Kokoomuksen Sirén: Hallituksen työmarkkinauudistuksia ei tehdä ketään vastaan, vaan Suomen puolesta

Kokoomuksen kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén painottaa hallituksen työmarkkinauudistusten välttämättömyyttä Suomelle Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuorossa eduskunnan keskustellessa välikysymyksestä työmarkkinatilanteessa.

Saara-Sofia Sirén. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Nyt työelämäuudistuksia viimein toteutetaan. Uudistuksilla joustavoitetaan työmarkkinoita tukemaan kilpailukykyä, työllisyyttä ja talouden kasvua”, Sirén sanoo

Siren muistuttaa, että suomalainen sopimisen kulttuuri ei ole poistumassa mihinkään. Työmarkkinoiden on kuitenkin välttämätöntä uudistua.

”Suomalaisessa yhteiskunnassa työmarkkinajärjestöillä on tärkeä rooli työehtosopimusten neuvottelijoina. Tämä sopimisen perinne säilyy vahvana ja muuttumattomana myös jatkossa”, Sirén jatkaa.

”Kansainvälisessä kilpailussa suomalainen työntekijä ja työnantaja eivät ole toisiaan vastaan, vaan samalla puolella. Kilpailua käydään yhteisessä Suomen-joukkueessa, Suomen puolesta”, Sirén sanoo.

Siren penää puheessaan vasemmisto-opposition vaihtoehtoja työllisyyden ja talouden parantamiseksi.

”Uudistuksia voi vastustaa, mutta samalla olisi kyettävä esittämään uskottava vaihtoehto talouden tasapainottamiseksi ja työllisyyden lisäämiseksi. Vaihtoehtoisia keinoja näihin tavoitteisiin pääsemiseksi on välikysymyksen tehneiltä oppositiopuolueilta kuulunut vähänlaisesti”, Sirén sanoo.

Siren painottaa, että väitteet Suomen työmarkkinamallin luomasta palkkakuopasta eivät pidä paikkaansa. Mitä paremmin vientiyrityksemme pärjäävät, sitä enemmän julkisen sektorin palkanmaksukyky vahvistuu.

”Suomen työmarkkinamallin uudistaminen on myös julkisten ja naisvaltaisten alojen etu. Esimerkiksi hoitajat tai varhaiskasvattajat eivät voi päästä pois palkkakuopasta, jos julkisen talouden velkaantuminen jatkuu. Palkkakuopasta noustaan pois silloin, kun Suomessa on työmarkkinamalli, joka vahvistaa julkista taloutta”, Sirén sanoo.

”Me kokoomuksessa toivomme, että uudistuksilla ei peloteltaisi, vaan voisimme kaikki kääntää katseen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden turvaamiseen. Näitä uudistuksia ei tehdä ketään vastaan, vaan Suomen puolesta”, Sirén päättää.

Arvoisa puhemies,

Suomalaisessa yhteiskunnassa työmarkkinajärjestöillä on tärkeä rooli työehtosopimusten neuvottelijoina. TES-neuvotteluissa työntekijöille pyritään turvaamaan oikeudenmukaiset työehdot ja yrityksille mahdollisuudet työllistää ja kasvaa. Tämä sopimisen perinne säilyy vahvana ja muuttumattomana myös jatkossa.

Työmarkkinajärjestöillä on niin ikään ollut vahva rooli työelämää koskevan lainsäädännön valmistelussa. Järjestöjä kuullaan ja heidän asiantuntemustaan hyödynnetään. Näin on nyt ja näin on myös jatkossa.

Arvoisa puhemies,

Kansainvälisessä kilpailussa suomalainen työntekijä ja työnantaja eivät ole toisiaan vastaan, vaan samalla puolella. Kilpailua käydään yhteisessä Suomen-joukkueessa, Suomen puolesta.

Viimeisten vuosikymmenten aikana työmarkkinaosapuolet ovat useaan otteeseen yrittäneet neuvotella työmarkkinoiden uudistamisesta muiden Pohjoismaiden ja muiden verrokkimaidemme tapaan. Kerta toisensa jälkeen neuvottelut ovat kuitenkin päättyneet tuloksettomina. Kerta toisensa jälkeen Suomelle välttämättömät uudistukset ovat jääneet tekemättä.

Orpon hallitus kantaa nyt vastuun. Nyt työelämäuudistuksia viimein toteutetaan. Uudistuksilla joustavoitetaan työmarkkinoita tukemaan kilpailukykyä, työllisyyttä ja talouden kasvua.

Arvoisa puhemies,

Haluan kehua Keskustaa työmarkkinoiden uudistamistarpeen tunnustamisesta.

Esimerkiksi luottoluokittaja Fitch ja kansainvälinen valuuttarahasto IMF ovat todenneet hallituksen työmarkkinauudistusten lisäävän talouden kasvua. Vihervasemmisto-oppositiolta onkin kysyttävä, vastustatteko te todella uudistuksia, jotka tuovat Suomeen lisää investointeja ja työpaikkoja?

Uudistuksia voi vastustaa, mutta samalla olisi kyettävä esittämään uskottava vaihtoehto talouden tasapainottamiseksi ja työllisyyden lisäämiseksi. Vaihtoehtoisia keinoja näihin tavoitteisiin pääsemiseksi on välikysymyksen tehneiltä oppositiopuolueilta kuulunut vähänlaisesti.

Sama koskee ammattiyhdistysliikettä. Olemme työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan kokoomus-edustajien kanssa keskustelleet kaikkien työmarkkinakeskusjärjestöjen kanssa. Näissä keskusteluissa on käynyt selväksi, että ammattiyhdistysliikkeellä ei ole sisäisesti yhteistä näkemystä siitä, mitä uudistuksia perumalla tai, mitä uudistuksia toteuttamalla Suomeen saadaan tarvittavissa määrin lisää työtä ja kasvua.

Arvoisa puhemies,

Toivomme, että SAK:lta löytyisi neuvotteluhalukkuutta, he palaisivat pöydän ääreen ja neuvottelut työmarkkinamallin uudistamisesta voisivat jatkua.

Palkkakuopasta noustaan pois silloin, kun Suomessa on työmarkkinamalli, joka vahvistaa julkista taloutta.

Suomen kaltaisessa vientivetoisessa maassa julkisen talouden vahvistuminen riippuu pitkälti siitä, miten vientiyrityksemme pärjäävät kansainvälisessä kilpailussa. Mitä paremmin vientiyrityksemme pärjäävät, sitä enemmän julkisen sektorin palkanmaksukyky vahvistuu. Uudistusten tekemättä jättäminen olisi pois kaikilta.

Sukupuolten väliset palkkaerot ovat Ruotsissa kaventuneet vientivetoisen työmarkkinamallin myötä. Sen sisällä naisvaltaisille työvoimapula-aloille on kohdennettu korkeampia palkankorotuksia. Näin on mahdollista tehdä myös Suomessa. Tämä edellyttää, että julkisen sektorin työntekijäliitoilta löytyy riittävästi sisäistä solidaarisuutta kohdennuksista sopimiseen. Tämä kysymys kuuluu täysin ja yksinomaan sopijaosapuolille.

Arvoisa puhemies,

On aika katsoa eteenpäin. Tulevaisuuteen, jossa yritykset uskaltavat työllistää ja kasvaa. Tulevaisuuteen, jossa yhä useammalla suomalaisella on työpaikka ja mahdollisuus parempaan toimeentuloon. Tulevaisuuteen, jossa jokaisella nuorella on taustastaan riippumatta mahdollisuus tavoitella unelmiaan. Ja jossa jokaisella ihmisellä on mahdollisuus saada tarvitsemiaan palveluita.

Tällainen tulevaisuudenkuva ei ole mahdollinen, jos jatkamme nykyisellä tiellä. Vain pohjoismaisilla työmarkkinoilla voimme ylläpitää pohjoismaisia palveluita.

Hallituksen muodostivat ne puolueet, jotka ymmärsivät uudistusten välttämättömyyden Suomen tulevaisuuden kannalta. Näitä uudistuksia ei tehdä ketään vastaan, vaan Suomen puolesta.

Kokoomuksen Talvitie: Norminpurku sujuvoittaa kesätapahtumien järjestämistä19.7.2024 07:18:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tekemä korjaussarja rakentamislakiin on helpottamassa tapahtuma-alan huolia. Jatkossa väliaikaisilta lava- ja telttarakennelmilta ei edellytetä erillistä rakentamislupaa. Kokoomuksen kansansanedustaja Mari-Leena Talvitien mukaan turvallisuuden takaavasta sääntelystä ei tingitä, mutta edellisen hallituksen kaavailema rakennuslupa olisi ollut liian järeä työkalu alalle.