaan löytääkseen parhaat tarjoukset, tutkiakseen tuotteita ja vertaillakseen vaihtoehtoja. Niistä, jotka ovat jo kokeilleet generatiivista tekoälyä, yli 80 % on samaa mieltä siitä, että teknologia auttaa heitä tekemään fiksumpia ostoksia, ja lähes 40 % uskoo käyttävänsä sitä enemmän ostoksia tehdessään tulevaisuudessa. Tutkimukseen osallistui maailmanlaajuisesti 10 000 kuluttajaa.

“Generatiivinen tekoäly muuttaa kuluttajien ostokäyttäytymistä, erityisesti korkean inflaation aikana. Tekoäly antaa heille mahdollisuuden löytää hyviä tarjouksia nopeasti ja tehokkaasti,” Dannberg jatkaa. “Havaintomme mukaan kuluttajat odottavat entistä enemmän selkeitä alennuksia ja läpinäkyviä tarjouksia, ja tekoäly mahdollistaa hintojen ja tuotteiden helpon vertailun.”

BCG:n globaalin tutkimuksen mukaan useimmat kuluttajat odottavat vähintään 30 prosentin alennusta pitääkseen tarjousta hyvänä. Jopa 60 % globaalista vastaajajoukosta alkaa etsiä tarjouksia jo lokakuussa tai marraskuun alussa.

Lue lisää:

https://www.bcg.com/publications/2024/black-friday-genai-helps-consumers-find-bargains

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoa julkaisijasta

Boston Consulting Group (BCG) toimii yhteistyössä liike-elämän ja yhteiskunnan johtajien kanssa, ratkaisten heidän tärkeimpiä haasteitansa. Yhteistyöllä autamme asiakkaitamme kasvamaan, löytämään kestävää kilpailuetua ja luomaan myönteistä yhteiskunnallista vaikutusta. BCG tarjoaa ratkaisuja huippuluokan liikkeenjohdon konsultoinnin, teknologian ja suunnittelun sekä yrityshankkeiden ja digitaalisten projektien avulla. Työskentelemme ainutlaatuisella yhteistyömallilla asiakasorganisaation kaikilla tasoilla, ja tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme kukoistamaan tehden samalla maailmasta paremman.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Boston Consulting Group

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye