Uimatarvikkeita myydään kuin olisi heinäkuu – Prisman data paljastaa miten suomalaiset innostuivat avantouinnista
Siinä missä uima-asuja ja uimatarvikkeita on aiempina vuosina myyty lähinnä kevään ja kesän aikana, tällä hetkellä polskimiseen liittyvät tarvikkeet myyvät Prismassa ennätyshyvin keskellä kylmintä pakkastalvea. Peräti 41 prosentin myyntikasvua vauhdittaa suomalaisten hurahtaminen talviuintiin.

Prismassa uintitarvikkeiden myynti on ollut hyvällä tasolla koko vuoden, mutta silmiinpistävää on, että niiden myynti kasvoi joulukuussa peräti 41 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Suomalaisten kasvavasta innostuksesta talviuintiin kertoo etenkin se, että samalla ajanjaksolla uimajalkineiden myynti on kasvanut 53 prosenttia, uimasukkien 60 prosenttia ja uimakäsineiden myynti on 2,5-kertaistunut.
”Avantouinnista on selvästi tullut hittilaji. Tämä yhdistettynä ihan perinteisen halliuinnin kanssa näkyy myös meillä harvinaisen korkeina uintikategorian myyntilukuina, Yhä useampi selvästi haluaa kokeilla avannossa pulahtamista ja etsii nyt varusteita, joilla tätä toteuttaa”, Prisma-ketjun sportin myyntipäällikkö Anu Keskinen toteaa.
Keskinen uskoo talviuinnin suosion syyn takana olevan sen matala aloituskynnys.
“Esimerkiksi varusteita ei tarvita paljoa: hyvänä perussettinä toimii uimapuku, -tossut ja -käsineet sekä pään suojaksi päähine. Neopreeniset uimatossut soveltuvat hyvin avantouintiin materiaalin lämmönkestävyyden ja pitävän kumipohjan vuoksi. Ne ovat myös monikäyttöiset, niitä voi lisäksi käyttää vaikkapa uimahalleissa, rannoilla ja vesiurheilussa. Neopreenista valmistetut hanskat pitävät samalla tavoin kädet lämpöisinä kastuessaankin. Talviuimarin on hyvä muistaa, että kämmenpinnan on hyvä olla liukumatonta materiaalia, jotta sillä saa hyvän otteen esimerkiksi kaiteista.”
Myös muiden uintivarusteiden myynti on Keskisen mukaan selvästi kasvussa.
“Uimalasien myynti kasvoi joulukuussa 14 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Uimalakeissa kasvua oli 15 prosenttia ja uinnissa käytettävien korvatulppien myynti yli tuplaantui.”
Avantouinnissakin suositaan paljasta pintaa - näin pidät uima-asun kunnossa
Siinä missä nopeasti voisi kuvitella pitkien ja peittävien uima-asujen olevan kylmässä ilmassa liikkuvien avantouimarien suosiossa, Keskisen mukaan näin ei ole asia.
“Avantouinnissa suositaan yleensä ihan perus uimapukua tai kaksiosaista bikinivaihtoehtoa. Myös lahkeellista uimapukua naisille on myyty hyvin tänä syksynä, mutta periaatteessa mitä pienempi uikkari, sitä vähemmän on kylmää kangasta ympärillä, kun avannosta noustaan pois. Mutta pääsääntöisesti käytetään ihan perus uimapukuja sekä sporttisempia bikineitä, joissa toppi ja alaosa. Miehet suosivat ihan perinteisiä uimahousuja.”
Keskinen muistuttaa, että vaikka kesällä uima-asun kulumiseen vaikuttaa muun muassa aurinkorasvojen käyttö sekä suora altistuminen auringonvalolle, myös talviuimarin kannattaa pitää asustaan hyvin huolta.
“Talviuinnissa uimapukujen hoidossa tulee huomioida erityisesti pesu jokaisen käyttökerran jälkeen, varsinkin jos on saunottu uima-asu päällä. Muilta osin hoito on samanlaista kuin kesällä eli uinnin jälkeen uimapuku tulee huuhtoa huolella ja pestä miedolla pesuaineella. Kannattaa pitää mielessä se, että merivesi saattaa myös aiheuttaa muutoksia uimapuvun väriin.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Anu KeskinenMyyntipäällikkö (sport ja jalkineet)S-ryhmä
Puh:0107680304anu.keskinen@sok.fiKuvat



Linkit
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme