Opettajankoulutuksen resurssit saatava kestävälle tasolle
OAJ:n teettämässä tuoreessa selvityksessä kartoitettiin suomalaisen yliopistoissa toteutetun opettajankoulutuksen voimavaroja ja asemaa yliopistoissa vuode 2010 jälkeen. Keskeisimpänä havaintona selvityksessä huomattiin opettajankoulutuksen rahoituksen olevan epäsuhdassa opiskelijamääriin.
SOOLin puheenjohtajaa Emppu Laakkosta uutinen ei yllätä, ja heikentyneen rahoituksen vaikutukset näkyvät hyvin konkreettisin tavoin opeopiskelijoiden arjessa muun muassa suurina massaluentoina ja etäopetuksen lisääntymisenä.
Koulutuksen rahoitus on pysynyt määrällisesti vakaana, mutta resurssit ovat olleet laskevassa kehityksessä suhteutettuna opiskelijamääriin. Opettajankoulutuksen opiskelijamäärän kasvu on selvityksen mukaan ollut muita aloja huomattavasti suurempaa.
Taustalla vaikuttaa erityisesti varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden sisäänottomäärien suuri nousu viimeisen parin vuoden aikana. Opettajankoulutus tuottaa myös tutkintoja muita aloja enemmän, eli keskivertoa korkeammalla läpimenoprosentilla. Opiskelijakohtainen rahoitus on pienentynyt kymmenessä vuodessa tuhansia euroja.
Tutkimus ja opetus ristiriidassa
Opettajankoulutus on suurilta osin riippuvainen opetus- ja kulttuuriministeriön perusrahoituksesta myös tiedekunnissa tehdyn tutkimuksen osalta. Ulkopuolista rahoitusta tutkimukselle on keskimääräistä huomattavasti vähemmän. Paine saada ulkopuolista rahoitusta on monin paikoin johtanut tutkimustyön lisäämiseen.
Tämä tuo kuitenkin haasteensa opettajankoulutuksen kohdalla, joka on vahvasti opetuspainotteista moniin muihin tutkintokoulutuksiin verrattuna. Käytännössä tämä johtaa heikentyneisiin resursseihin sekä tutkimuksen että opetuksen osalta, samalla kun paine toteuttaa molempia kohdistuu tiedekuntien henkilöstöön yhtäaikaisesti.
– Opiskelijoiden keskuudessa on kasvava huoli opettajankoulutuksen kulmakivien heikentymisestä, kuten ohjatuista opetusharjoitteluista, lähiopetuksesta ja tutkielmien ohjaamiseen käytetyistä resursseista, Laakkonen kommentoi.
– Nämä kaikki ovat yliopistoille kalliita toteuttaa, mutta sisältävät myös arvokysymyksen: miten opettajan työhön tarvittavat tiedot ja taidot voidaan opettaa ja mihin päätetään panostaa?
Tutkittu tieto ja tutkimus on SOOLin mukaan se pohja, jolle opettajankoulutus tulee jatkossakin rakentaa. Selvityksen pohjalta on kuitenkin ajankohtaista kysyä, mitkä muutokset ovat johtaneet siihen, että tutkimus- ja opetustehtävä vaikuttavat olevan ristiriidassa keskenään, kun puhutaan opettajankoulutuksen resursseista – oikeastaan rahasta.
Kun koulutetuista opettajista on pulaa, ei opettajankoulutuksen laadusta voida tinkiä lainkaan.
Yhteyshenkilöt
Emppu Laakkonenpuheenjohtaja
emppu.laakkonen@sool.fiRiku Orastoiminnanjohtaja
Puh:020 748 9752riku.oras@sool.fiLinkit
Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on valtakunnallinen kaikkien opettajaksi opiskelevien edunvalvoja ja palvelujärjestö, johon kuuluu noin 7 000 eri alojen opettajaksi opiskelevaa. Liitto edistää ja valvoo jäsentensä etuja erityisesti koulutus-, sosiaali- ja nuorisopoliittisissa kysymyksissä sekä parantaa opettajaksi opiskelevien opiskeluedellytyksiä vaikuttamalla opettajankoulutuksen kehittämiseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry
Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle14.11.2024 15:04:18 EET | Tiedote
Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.
Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi8.10.2024 14:48:52 EEST | Tiedote
Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.
Vuoden harjoittelunohjaaja ei mikromanageroi27.8.2024 14:09:39 EEST | Tiedote
Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.
Samasta työstä kuuluu saada sama palkka19.8.2024 15:38:28 EEST | Tiedote
Opettajien määräaikaisuuksia koskevat käytänteet ovat epäoikeudenmukaisia eivätkä toimi. Määräaikaiset opettajat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja kesäloman aikaiseen palkkaan, ja koko kouluvuoden töissä ollut opettaja jää kesän ajaksi työttömäksi.
Vuoden opeopiskelijaksi valitulla Lotta Nuutisella on jo valmistuessaan pitkä työkokemus13.5.2024 16:04:52 EEST | Tiedote
Kotitalousopettajaksi Helsingin yliopistosta valmistuvan Lotta Nuutisen mukaan vähentyvät resurssit ovat haastaneet sekä harjoitteluja että joitain opintoja, joita on tiivistetty ja vähennetty.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme