VR ja SSAB sähköistävät raskaan teollisuuden kuljetuksia – ensimmäiset sähkörekat liikenteeseen tänä vuonna
Teräsyhtiö SSAB Europe ja VR:n logistiikkaliiketoiminnasta vastaava VR Transpoint ovat käynnistäneet yhteishankkeen raskaan teollisuuden kuljetusten sähköistämiseksi. VR investoi vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin hankkimalla täyssähkörekkoja, jotka tulevat SSAB Europen kuljetuksiin. Hankittavat rekat kuuluvat kokonaismassaltaan suurimpiin, jotka liikennöivät sähköisesti säännöllisissä asiakastoimituksissa Suomessa. SSAB Europe puolestaan investoi raskaan kaluston latauspisteisiin.
VR Transpoint ja SSAB Europe ovat edelläkävijöinä suunnittelemassa ja operoimassa logistiikkaketjuja, joiden tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen leikkaaminen kuljetuksista nopealla aikataululla. VR investoi kahteen täyssähköiseen puoliperävaunuyhdistelmään, jotka aloittavat kaupallisen liikennöinnin tämän vuoden lopussa SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan lähialueen terästoimituksissa. Uudet täyssähkörekat, ”sähkömammutit", ovat uusinta teknologiaa ja vähentävät myös meluhaittoja, sillä sähkömoottori ei itsessään tuota ääntä.
Tavoitteena raskaiden kuljetusten sähköistäminen
”Päästöjen vähentäminen on tärkeää myös maantiekuljetuksissa. Asiakkaille räätälöidyt logistiikkaratkaisut ovat osa strategiaamme vähentää kuljetustemme päästöjä entisestään. Investoimalla uuteen ympäristöystävälliseen kalustoon parannamme kuljetus- ja energiatehokkuutta sekä pienennämme liikenteen päästöjä ”, kertoo VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki.
SSAB Europe rakennuttaa Hämeenlinnan tehtaalleen latauspisteitä raskaalle kalustolle. Uusilla sähkörekoilla tullaan liikennöimään SSAB:n terästuotteiden kuljetuksia jopa yli 100 kilometrin säteellä Hämeenlinnan tehtaasta.
”Tämä hanke tukee tavoitettamme poistaa hiilidioksidipäästöt suurelta osin omista toiminnoistamme arviolta vuonna 2030. Myös asiakkaidemme tavoitteena on vähentää omien toimintojensa hiilidioksidipäästöjä. Haluamme olla osaltamme mahdollistamassa tuotteidemme kuljetusten sähköistämisen tarjoamalla latauspisteitä, joita raskaalle liikenteelle ei vielä ole juurikaan tarjolla”, sanoo SSAB:n Hämeenlinnan tehtaanjohtaja Anders Ek.
Yhtiöt solmivat vuonna 2023 uudet sopimukset raaka-aine- ja tuotekuljetuksista rautateillä sekä maanteillä. Vuositasolla kyse on lähes kahden miljoonan tonnin kuljetuksista. Yhdessä toimintaa kehittämällä on saatu aikaan paitsi tehokkaita kuljetusketjuja, myös merkittäviä päästövähennyksiä. Yhtiöt ovat aiemmin kehittäneet yhteistyössä esimerkiksi massaltaan suurimman kotimaisen tavarajunan, 690-metrisen ja 5 200 tonnia painavan Megajunan, sekä ”Mammuttirekan”, joka on yksi suurimmista säännöllisessä liikenteessä olevista puoliperävaunuyhdistelmistä Suomessa. Massaltaan suurempien kertakuljetusten avulla on parannettu sekä tehokkuutta ja turvallisuutta, että saavutettu ympäristöhyötyjä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt tukea VR:n ja SSAB:n yhteishankkeelle, jonka tavoitteena on mahdollistaa päästöttömät raskaan teollisuuden kuljetukset. Kerättyä dataa hyödynnetään Tampereen yliopiston ja VTT:n Six Hove -hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää raskaan liikenteen sähköistymistä ja pienentää päästöjä toteutettavuustutkimuksen avulla.
Sähkörekan faktat:
Pituus: 20 metriä
Kokonaismassa: 64 tonnia
Kuormakantavuus: 43 tonnia
Valmistaja: Scania
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR:n lähes 10 miljoonan euron investointi Oulun varikolle: uusi maalaamo ja tilojen parannukset27.11.2024 09:00:03 EET | Tiedote
Raidekaluston kunnossapitäjä ja vaunuvalmistaja VR FleetCare on investoinut lähes kymmenen miljoonaa euroa Oulun varikon ja projektikeskuksen tilojen parannuksiin ja uuteen maalaamoon. Toiminta on käynnistynyt ruotsalaisen asiakkaan kaluston modernisointiprojektilla ja VR:n Sm6-kaluston ulkoilmeen uudistuksella. Maalaamon pintakäsittelylinja tuo Ouluun uutta osaamista ja uusia työpaikkoja.
VR keskittyy tavaraliikenteessä rautatiekuljetuksiin – myy maantielogistiikan liiketoimintansa sijoitusyhtiö Mutaresille15.11.2024 09:15:12 EET | Tiedote
VR keskittyy logistiikkaliiketoiminnassaan rautatiekuljetuksiin ja myy maantielogistiikan yksikkönsä sijoitusyhtiö Mutaresille. Kaupan myötä maantielogistiikassa työskentelevä henkilöstö sekä asiakassopimukset siirtyvät uuteen perustettavaan yhtiöön. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen kilpailuviranomaisen hyväksyntää, jota odotetaan vuoden loppuun mennessä.
VR asetti tieteeseen perustuvat tavoitteet päästöjen vähentämiselle: nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä11.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Kansainvälinen Science Based Targets -aloite (SBTi) on hyväksynyt VR:n lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle. Tavoitteet ovat linjassa sen kanssa, että ilmaston lämpeneminen pysähtyisi 1,5 celsiusasteeseen. VR aikoo puolittaa päästönsä seuraavien seitsemän vuoden aikana ja tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä.
VR has set ambitious science-based targets for reducing emissions: net-zero to be reached by 204011.11.2024 09:00:00 EET | Press release
The international Science Based Targets initiative (SBTi) has verified VR’s near-term target and long-term targets for reducing greenhouse gas emissions. The targets are aligned with the level of reduction needed to limit global warming to 1.5°C. VR aims for reducing half of its emissions during the next seven years and reaching net-zero emissions by 2040.
Merkittävä parannus junakuuluvuuteen – uusi VR-wifi käytössä kaikissa kaukojunissa8.11.2024 12:53:28 EET | Tiedote
Aiempaa merkittävästi nopeampi ”Uusi VR-wifi” on nyt käytössä kaikissa VR:n kaukoliikenteen junissa. Uusi juna-wifi mahdollistaa matka-ajan tehokkaamman hyödyntämisen. Asiakastyytyväisyys juna-wifiin onkin jo parantunut uudistuksen myötä. Junakuuluvuuden tärkeä mahdollistaja on radan varren telemastot ja tukiasemien kapasiteetin kehittäminen VR:n toimien rinnalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme