Espoossa kuljetuspalveluissa uudet ohjeet voimaan maaliskuussa
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on päivittänyt kuljetuspalvelun toimintaohjetta. Espoossa uusi asiakasohje on voimassa 1.3.2024 alkaen ja toimintaohjeen päivitys tuo muutoksia kuljetuspalvelun espoolaisille asiakkaille.
– Tällä hetkellä Espoon alueen kaikista kuljetuksista noin neljä prosenttia on yhdistelty yhdessä asiakkaiden kanssa. Vastuullisena tavoitteenamme on onnistua yhdistelemään ne kuljetukset, jotka olisivat luontevaa yhdistellä eli noin 20 prosenttia Espoon kuljetuksista. On tärkeää, että kuljetuspalvelujen suunnittelussa otetaan huomioon asiakkaiden tarpeet, ympäristö ja kuljetuskustannukset, kertoo logistiikkapalvelujen päällikkö Marion Ticklén Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelta.
Sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisilla kuljetuksilla huolehditaan näihin palveluihin oikeutettujen asiakkaiden jokapäiväiseen elämään kuuluvia kuljetuksia, jotka liittyvät muun muassa asioimiseen, työssä käymiseen, opiskeluun, yhteiskunnalliseen osallistumiseen, virkistykseen ja muihin vastaaviin liikkumisen tarpeisiin.
Mikä muuttuu kuljetuspalveluissa Espoossa 1.3.2024 alkaen
Kuljetus voidaan Espoossa yhdistellä toisen samaan suuntaan liikkuvan kuljetuspalvelun asiakkaan kanssa maaliskuusta alkaen. Yhdistellyssä matkassa asiakkaan matka-aika saa pidentyä enintään 30 minuuttia yhdistelemättömään matkaan verrattuna. On huomioitava, että kuljetukset voidaan yhdistellä vain, jos se on mahdollista ja järkevää, eikä asiakkaalla ole yksinmatkustusoikeutta. Asiakas voi tarvittaessa hakea yksinmatkustusoikeutta Vammaispalveluiden tai Seniori-infon kautta. Kun kuljetuksia yhdistellään, huomioidaan asiakkaan tarpeet muun muassa auton, avustamisen ja kuljettajan kielitaidon suhteen.
Matkojen säästäminen ja lainaaminen ei ole enää 1.3.2024 lähtien mahdollista. Matka on käytettävä sen kuukauden aikana, johon se on myönnetty.
Kuljetusta ei voi tilata suoraan kuljettajalta ilman erillistä päätöstä oikeudesta käyttää samaa kuljetusyritystä tai kuljettajaa eli ilman niin sanottua vakiotaksioikeutta. Päätökseen liittyvissä asioissa asiakkaat voivat olla yhteydessä vammaispalveluihin (VPL) tai Seniori-infoon (SHL).
Vastuullisesti samalla autolla yhdessä
Kuljetus yhdistellään vain silloin, kun se on mahdollista, eli esimerkiksi silloin, kun kaksi samaan suuntaan ja samaan aikaan matkustavaa asiakasta voivat matkustaa samassa autossa.
Yhdistelemällä sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia mahdollisuuksien mukaan, voidaan saavuttaa merkittäviä hiilidioksidipäästöjen vähennyksiä sekä hillitä kustannusten kasvua, kun kuljetusresurssit hyödynnetään tehokkaammin ja yksittäiset ajot vähentyvät. Samalla palvelun saatavuus paranee ja varmenee: samalla automäärällä voimme hoitaa useamman asiakkaan kuljetukset. Erityisesti esteettömien ajoneuvojen, niin sanottujen inva-autojen kohdalla tämä on huomattava parannus nykyiseen.
Mistä asiakkaat saavat lisätietoa
Espoon alueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten uusi asiakasohje ja tietoa muutoksista on lähetetty Espoon kuljetuspalvelun asiakkaille ja palvelujen tuottajille.
Lisätietoja palvelusta, matkojen yhdistelystä sekä yksinmatkustusoikeuden hakemisesta saa myös vammaispalvelujen, Seniori-infon sekä asiakaspalvelun numeroista:
Vammaispalvelut: ma, ke, pe klo 9–11 ja 12–14, p. 029 1512 425 tai vammaispalvelut.espoo-kauniainen@luvn.fi
Seniori-info: arkisin 9–15, p. 029 151 2270 tai seniori-info@luvn.fi
Henkilökuljetukset: arkisin 8–16, asiakaspalvelu p. 029 151 2070 tai henkilokuljetukset@luvn.fi
Puhelun hinta puhelun hinta on oman puhelinliittymäsi hinnaston mukaisesti:
- paikallisverkkomaksu, kun soitat kiinteästä verkosta
- matkapuhelinmaksu, kun soitat matkapuhelimesta
- ulkomaanpuhelumaksu, kun soitat ulkomailta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo HokkanenLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue/Västra Nylands välfärdsområde, palvelualuejohtaja, Vammaisten palvelualue,/Serviceområdesdirektör för serviceområdet för funktionshinderservice
Puh:040 636 6177timo.hokkanen@luvn.fiMarion TicklénLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue
logistiikkapalvelujen päällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Tanskan vanhusministeri tutustui hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluihin12.4.2025 11:58:07 EEST | Tiedote
Tanskan vanhusministeri Mette Kierkgaard vieraili Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella 10.4.2025 yhdessä Tanskan Suomen-suurlähettilään Jakob Nymann-Lindegrenin kanssa. Ministeri ja suurlähettiläs tutustuivat Leppävaaran elä ja asu -seniorikeskuksen toimintaan sekä hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa käytettävään teknologiaan, kuten lääkeautomaattiin ja etäkotihoidon palveluihin.
Inga fortsatta åtgärder efter utredning om diagnostikstjänster1.4.2025 11:07:25 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade om strategiska principer för upphandling av textiltjänster och behandlade bokslutet för 2024. I fråga om utredningen om diagnostikstjänster konstaterade välfärdsområdesstyrelsen att utredningen inte föranleder fortsatta åtgärder.
Diagnostiikkapalvelujen selvityksestä ei jatkotoimenpiteitä31.3.2025 18:43:24 EEST | Tiedote
Aluehallitus päätti tekstiilipalvelujen hankinnan strategisista periaatteista ja käsitteli vuoden 2024 tilinpäätöksen. Aluehallitus totesi diagnostiikkapalvelujen selvityksen osalta, ettei selvitys johda jatkotoimenpiteisiin.
Välfärdsområdet vill minska antalet återuppringningar – den digitala plattformen Lunna öppnas den 9 april26.3.2025 09:50:25 EET | Tiedote
Invånarna i västra Nyland kan den 9 april börja använda en ny plattform för välfärdsområdets digitala tjänster, Lunna. Lunna erbjuder möjligheten att kontakta yrkespersoner inom social- och hälsovården smidigare än tidigare. Samtidigt önskar man minska behovet av telefontjänsten och antalet återuppringningar.
Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.26.3.2025 09:40:01 EET | Tiedote
Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme