Foodora Marketissa vain 2,5 prosenttia hävikkiin – Invafresh tukee valvonnassa
Foodora Marketissa on myynnissä tuhansia tuotteita, ja yli puolet Foodora Marketin myynnistä on tuoretuotteita. Verkkokaupasta ostavat asiakkaat odottavat aina parasta laatua, joten tuotteiden pilaantumista on kyettävä valvomaan tarkasti ennen kuin niistä tulee hävikkiä. Tästä syystä Foodora Marketit ovat ottaneet käyttöönsä Invafreshin.
Tilatessaan päivittäistavaratuotteita kotiovelle keräilymyymälästä, eli dark storesta, kuluttajat odottavat saavansa ruokakassissaan aina laadultaan parhaimmat tuotteet. Tuoreimmat tomaatit, napakat appelsiinit ja parhaimmat leivät. Tavallisessa päivittäistavarakaupassa parasta ennen -päivämäärällä olevat tuotteet siirretään punalaputetuiksi takaisin hyllyihin asiakkaiden valikoitaviksi tai suoraan hävikkiin.
Asiakastyytyväisyyden varmistamiseksi tuotteiden on oltava erinomaisen laadukkaita, samalla kun ruokahävikin syntymistä on kyettävä hallitsemaan. Ruokahävikki on yksi maailman suurimmista ympäristöhaasteista, ja sitä vastaan taistellaan jatkuvasti. Siksi Foodora Marketeissa panostetaan tuotteiden pilaantumisen valvontaan, jotta hävikkiä ei pääse syntymään. Tällä hetkellä Foodora Marketeissa syntyy hävikkiä viikossa vain 2,5 prosenttia. Valvonnassa on käytössä Invafresh.
– Kun asiakas tekee ostoksia verkkokaupasta, hän odottaa, että tuotteet ovat aina huippulaatuisia. Tämä puolestaan edellyttää tarkempaa laadunvalvontaa ja ylimääräistä työtä. Myös tarjoustuotteiden on täytettävä laadulliset odotukset, sillä asiakkaalla ei ole mahdollisuutta valita niitä itse. Tässä tilanteessa ruokahävikin syntymisen riski kasvaa merkittävästi. Siksi meille on ollut ensisijaisen tärkeää löytää kumppani, joka mahdollistaa laadunvalvonnan vaivattomasti, kertoo Foodora Marketin liiketoimintajohtaja Anni Ahnger.
Invafresh -sovellus pitää kirjaa tuotteiden viimeisimmistä käyttöpäivistä ja ilmoittaa hyvissä ajoin, ennen kuin tuote on vanhenemassa. Näin tuotteiden vanhenemiseen pystytään reagoimaan ajoissa ja hävikkiä syntyy vähemmän.
Foodora Finland on pilotoinut Invafreshin valvontaratkaisuja toukokuusta 2022 lähtien, mutta aloittanut täyden yhteistyön vuoden 2024 alusta. Sovellus on ollut aiemmin menestyksekkäästi käytössä sekä Ruotsin että Norjan Foodoralla. Yhteistyö kattaa kaikki seitsemän Foodora Markettia Suomessa.
– Yhteistyö Foodora Finlandin kanssa asiakastyytyväisyyden kehittämiseksi kulissien takana on ollut meille Invafreshissa palkitseva matka. Koska itse asun Suomessa, koen ylpeyttä saada esitellä korkealaatuisia ratkaisujamme Suomen markkinoille. On todella hienoa voida panostaa paikallisesti ja olla samalla osa maailmanlaajuista yritystä, kuten Invafresh, sanoo Invafreshin Euroopan myyntijohtaja Ben Holden.
Tietoa vuoden 2021 elintarvikkeiden haaskauksesta EU:ssa:
-
Koko EU-tason elintarvikehävikki (2021): Yli 58 miljoonaa tonnia tuoretta massaa.
-
Kotitalouksien elintarvikehävikki: Yli 31 miljoonaa tonnia tuoretta massaa, mikä on 54 prosentin osuus kokonaismäärästä.
-
Ravintolat ja elintarvikepalvelut: Tuottivat yli 5 miljoonaa tonnia, mikä vastaa 9 prosentin osuutta kokonaismäärästä.
-
Vähittäis- ja muut elintarvikejakelualat: Raportoivat hieman yli 4 miljoonaa tonnia, muodostaen 7 prosentin osuuden.
Nämä tiedot korostavat elintarvikehävikin jakautumista eri aloille ja kotitalouksien merkittävää osuutta EU-tason elintarvikehävikissä. Toimenpiteet elintarvikehävikin vähentämiseksi tulisi kohdistaa sekä kuluttajakäyttäytymiseen että koko elintarvikehuoltoon, mukaan lukien jalostus, valmistus ja jakelualat.
Invafresh on sulautunut Whywasteen, ja siitä on tullut suosittu ohjelmistoalusta tuoreiden ruokaosastojen kaupoissa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kaikenkattava ratkaisu kattaa tilaukset, reseptit, viimeiset käyttöpäivät ja myynnin hallinnan. Invafresh auttaa päivittäistavarakauppoja kaikkialla toimimaan älykkäämmin, vähentämään hävikkiä ja parantamaan tuoreiden ruokien laadukkuutta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat
Liitteet
Tietoa julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Delivery Hero toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Vietnamilainen keittiö on nyt trendikkäin – Kana-annokset suosituimpia12.11.2024 08:42:36 EET | Tiedote
Foodora selvitti, mikä keittiö trendaa kaikkein eniten ja samalla selvisi, mikä raaka-aine on kaikkein suosituin. Tilastot kerättiin viimeisen kuuden kuukauden ajalta. Ylivoimaisesti nousevin trendi on vietnamilainen keittiö. Myös kanan suosio näyttää kasvavan jatkuvasti.
Helsingin trendiravintolat rantautuvat Foodoran sovellukseen4.11.2024 10:49:28 EET | Tiedote
Foodora Selection on uusi osio Foodoran sovelluksessa, joka kokoaa yhteen Helsingin tämän hetken kiinnostavimmat ravintolat. Foodora Selection -ravintolat ovat joko täysin uusia tulokkaita Foodoran sovelluksessa tai jo vakiintuneita suosikkeja. Uusi ohjelma käynnistyy maanantaina 4.11.2024.
Suomen suosituimmat pizzatäytteet - Foodora listasi TOP 1518.10.2024 12:54:48 EEST | Tiedote
Foodoran myydyin tuote on omavalintainen pizza, jota tilataan ympäri vuoden ahkerasti arjesta viikonloppuun. Mutta mitkä ovat suosituimmat pizzatäytteet, jota pizzan päälle himoitaan? Foodora listasi 15 suosituinta pizzatäytettä.
12 prosenttia tilauksista sisältää vegeä – Tilatuin kasvisannos on Pizza Margarita25.9.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodoran tilauksista jo 12 prosenttia sisältää kasvisannoksen. Suosituimpia kasvisannoksia ovat kasvispizzat, kasvishampurilaiset ja intialainen Palak Paneer. Suomalaisten kiinnostus kasvisruokia kohtaan on parissa vuodessa vakiintunut.
Kysely: Kuitupitoinen, vähemmän prosessoitu ja vähäsuolainen ruoka on suomalaisten mielestä terveellistä – kotiin tilataan silti herkkuruokia16.9.2024 11:32:00 EEST | Tiedote
Foodoran teettämän kyselyn* mukaan suomalaiset tuntevat hyvin terveellisen ruokavalion kulmakivet. Kun ravintolassa halutaan syödä terveellisesti, toivovat suomalaiset ruoalta muun muassa vähemmän prosessointia, terveellisiä rasvoja sekä kuitupitoisuutta. Tällöin ruokalistalla nähtäisiin mieluiten kalaa ja kasviksia. Foodoralla suosituimpien annosten paikkaa pitävät kuitenkin sitkeästi hampurilaiset ja pizza.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme