Väitös: Tarinallistaminen ja roolit tukevat oppilaiden työelämätaitojen kehittymistä
Väitöstutkimuksessaan Isabella Aura selvitti, miten opetuksen tarinallistaminen esimerkiksi roolipelaamisen kautta tukee lasten työelämätaitojen ja -asenteiden karttumista.

Muuttuvassa yhteiskunnassa on yhä tärkeämpää olla sopeutuvainen, oma-aloitteinen sekä osata toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa erilaisten ihmisten kanssa. Tällaisten taitojen harjoittelu tai niistä innostuminen voi kuitenkin tuntua kaukaiselta ajatukselta koululaiselle.
Koulutuksen kentällä tehdään jatkuvasti ansiokasta työtä, jotta opetus ja oppiminen olisi mielekästä, kiinnostavaa ja tarkoituksenmukaista erilaisille oppijoille. Yksi lähestymistapa on lisätä tarinaelementtejä pedagogiikkaan esimerkiksi hahmojen, teemojen ja juonenkulun kautta, eli tarinallistaa opetusta. Tutkittua tietoa opetuksen tarinallistamisesta ja sen teoriasta on kuitenkin vielä varsin niukasti.
Kasvatustieteiden maisteri Isabella Aura perehtyi väitöstutkimuksessaan oppimisympäristöjen ja opetuksen tarinallistamiseen. Osa tutkimuksen aineistosta kerättiin Nuorten Yrittäjyys ja Talous NYT:n Yrityskylä Alakoulu-oppimisympäristöstä oppilaiden itsearviointiin perustuvilla ennen ja jälkeen kyselyillä.
Yksikin koulupäivä voi olla merkittävä
Yrityskylässä kuudesluokkalaiset osallistuvat simuloituun yhteiskuntaan ja toimivat yhden päivän ajan eri ammattirooleissa, kuten terveysaseman työterveyslääkärinä, pankin palveluneuvojana tai energiayhtiön toimitusjohtajana. Olennaista Yrityskylässä on rooliin heittäytyminen ja pelillisten tehtävien suorittaminen.
–Roolit ja tarinallistettu ympäristö luovat leikinomaisen kuplan, jossa heittäytyminen on tehty helpoksi myös niille oppilaille, jotka eivät ehkä tavallisesti sellaisesta innostu.
Väitöstutkimuksessaan Aura havaitsi, että muutosta kuudesluokkalaisten ajattelussa tapahtui jo yhden Yrityskylä-oppimisympäristössä vietetyn päivän aikana. Oppilaat kokivat olevansa innostuneempia sekä parempia mitatuissa työelämätaidoissa ja kokivat ne tärkeämmiksi kuin ennen.
–Oli yllättävää ja hienoa huomata, miten jo näin lyhyessä ajassa oppilaiden käsitykset itsestään ja omista kyvyistään kohenivat. Todennäköistä on, että mitä enemmän oppilas uppoutui Yrityskylässä rooliinsa ja sen työtehtäviin, sitä enemmän hän oppi, Aura sanoo.
Leikin kautta oppiminen on luontaista ihmiselle
Väitöstutkimus osoittaa, että leikillisiin, tarinallisiin ja pelillisiin opetusmetodeihin kannattaa panostaa. Opettajataustainen Aura kuitenkin tunnistaa myös yhteiskunnan, median ja vanhempien asettamat paineet koululle ja opettajille. Hän ei haluakaan patistaa jo kuormittuneita opettajia mullistamaan opetustaan, vaan tarjota kipinää niille, jotka ovat jo ennestään pohtineet kannattaako esimerkiksi tarinallistamiseen ryhtyä.
–Pulpetissa istumiselle ja rauhalliselle itsenäiselle työlle on aikansa ja paikkansa. Kuitenkin monimutkaisten kokonaisuuksien, kuten yhteiskunnan ja työelämän koukeroiden ja niihin liittyvien taitojen oppiminen voi olla mielekkäämpää ja tehokkaampaa, kun opetuksessa hyödynnetään roolipelaamista ja leikillisyyttä, Aura toteaa.
Väitöstilaisuus perjantaina 2. helmikuuta
Kasvatustieteiden maisteri Isabella Auran pelillistämisen alaan kuuluva väitöskirja Storification in Formal Education: Experiences, behavior and 21st century skills propensity tarkastetaan Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa perjantaina 2. helmikuuta 2024 kello 13 alkaen Päätalon salissa A1 (osoite: Kalevantie 4, Tampere). Vastaväittäjänä toimii professori Raine Koskimaa Jyväskylän yliopistosta. Kustoksena toimii professori Juho Hamari Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Isabella AuraTutkijaTampereen yliopisto
Puh:+358504730445isabella.aura@tuni.fiKuvat

Linkit
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Väitös: Korkean tason synteesi mahdollistaa digitaalisten piirien nopeamman suunnittelun29.4.2025 09:56:05 EEST | Tiedote
Korkean tason synteesissä digitaalisia piirejä suunnitellaan yleisillä ohjelmointikielillä. Väitöskirjatutkimuksessaan diplomi-insinööri Sakari Lahti selvitti korkean tason synteesin tuottavuutta ja laatua perinteisiin suunnittelutapoihin verrattuna. Tulosten mukaan menetelmällä voidaan nopeuttaa suunnitteluprojekteja, mutta tulosten laatu saattaa kärsiä ilman korkeaa ammattitaitoa.
Piia Sormuselle talotekniikan professuuri28.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Tampereen yliopistossa alkaa Suomen ensimmäinen talotekniikan professuuri toukokuussa, kun apulaisprofessorina aloittaa Piia Sormunen. Hän siirtyy uuteen rooliinsa rakennetun ympäristön tiedekunnan talotekniikan teollisuusprofessorin tehtävistä. Professuurin myötä yliopisto voi vastata entistä paremmin rakennusalan nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin.
Väitös: Oikea-aikainen ohjaus luo turvallisuutta lennonjohtajien koulutuksessa23.4.2025 10:59:36 EEST | Tiedote
Lennonjohtajat ovat vastuullisia ammattilaisia, joiden tehtävänä on varmistaa lentoliikenteen sujuvuus ja turvallisuus. Yhteiskuntatieteiden maisteri Inka Koskela tarkastelee väitöskirjassaan lennonjohtajien koulutusta ja siihen liittyvää ohjaustoimintaa vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimus osoittaa ohjauksen merkityksen koulutustilanteissa, joissa harjoitellaan monimutkaisia työtehtäviä turvallisuuskriittisissä olosuhteissa.
Väitös: Valta-asema selittää presidentin kansansuosiota Euroopan puolipresidentiaalisissa maissa23.4.2025 10:18:54 EEST | Tiedote
YTM Maarika Kujanen tutki väitöskirjassaan presidentin suosiota ja julkista asemaa Euroopan puolipresidentiaalisissa maissa. Kujasen tutkimustulokset osoittavat, että presidentin heikompi valta-asema selittää paitsi presidentin korkeampaa suosiota suhteessa muihin poliittisiin instituutioihin myös sitä, missä määrin presidentin suosio reagoi poliittisessa ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Toisaalta myös puoluepoliittisella ulottuvuudella sekä presidentin ja pääministerin välisellä vuorovaikutuksella on merkitystä, eikä presidentin suosiollinen asema päivänpolitiikan ulkopuolella suojele valtaoikeuksiltaan heikompiakaan presidenttejä loputtomasti.
Väitös: Opettajat ovat keskeisessä roolissa oppilaiden opiskeluinnon tukemisessa – myös vertaisilla ja vanhemmilla on vaikutusta23.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kasvatustieteen maisteri Pihla Rautanen tutki väitöskirjassaan alakoululaisten opiskeluunsa kokemaa sosiaalista tukea opettajalta, vertaisilta ja vanhemmilta sekä tuen yhteyksiä oppilaiden opiskeluintoon. Koulutyön kokeminen itselle tärkeäksi ja innostavaksi vahvistaa oppimista ja myönteisiä suhteita opettajiin ja vertaisiin koulussa. Sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia myös myöhempään osallisuuteen yhteiskunnassa aikuisena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme