Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Lehdistötiedote 24.1.2024
Suomalainen verkkokauppa putosi päättyneenä vuonna vuoden 2019 tasolle. Näin kertoo kotimaista verkkokauppaa noin 2000 verkkokaupan todellisen myynnin kautta seuraava Verkkokauppaindeksi. Indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski näkee tilanteen selkeästi talouden ja kuluttajien ostovoiman suuren kuvan seurauksena.
”Koko viime vuosi tultiin verkkokaupassa talouden alakulon myötä alaspäin ja viimeisellä vuosineljänneksellä euromääräinen pudotus oli peräti 33 %. Joulumyyntiä surkastutti ihmisten vähäinen halu ostaa kalliimpia lahjoja ja kaikkein suurimman kolauksen koki B2B-myynti, eli investointien kuihtuminen iski verkkokaupassakin. Tästä kertoo, että tilausmääriä katsottaessa verkkokauppa supistui vain 13 prosenttia, ja eron euromäärien pudotukseen selittää nimenomaan isomman B2B-myynnin hyytyminen”, avaa Korkiakoski verkkokauppasukelluksen syitä.
Kotimainen verkkokauppa on ahdingossa, jossa kauppiailla on nyt valintojen paikka. Korkiakoski kannustaa verkkokauppiaita tarttumaan pikimmiten täyttä vauhtia etenevään tekoälymurrokseen.
”Vanhoilla konsteilla alamäki helposti vain jatkuu, mutta tekoälyn myötä mahdollisuuksia olisi vaikka mihin. Meneillään on tekoälyn kautta valtaisa muutos, johon kauppiaiden on kerta kaikkiaan tartuttava. On aivan varmaa, että kansainväliset kilpailijat hyödyntävät tekoälyn mahdollisuudet tappiin asti ja siksi suomalaisten verkkokauppiaiden on oltava täysillä mukana. Verkkokauppa on yli 5 prosenttia Suomen BKT:stä, joten tämä on kansallisen kokoluokan kysymys”, lataa Korkiakoski.
Uusi GPT-markkinapaikka ja ilmainen agenttiarmeija
Siinä missä suomalainen verkkokauppa kärsi viime vuonna talouden kielteisistä trendeistä, maailmaa mullisti samaan aikaan OpenAI:n ja ChatGPT:n huikea nousu. Tässä on edetty vielä uudelle tasolle OpenAI:n juuri julkistaman GPT-markkinapaikan myötä. Suomalaisten verkkokauppiaiden hyödyksi tilannetta kääntää jälleen kerran Vilkas.
”Olemme olleet jo neljännesvuosisadan kotimaisen verkkokaupankäynnin edelläkävijä ja nyt myös tekoälyn hyödyntämisen. Siksi voimme ilmoittaa uuden SMART GPT -agenttiarmeijamme lanseerauksesta. Suomalaiset verkkokauppiaat saavat nyt meiltä 13 eri OpenAI-teknologiaan pohjautuvaa GPT-agenttia käyttöön. Agentit auttavat kauppiaiden keskeisissä tarpeissa kuten verkkokaupan perustamisessa, designissa, markkinoinnissa ja kilpailija-analyysissä. Näihin mahdollisuuksiin voi ja kannattaa nyt tarttua matalalla kynnyksellä, tekoäly-murros on make or break”, kuvailee Korkiakoski.
Korkiakoski alleviivaa uusia mahdollisuuksia myös yritysten omiin tarpeisiin räätälöidyillä tekoälysovelluksilla.
”Yrityskohtaisesti räätälöitävät AI-agentit tarjoavat mahdollisuuden tuottavuusloikkiin. Yritys voi esimerkiksi integroitua erilaisten sovellusten kautta monenlaisiin liiketoimintaympäristöihin kuten vaikkapa Instagramiin tai Facebookiin, tehostaen huomattavasti markkinointiaan. Nämä räätälöidyt sovellukset tai agentit voivat tehdä päätöksiä itsenäisesti ja parantaa tuottavuutta erityisen voimakkaasti. Tekoäly on kaikkien tavoitettavissa ja ne, jotka eivät niin tee, kärsivät”, ennustaa Korkiakoski.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Avainsanat
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote
Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme