Foodoran sovellukseen terveellisempiä vaihtoehtoja erotteleva Freesi olo
Foodora on kehittänyt sovellukseensa paljon toivotun ominaisuuden, jolla erotellaan terveellisempiä annoksia tarjoilevia ravintolavaihtoehtoja niitä toivoville. Foodoran tuoreen tutkimuksen mukaan erityisesti naiset kokevat syövänsä terveellisemmin.
Foodora kehittää jatkuvasti sovelluksensa tarjoamien palveluiden ominaisuuksia, ja siksi asiakaspalautteet ovat ensisijaisen tärkeitä. Niiden avulla sovelluksessa tarjottavia palveluita voidaan optimoida vastaamaan asiakkaiden toiveita. Yksi asiakkaiden toiveista on ollut erottaa sellaiset ravintolat, jotka tarjoavat terveellisempiä annoksia, muusta ravintolatarjonnasta. Nyt palvelua on kehitetty asiakkaiden toivomaan suuntaan.
Foodoran asiakaspalautteiden perusteella monet ovat toivoneet laajempaa valikoimaa erityisesti salaatti- ja kasvisruokavaihtoehtoihin. Vaikka useissa ravintoloissa näitä herkullisia vaihtoehtoja on tarjolla, kuluttajat eivät aina löydä niitä riittävän helposti. Tästä syystä Foodora on kehittänyt ‘Freesi olon’, joka tuo näkyville terveellisempiä vaihtoehtoja niille asiakkaille, jotka ilmaisevat erityistä kiinnostusta näihin tuotteisiin. Tämä koskee varsinkin salaatti-, kala- ja kasvisruokia.
– Olemme kehittäneet palvelun ominaisuutta, jotta pystymme vastaamaan entistä tarkemmin asiakkaiden tarpeisiin. Freesi oloon on korvamerkattu terveellisiä ruokia tarjoavat ravintolat, jonka jälkeen ne yhdistetään näistä vaihtoehdoista kiinnostuneen asiakkaan kanssa, kertoo Foodoran Head of Commercial Einar Toivonen.
Foodoran tuoreen ruokabarometrin* mukaan kuluttajat toivovat ravintoloista kalaa, salaatteja ja vihanneksia sisältäviä ruokia, silloin kun he haluavat syödä terveellisesti. Kala-annoksia sekä erilaisia salaatteja toivoo 18 prosenttia vastanneista. Juureksia, marjoja ja kasviksia sisältäviä ruokia haluaisi 14 prosenttia, ja yleisesti kasvisruokaa 11 prosenttia vastanneista.
Naiset kokevat syövänsä terveellisemmin kuin miehet
Ruokabarometrin mukaan naiset kokevat syövänsä terveellisemmin kuin miehet. 60 prosenttia naisista syö vähintään kerran päivässä terveellisen aterian, miehistä vastaava luku on 52 prosenttia. Naiset haluavat myös enemmän kasvisruokaa kuin miehet.
– Trendi terveellisemmistä elämäntavoista jatkuu, ja kuluttajat ovat yhä ravintotietoisempia ja valikoivia ruokavalionsa suhteen. On selkeää, että yhä moni tilaa ravintolasta vain nauttiakseen. Mutta koska ruoan tilaamisesta on tullut arkisempaa ja palvelua käytetään helpottamaan omaa elämää, halutaan herkuttelun lisäksi syödä välillä myös terveellisemmin, kertoo Toivonen.
Freesi olo on otettu käyttöön alkuvuodesta 2024, ja se näkyy niillä paikkakunnilla, joissa on ravintoloita, jotka tarjoavat terveellisempiä vaihtoehtoja. Foodoran tilastojen mukaan kuluttajat herkuttelevat iltaisin ja syövät terveellisemmin päivällä. Siksi Freesi olo on esillä arkisin lounasaikaan klo 10:30 – 15:00. Näin kuluttajille tulee selväksi, mistä ravintoloista löytyy terveellisiä vaihtoehtoja myös iltaisin, jos niihin on kysyntää.
*Foodoran ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 1019 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tiedonkeruussa painotettiin vastauksia pääkaupunkiseudulta, kehyskunnista sekä muista isoista kaupungeista. Tutkimus tehtiin 4.– 12.12.2023. Tutkimuksen virhemarginaali on tässä kannatusmittauksessa 2 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat
Liitteet
Tietoa julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Delivery Hero toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Vietnamilainen keittiö on nyt trendikkäin – Kana-annokset suosituimpia12.11.2024 08:42:36 EET | Tiedote
Foodora selvitti, mikä keittiö trendaa kaikkein eniten ja samalla selvisi, mikä raaka-aine on kaikkein suosituin. Tilastot kerättiin viimeisen kuuden kuukauden ajalta. Ylivoimaisesti nousevin trendi on vietnamilainen keittiö. Myös kanan suosio näyttää kasvavan jatkuvasti.
Helsingin trendiravintolat rantautuvat Foodoran sovellukseen4.11.2024 10:49:28 EET | Tiedote
Foodora Selection on uusi osio Foodoran sovelluksessa, joka kokoaa yhteen Helsingin tämän hetken kiinnostavimmat ravintolat. Foodora Selection -ravintolat ovat joko täysin uusia tulokkaita Foodoran sovelluksessa tai jo vakiintuneita suosikkeja. Uusi ohjelma käynnistyy maanantaina 4.11.2024.
Suomen suosituimmat pizzatäytteet - Foodora listasi TOP 1518.10.2024 12:54:48 EEST | Tiedote
Foodoran myydyin tuote on omavalintainen pizza, jota tilataan ympäri vuoden ahkerasti arjesta viikonloppuun. Mutta mitkä ovat suosituimmat pizzatäytteet, jota pizzan päälle himoitaan? Foodora listasi 15 suosituinta pizzatäytettä.
12 prosenttia tilauksista sisältää vegeä – Tilatuin kasvisannos on Pizza Margarita25.9.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodoran tilauksista jo 12 prosenttia sisältää kasvisannoksen. Suosituimpia kasvisannoksia ovat kasvispizzat, kasvishampurilaiset ja intialainen Palak Paneer. Suomalaisten kiinnostus kasvisruokia kohtaan on parissa vuodessa vakiintunut.
Kysely: Kuitupitoinen, vähemmän prosessoitu ja vähäsuolainen ruoka on suomalaisten mielestä terveellistä – kotiin tilataan silti herkkuruokia16.9.2024 11:32:00 EEST | Tiedote
Foodoran teettämän kyselyn* mukaan suomalaiset tuntevat hyvin terveellisen ruokavalion kulmakivet. Kun ravintolassa halutaan syödä terveellisesti, toivovat suomalaiset ruoalta muun muassa vähemmän prosessointia, terveellisiä rasvoja sekä kuitupitoisuutta. Tällöin ruokalistalla nähtäisiin mieluiten kalaa ja kasviksia. Foodoralla suosituimpien annosten paikkaa pitävät kuitenkin sitkeästi hampurilaiset ja pizza.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme