Konkurrensutsättning av saneringen av vraket Ilmarinen inleds
Finlands miljöcentral (Syke) inleder konkurrensutsättning av saneringen av vraket efter pansarfartyget Ilmarinen. Konkurrensutsättningen ingår i Finlands miljöcentrals lagstadgade uppföljning av riskvrak.
Enligt miljöskyddslagen ansvarar Finlands miljöcentral för uppföljning och sanering av vrak som medför risk för miljöskada. Vrakens tillstånd följs upp och objekten för sanering av olja väljs riskbaserat utifrån undersökningar och uppföljningsuppgifter.
Vraket Ilmarinen och pilotundersökning av det
Pansarfartyget Ilmarinen sjönk den 13 september 1941 på norra Östersjön cirka 40 kilometer sydväst om Utö efter att ha kört på en mina. Vraket ligger på cirka 80 meters djup och i tankarna finns uppskattningsvis 100 000 liter lätt brännolja. Vraket Ilmarinen är en grav för 271 marinsoldater, men saneringen kan göras utan att bryta mot griftefriden.
Finlands miljöcentral genomförde 2023 tillsammans med Gränsbevakningsväsendet och Museiverket en pilotundersökning av vraket Ilmarinen. Utöver arkivundersökningar avbildades fartyget med en dykrobot (remotely operated vehicle, ROV) och flerstråleekolod, vatten- och sedimentprover togs från vraket och av fartygets skrov och tankar byggdes en 3D-modell.
Enligt pilotundersökningarna är vraket Ilmarinen välbevarat, men det finns framträdande förändringar på dess ytskikt till följd av korrosion. Ovanför vraket har man upptäckt oljedroppar som stiger upp till ytan regelbundet, men man lyckades inte lokalisera den exakta platsen på vraket där olja sipprar ut.
"Korrosionen av vraket framskrider och risken för större oljeläckage ökar år för år. Vraket Ilmarinen ligger upp och ner på havsbottnen, men det är relativt enkelt att komma åt bränsletankarna genom fartygets bottenkonstruktion", säger planerare Miia Farstad vid Finlands miljöcentral.
Konkurrensutsättning av saneringen och tidtabell
Finlands miljöcentral offentliggjorde konkurrensutsättningen av saneringen av vraket Ilmarinen 9.2.2024. Avsikten är att saneringen av vrakets oljetankar ska genomföras under 2024.
Projektchef Tommi Kontto vid Finlands miljöcentral konstaterar att saneringen av vraket Ilmarinen är ett pilotprojekt, där en kommersiell aktör gör saneringen utan myndighetsunderstöd, enligt den s.k. allt i ett-principen.
Hittills har vrak i Finlands havsområde tömts på bränsle som myndighetsarbete. Till exempel i augusti 2020 tömdes vraken Hanna Marjut och Fortuna på bränsle i Skärgårdshavet i samarbete med Finlands miljöcentral och marinen.
Högst 2 miljoner euro har reserverats för det arbete som konkurrensutsättningen gäller. I fortsättningen ansöker man separat om anslag för sanering av enskilda vrak från statsbudgeten.
Nyckelord
Kontakter
Projektchef Tommi Kontto, fornamn.efternamn@syke.fi, tfn 0295 252 278
Planerare Miia Farstad, fornamn.efternamn@syke.fi, tfn 0295 252 295
Kommunikationsspecialist Eija Järvinen, fornamn.efternamn@syke.fi, tfn 0295 251 242
Finlands miljöcentrals medietjänst
Finlands miljöcentrals medietjänst ger information om forskning, hjälper journalister att hitta experter för intervjuer och tillhandahåller fotografier för mediabruk.
Kontakterna kommer att besvaras av kommunikationsexperter. Vi serverar vardagar från 9.00 till 16.00.
Bilder
Länkar
Finlands miljöcentral - Med kunskap skapar vi hopp.
Finlands miljöcentral
Latokartanonkaari 11
00790 HELSINKI
0295 251 000
Det är dags att övergå från att lösa enskilda miljöproblem till en hållbarhetsomställning som genomsyrar hela samhället. Finlands miljöcentral (Syke) påverkar byggandet av ett hållbart samhälle genom forskning, information och tjänster. Finlands miljöcentral är ett forskningsinstitut där cirka 700 experter och forskare arbetar i Helsingfors, Uleåborg, Jyväskylä och Joensuu.
Följ Suomen ympäristökeskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen ympäristökeskus
Policy Brief: Limiting sulphate load of wastewaters calls for environmental quality standards7.11.2024 07:55:00 EET | Press release
The clean energy transition and the green transition are bringing mining and battery technology industries to Finland. As a result, sulphate discharges into inland waters and the Baltic Sea will increase. Sulphate also has beneficial effects in water bodies, and it is not currently classified as a harmful substance. However, a high local load may adversely affect aquatic organisms, especially in lakes with a naturally low sulphate concentration. In its new Policy Brief, the Finnish Environment Institute issues recommendations for reducing the harmful effects of the sulphate load in wastewaters.
Politiikkasuositus: Jätevesien sulfaattikuorman rajoittamiseksi tarvitaan ympäristönlaatunormit7.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Siirtyminen puhtaaseen energiaan ja vihreä siirtymä ovat tuomassa Suomeen kaivostoimintaa ja akkuteknologiateollisuutta. Tämän seurauksena jätevesien sulfaattikuorma sisävesiin ja Itämereen kasvaa. Sulfaatilla on vesistöissä myös hyödyllisiä vaikutuksia, eikä sulfaattia nykyisin luokitella haitalliseksi aineeksi. Suuri paikallinen kuorma voi kuitenkin vaikuttaa haitallisesti vesieliöstöön etenkin järvissä, joissa sulfaattia on niukasti. Suomen ympäristökeskuksen uusi Policy Brief -julkaisu antaa suosituksia jätevesien sulfaattikuorman haittojen vähentämiseksi.
Results released: The fuel tanks of coastal defence ship Ilmarinen can be emptied in a controlled way5.11.2024 08:55:00 EET | Press release
The investigation of the wreck of coastal defence ship Ilmarinen continued in the northern Baltic Sea in the Finnish Exclusive Economic Zone from 12 to 19 August 2024. The objective of the expedition made to the Ilmarinen shipwreck was to determine whether authorities could extract the oil from the wreck and how. The expedition was carried out in cooperation between authorities, including the Finnish Environment Institute (Syke), the Finnish Navy, and Border Guard.
Undersökningsresultaten blev klara: Pansarfartyget Ilmarinens bränsletankar kan tömmas kontrollerat5.11.2024 08:55:00 EET | Pressmeddelande
Undersökningarna av pansarfartyget Ilmarinens vrak fortsatte i Finlands ekonomiska zon i Östersjön 12–19.8.2024. Syftet med forskningsresan var att utreda om pansarfartyget Ilmarinens vrak lämpar sig för sanering med myndighetsåtgärder och hur det kan tömmas på olja. Forskningsresan genomfördes som ett myndighetssamarbete mellan Finlands miljöcentral (Syke), Marinen och Gränsbevakningsväsendet.
Tutkimustulokset valmistuivat: Panssarilaiva Ilmarisen polttoainesäiliöt voidaan tyhjentää hallitusti5.11.2024 08:55:00 EET | Tiedote
Panssarilaiva Ilmarisen hylyn tutkimuksia jatkettiin Pohjoisella Itämerellä Suomen talousvyöhykkeellä 12.-19.8.2024. Tutkimusmatkan tavoitteena oli selvittää, soveltuuko panssarilaiva Ilmarisen hylky viranomaistoimin saneerattavaksi ja miten se voitaisiin tyhjentää öljystä. Tutkimusmatka toteutettiin viranomaisyhteistyönä, jossa olivat mukana Suomen ympäristökeskus (Syke), Merivoimat ja Rajavartiolaitos.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum