Maailman Biotalousfoorumin Jukka Kantola: Suomella metsäbiotalouden kehittämisessä suuret globaalit mahdollisuudet

Jukka Kantola

Biotalouden kehitys on maailmanlaajuisesti edennyt uuteen vaiheeseen, sanoo World BioEconomy Forumin perustaja toimitusjohtaja Jukka Kantola. – Nyt perustetaan uusia biojalostamohankkeita ja yritykset hyödyntävät biomassaa innovatiivisilla sovelluksilla.

–Suomi on uusien tuotteiden kehitystyössä kärkipäässä maailmalla, mutta edellytykset on turvattava. Nyt on panostettava tuotteiden kaupallistamiseen ja niiden saamiseen markkinoille.

Suomi on Kantolan mukaan biotalousstrategioiden toteuttamisessa edelläkävijä. – Esimerkiksi puupohjaisen tekstiilien kehitystyössä ollaan Suomessa pidemmällä kuin muualla Euroopassa tai Yhdysvalloissa. Myös ligniinin ja sen kehitystyöhön liittyvissä sovelluksissa kuten myös biopohjaisten akkumateriaalien tehtävässä kehittämisessä on suuri odotusarvo.

Biotalouden kumppanuuksia Yhdysvaltoihin

Laajan kokemuksen biotalouden kehitystyöstä omaava Kantola järjesti Washingtonissa tilaisuuden, jossa haettiin kansainvälisiä kumppanuuksia toimialalle. – Suomella ja monella osavaltiolla Yhdysvalloissa on paljon yhteistä rajapintaa biotalouden alalla ja kahdenkeskisiä aiesopimuksia usean osavaltion kanssa.

–Esimerkiksi Mainen ja Michiganin osavaltioissa on suurta kiinnostusta metsäbiotalouden kuten puurakentamisen kehittämistä kohtaan. Vaikka peltoihin, meriin ja metsään perustuvien biomassojen käyttö on Yhdysvalloissa nyt jo 400 miljoonaa tonnia, siellä haetaan ratkaisuja, millä he voisivat hyödyntää vielä paremmin ja enenevässä määrin omia biomassojaan.

Yhteistyöllä voidaan laajentaa Kantolan mukaan markkinaa. – Esimerkiksi uusiin tuotteisiin liittyvää standardisointia voidaan koordinoida siten, että ne edistävät markkinoiden kehittymistä maailmanlaajuisesti.

Biotalouden tuotteet hillitsevät ilmastomuutosta

Perinteisessä biotalouden visiossa biologisista resursseista kehitetään erilaisia tuotteita ja hyödykkeitä. - Nyt on kasvussa biotekninen näkemys, joka korostaa biotekniikan hyödyntämistä erilaisten eliöiden, kuten bakteerien, hiivojen ja sienien avulla. Tämä kehitys on erityisen voimakasta Yhdysvalloissa. Bioekologinen visio on erityisesti EU:n regulaation keskiössä, keskittyen ekosysteemipalveluiden tuottamiseen esimerkiksi maankäytön optimointiin, metsien hiilen sidontaan ja biodiversiteetin vahvistamiseen, kuvailee Kantola.

Biotalouden ratkaisut palvelevat Kantolan mukaan myös ilmastomuutoksen hillintää ja vahvistaa biodiversiteettiä. – Ellei biotalouden koko potentiaalia hyödynnetä nykyistä vahvemmin kansallisissa ja EU:n politiikassa, sen mahdollisuudet jäävät hyödyntämättä. Vaikka biotalouden mahdollisuudet tuottaa kestävän kehityksen tuotteita tunnetaan, ei varmisteta, että teollisuus kykenee ne kehittämään ja valmistamaan markkinoille.

–Esimerkiksi metsäbiomassan määrä Euroopassa on nyt 50 prosenttia suurempi kuin mitä vuonna 1990. Tämä tarjoaa työkaluja ilmastomuutoksen torjuntaan. Metsät ovat hiilinieluja, mutta sen lisäksi puusta tehdyt tuotteet korvaavat fossiilista alkuperää olevia tuotteita ja siten hillitsevät ilmastomuutosta.

EU:n tulee luoda toimivat hiilimarkkinat

Kantolan mukaan maailmassa keskitytään nyt regulatiivisiin ilmastomuutoksen hillintään tähtääviin toimiin ja niihin käytetään 900 miljardia euroa vuodessa. – Vastaavasti vapaaehtoisten hiilimarkkinoiden arvo on 2 miljardia euroa, minkä kehittämisessä on potentiaalia myös biotalouden kannalta.

–Hiilimarkkinoilla voidaan ohjata maan ja metsän käyttöä siten, että ne säilyvät tulevaisuudessakin nieluina ja vaikuttaa siihen, minkä verran raaka-aineita voidaan käyttää fossiilisia korvaaviin tuotteisiin.

Hiilimarkkinoita voidaan kehittää myös bioperäisten tuotteiden suuntaan, jota Kantola esitti Egyptin ilmastokokouksessa.  -Tämä kasvattaisi biotuotteiden kysyntää ja niiden valmistusta poistamalla markkinoilta fossiilisia.

EU:n vahvistettava rooliaan biotalouden kehittämisessä

EU:n komission ongelma biotalouden toteuttamisessa on Kantolan mukaan siinä, että se hajautuu liian monen pääosaston toimivaltaan. – Kukaan ei ota siitä vastuuta, kun kukin osasto puuhastelee omalla sektorillaan. Yhdysvalloissa Valkoinen talo on ottanut biotalouden kehittämispolitiikan vastuulleen. Brasiliassa uusi presidentti otti virkaanastujaispuheessaan esiin biotalouden ja asetti hallitukseensa biotaloussihteerin.

–EU:n uuden komission tulisi ottaa biotalous osaksi teollisuuspolitiikkaa ja luoda edellytyksiä kehitystyölle ja ratkaisujen tuottamiselle. Tämä edellyttää selkeää vastuun ja resurssien antamista jollekin EU:n pääosastolle. Biotalouden aseman vahvistaminen EU:n politiikassa tulisi olla keskeinen Suomen hallituksen tavoite EU vaikuttamisessa.

Biotalouden kehittämisessä on nähtävä koko arvoketjun merkitys raaka-aineesta lopputuotteisiin.  – Vaikka meillä on meneillään metsäteollisuuden rakennemuutos, on muistettava, että vanhojakin tuotteita edelleen tarvitaan. On muistettava, että myös perinteiset tuotteet ovat biotuotteita ja perustuvat kestäviin ja uusiutuviin raaka-aineisiin.

–Suomen tulee omassa toiminnassaan varmistaa, että raaka-aineen saatavuus sen kestävällä käytöllä on jatkossakin turvattu. Me voimme viedä tieto- taitoa maailmalle kuten kävi esimerkiksi tasavallan presidentti Sauli Niinistön vierailun yhteydessä Yhdysvalloissa. Vaikka metsien harvennusta koskeva viesti meni julkisuuteen käännösvirheenä, siellä ryhdyttiin toden teolla harventamaan pusikoituvia metsiä ja kyettiin hillitsemään metsäpaloja, muistuttaa Kantola.

jukka.kantola@wbef.com

Jukka Kantola

Marjatta ja Eino Kollin Säätiön rahoittama ”Puussa on tulevaisuus” –viestintähanke julkaisee ajankohtaisia metsätaloutta ja sen parissa tehtävää tutkimustyötä koskevia artikkeleita. Säätiö tukee erityisesti maa- ja metsätalouteen sekä rakentamiseen liittyvää tutkimus- ja kehitystyötä painottaen erityisesti toimintaa, jolla on elinympäristömme kannalta positiivinen vaikutus pitkällä tähtäimellä. Säätiön toiminnan keskeisiin teemoihin perustuvat artikkelit ovat vapaasti hyödynnettävissä joko lähdemateriaalina tai julkaistavissa sellaisenaan. Artikkelit julkaistaan myös   www.puussaontulevaisuus.fi ja https://www.kollinsaatio.fi/saatio/ajankohtaista sivustoilla.

Versowoodin Ville Kopra: Sahateollisuus odottaa Japanin jenin vahvistumista ja viennin piristymistä2.7.2024 09:22:15 EEST | Artikkeli

Japani ollut Suomen suurimmalle yksityiselle sahatavarantuottajalle Versowoodille euromääräisesti viime vuosien suurin vientimarkkina. – Nyt odotamme Japanin jenin kurssin vahvistumista, mikä piristäisi vientiä. Kolmanneksella heikentynyt jeni on vähentänyt Japanin vientiä ja lisännyt maan omaa sahatavaran käyttöä. Uskon että jenin vahvistuessa sahatavaran ja puutuotteiden vienti normalisoituu, sanoo Versowoodin toimitusjohtaja Ville Kopra. –Olemme tehneet Japanin kauppaa aktiivisesti 25 vuotta. Nykyään Heinolan ja Hartolan japanilaiset standardit täyttävät liimapuutehtaat ovat keskittyneet kokonaan tai osittain Japanin tuotantoon. 120 tuhannen kuutiometrin liimapuun vuosittaisesta tuotannostamme Japaniin viedään 80 tuhatta kuutiometriä. Yhtiön koko Japanin viennistä liimapuun osuus on noin 80 prosenttia eli se on suurin Japanin viennin artikkeli lopun ollessa sahatavaraa, sanoo Kopra. Euroopasta viedään vuosittain Japaniin yli 2 miljoonaa kuutiometriä sahatavaraa, josta Suomen osuus o

MTK:n Juha Marttila: Koululaitoksen tulisi opettaa perusasiat metsistä27.6.2024 10:36:11 EEST | Artikkeli

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ei ole yllättynyt siitä, että Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan pääosa suomalaisista ei tiedä, että yksityiset omistavat pääosa suomalaisista metsistä. – Metsäkeskustelussa puhutaan meidän metsistämme, vaikka ne ovat aina jonkun omaisuutta. Jos ei tunneta perusasioita metsistä, pitää kysyä, mitä kouluopetuksessa metsistä kerrotaan. –Puheella meidän metsistämme halutaan tietysti hämätä ja sanoa, että luonto on yhteinen. Vaikka perustuslaki antaa luonnolle erityisaseman, se ei tarkoita puuttumista omistusoikeuteen. Päin vastoin, vastuu luonnonsuojelusta osoitetaan kaikille kansalaisille. Kun Suomen metsien ykköstehtäväksi annetaan hiilinielun kasvattaminen tai maailman ekokriisin pysäyttäminen, Marttilan mukaan luodaan vääriä mielikuvia. – Suomen tilanne rinnastetaan luontokadosta puhuttaessa globaaliin ongelmaan. Etelä-Amerikan sademetsät eivät pelastu sillä, että Suomessa suojellaan metsiä. Mitä enemmän me vähennämme hakkuita, sitä enemmän n