Pohjois-Pohjanmaalle tulee neljä työllisyysaluetta – Valtioneuvosto vahvisti alueet

Vuoden 2025 alusta lähtien Suomessa tulee olemaan 45 työllisyysaluetta. Kunnat ja kuntien muodostamat yhteistoiminta-alueet ovat jo ilmoittaneet työ- ja elinkeinoministeriölle, miten ne aikovat järjestää palvelut. Valtioneuvosto vahvisti alueet torstaina 22.2.2024.

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025. Lisäksi osa ELY-keskuksen palveluista siirtyy kunnille.

Pohjois-Pohjanmaan TE2024 -hankkeen logoon on kirjoitettu hankkeen nimi sinisellä ja vihreällä värillä.

Pohjois-Pohjanmaan kunnat ovat sopineet yhteistoiminta- eli työllisyysalueista. Alueelle muodostuu neljä työllisyysaluetta: Oulun, Raahen ja Ylivieska-Kalajoki-Nivala-työllisyysalueet. Lisäksi Kuusamo ja Taivalkoski liittyvät Kainuu-Koillismaa-työllisyysalueeseen.

Palveluiden järjestämisen vastuukuntina toimivat Oulu, Raahe, Ylivieska ja Kajaani. Alueiden kunnat hankkivat tarvitsemansa työllisyyspalvelut järjestäjäkunnalta. Valtio kompensoi kuntien työllisyydenhoito- ja työttömyysturvakulut laskennallisin perustein.

Pohjois-Pohjanmaan työllisyysalueet suunnittelevat parhaillaan työllisyyspalveluiden tuotannon järjestämistä kuntien kanssa.

”Työllisyysalueet tulevat hyödyntämään kuntien elinkeinopalveluiden yritystuntemusta ja oppilaitosten osaamisen kehittämisen palveluita”, toteaa Jouni Korhonen Pohjois-Pohjanmaan liitosta.

Työllisyyspalveluiden verkostoihin kuuluvat edelleen hyvinvointialueen palvelut, KELA ja muut toimijat. Kaikkia palveluita tarvitaan työmarkkinoiden jatkuvassa muutoksessa huomioiden työllisyyspalveluiden yhdenvertainen saatavuus.

Työllisyyspalveluiden siirto työllisyysalueille on Pohjois-Pohjanmaalla merkittävä muutos. Kuntien palvelukseen siirtyy noin 300 työntekijää ja samalla siirtyy noin 100 eri työvoimaviranomaiselle kuuluvaa tehtävää. Pohjois-Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimisto sekä ELY-keskus aloittavat yt-neuvottelut lähiaikoina työntekijöiden siirtymiseksi työllisyysalueiden palvelukseen.

Pohjois-Pohjanmaan liitto tukee alueen kuntia työllisyyspalvelu-uudistukseen valmistautumisessa järjestämällä kuntakohtaista asiantuntijapalvelua kuntatalousvaikutusten arviointiin, kuntien keskinäiseen sopimuksellisuuteen ja palvelustrategioiden ja palvelumuotoilun toteuttamiseen.

Lohikalojen istutuksia, ylisiirtoja ja kameraseurantaa – Iijoen kesä on täynnä toimintaa28.5.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Lohi Iijokeen -hankkeessa alkukesä on kiireistä aikaa. Iijokeen ja sen sivujokiin istutetaan satojatuhansia lohikalojen pienpoikasia, siirretään mahdollisimman paljon nousukaloja voimalaitosten yläpuolelle ja smoltteja eli alasvaeltavia lohen ja meritaimenen poikasia laitosten alapuolelle. Lisäksi seurataan kalojen käyttäytymistä Haapakosken alasvaellusväylällä.

Kansainvälinen Itämeren matkailufoorumi Oulussa kesäkuussa – 140 matkailualan toimijaa ilmoittautunut jo mukaan20.5.2024 14:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unionin Itämeristrategian matkailun politiikka-alueen (EUSBSR PA Tourism) vuosittainen tapaaminen, Baltic Sea Tourism Forum, pidetään tänä vuonna Oulussa. Hotelli Lasaretissa 4.–5.6.2024 pidettävään tapahtumaan on tähän mennessä ilmoittautunut 140 matkailualan asiantuntijaa ja toimijaa eri puolilta Eurooppaa, osa heistä myös Itämeren alueen ulkopuolelta. Tapahtuman avaa Itämeri-suurlähettiläs Helena Tuuri ulkoministeriöstä ja toisen päivän avauspuheenvuoron pitää Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari.

Puhutaanko kulttuuriperinnöstä ja kestävästä matkailusta?20.5.2024 09:10:00 EEST | Tiedote

Mitä lisäarvoa kulttuuri ja kulttuuriperintö voivat tuoda matkailuun? Haluatko oppia lisää kulttuuriperinnön mahdollisuuksista kestävän matkailu kehittämisessä? Mitä ovat oman maakuntasi kulttuuriperinnön vahvuudet ja miten matkailu voisi hyötyä niistä? Vastauksia näihin kysymyksiin löytyy Museoviraston ja Pohjois-Pohjanmaan liiton yhteisestä Kulttuuriperintö ja kestävä matkailu -seminaarista, joka pidetään Ylivieskassa 7. kesäkuuta.