Paikallinen sopimisen laajentaminen repii auki koko työehtosopimusjärjestelmää
Työ- ja elinkeinoministeriö kertoo tänään paikallisen sopimisen uudistamisesta. Iso ongelma on, että palkansaajien näkemyksiä ei työryhmässä kuunnella. - Ministeriön papereihin päätyvät ainoastaan työnantajien näkemykset. Vaakakupissa on luottamusmiehen asema, ja jopa työehtosopimusten yleissitovuus ja suomalaisten työehdot, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Paikallisen sopimisen laajentamista perustellaan työllisyyden kasvulla. Tutkimukset eivät tue väitettä. Sen sijaan Työ- ja elinkeinoministeriö TEM:in alustavien arvioiden mukaan paikallisen sopimisen laajentaminen yhdistettynä yrityskohtaisten työehtosopimusten nostamiseen valtakunnallisten rinnalle, ”johtaa kielteisiin vaikutuksiin, mikäli työnantaja painostaa työntekijöitä suostumaan haluamiinsa sopimusehtoihin.”
Luottamusmiehen asema on työntekijöille ja ammattiliitoille ensiarvoisen tärkeä kysymys. Hallituksen malli on työnantajien tuella tuoda sopijaosapuoleksi luottamusvaltuutettu tai koko työntekijäjoukko. Kumpikaan niistä ei korvaa asioihin perehtynyttä ja sopimiseen koulutettua luottamusmiestä.
Suosimalla yrityskohtaisia työehtosopimuksia aiheutetaan ketjureaktio, jonka päässä on työehtojen heikkeneminen. Yrityksiltä menee motivaatio liittyä työnantajaliittoon, mikä alkaa syödä työehtosopimusten yleissitovuuksia. Näin päädytään tilanteeseen, jossa järjestäytymättömissä yrityksissä ei ole yleissitovien työehtosopimusten tuomia minimiehtoja. Tämä tilanne on taksialalla jo nyt.
- Jos yleissitovuus puuttuisi vaikka kuorma-autokuljetuksista, voidaan Suomessa aivan laillisesti ajaa vaikkapa 5 euron tuntipalkalla, koska yrityksellä ei ole mitään velvollisuutta noudattaa valtakunnallista työehtosopimusta tai solmia työehdoista muutakaan sopimusta. Oikeuksiaan vaativat työntekijät voidaan myös helposti lähettää takaisin kotimaahansa, kuten olemme telakka-alalta tai rakennusalalta oppineet, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiSini SilvanAuto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT Viestintäpäällikkö
Puh:044 4123009sini.silvan@akt.fiAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT tiedottaa: Tervehtiminen kertoo työn arvostuksesta, sanovat linja-autonkuljettajat9.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
AKT ry kyseli linja-autonkuljettajilta tervehtivätkö matkustajat ja onko tällä kuljettajalle merkitystä. Kyselyyn vastasi yli 900 kuljettajaa ja lähes kaikki kertoivat, että matkustajat kyllä yleensä tervehtivät – ja että tällä on myös merkitystä kuljettajalle.
Nimitysuutinen: Sini Silvàn AKT-lehden päätoimittajaksi25.6.2024 09:31:45 EEST | Tiedote
AKT:n hallitus on nimittänyt Sini Silvànin AKT-lehden päätoimittajaksi. Ennen nimitystä hän on toiminut AKT-lehden väliaikaisena päätoimittajan runsaan puolentoista vuoden ajan. Työhön kuuluvat myös viestintäpäällikön tehtävät.
Suomessa eurovaaleissa näkyi työntekijöiden protesti14.6.2024 13:28:09 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko näkee eurovaaleissa yhden selkeän protestin. Vaaleissa reagoitiin siihen, miten perussuomalaiset antoivat poliittisesta linjastaan työntekijöille väärän kuvan ennen eduskuntavaaleja. Tämä näkyi nyt perussuomalaisten murskaavan huonona äänisaaliina.
Kuljettajakysely paljasti linja-autonkuljettajien vessaongelmien laajuuden4.6.2024 13:25:35 EEST | Tiedote
AKT:n lähi- ja paikallisliikenteen linja-autonkuljettajille järjestetyssä kyselyssä puolet vastanneista kuljettajista kertoo, ettei heillä ole todellista mahdollisuutta päästä vessaan edes neljän tunnin välein. Tärkeimmät syyt ovat, ettei vessoja yksinkertaisesti ole tai että aikataulut ovat liian kireitä.
Työnantajien tulkintaetuoikeutta pitää rajata31.5.2024 10:34:53 EEST | Tiedote
AKT:n valtuuston kokouksessa puhunut Ismo Kokko vaatii rajoja työnantajien tulkintaetuoikeudelle. Näin työelämän tasapaino säilyy.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme