Dagmar kehitti uuden tunnusluvun mediasuunnitteluun – mediamainonnan vaikuttavuudelle on nyt mittari ja kaikille käytössä oleva työkalu
Monikanavaista mediasuunnittelua palveleva mainonnan vaikuttavuusindeksi perustuu mainonnan huomioarvoon, sen kykyyn aktivoida, mediamainonnan tuottamaan lisämyyntiin sekä ostetun mediamainonnan investointeihin. Työkalu on vapaasti kaikkien käytössä.
Dagmar on kehittänyt koko markkinointialan käyttöön mediamainonnan vaikuttavuudesta kertovan uuden tunnusluvun ja työkalun, jolla sen voi laskea.
Vaikuttavuusindeksi perustuu vaikuttavuuden kannalta neljään keskeiseen tekijään: mainonnan huomioarvoon, mainonnan kykyyn aktivoida, mediamainonnan tuottamaan lisämyyntiin ja mediainvestointeihin.
Vaikuttavuusindeksin avulla on mahdollista kehittää markkinointiviestinnän vaikuttavuutta mediavalintojen ja mediabudjetin kautta. Tutustu työkaluun!
”Vaikuttavuus ei ole vain vau-efektiä ja kiiltoa, vaan sen pitää olla todellista, mitattavaa ja bisnestä kasvattavaa toimintaa. Luomamme vaikuttavuusindeksin avulla voimme arvioida jo kampanjoiden suunnitteluvaiheessa, millainen vaikuttavuus erilaisilla kanavavalinnoilla ja budjeteilla saavutetaan. Indeksi tulee täydentämään nykyisiä tunnuslukuja”, sanoo Dagmarin strategiajohtaja Outi Hämäläinen.
Mediasuunnittelun keskeisiä tunnuslukuja ovat tähän asti olleet esimerkiksi nettopeitto, toisto ja kontaktihinta, mutta vaikuttavuudelle ei ole ollut selkeää määritelmää eikä sille ole voitu laskea arvoa.
Työkalua ja sen tuottamaa indeksiä on jo ryhdytty käyttämään suunnittelun apuna Dagmarissa. Nyt se on myös muiden markkinointia suunnittelevien yritysten vapaassa käytössä.
Pohjalla vuosikymmenten varrella kertynyt data
Työkalu pohjautuu Dagmarin asiantuntijoiden markkinointiymmärrykseen sekä valtavaan datamäärään, jota markkinointitoimistoon on kertynyt vuosikymmenten varrella.
”Indeksin pohjalla on Dagmarin oma data noin tuhannesta kampanjatutkimuksesta ja ROMI-mallinnuksesta. Näistä Dagmarilla on varmasti Suomen kattavimmat tietopankit. On koko alalle hyödyksi, että voimme jakaa havaintojamme ja oppejamme”, toteaa Dagmarin toimitusjohtaja Krista Elopuro.
”Mediavalintojen ja -investointien havaittiin selittävän noin puolet markkinointiviestinnän vaikuttavuudesta. Toinen puoli vaikuttavuudesta selittyy muilla tekijöillä, kuten luovalla sisällöllä tai brändin asemalla. Datan avulla on luotu tilastollinen malli eli laskukaava, joka tuottaa indeksiluvun erilaisille mediabudjettiyhdistelmille. Työkalu huomioi myös erilaiset mainonnan tavoitteet”, sanoo mallin kehittänyt Dagmarin Senior Data Scientist Atte Mäkelä.
Työkalu laskee vaikuttavuusindeksin, kun ensin on valittu mainonnan ensisijainen tavoite sekä budjettijako euroina eri medioiden välillä. Mainonnan tavoite valitaan neljästä vaihtoehdosta, jotka ovat brändin vahvistaminen, aktivointi tai toiminta ja lyhyen aikavälin myynti. Kun budjettia tai sen jakoa eri mediakanavien välillä muutetaan, voidaan nähdä, miten se heijastuu vaikuttavuuteen.
Kuten muutkin mediasuunnittelun tunnusluvut, vaikuttavuusindeksi auttaa parantamaan mainostajan kampanjoiden tuloksia. Ideana ei ole vertailla eri mainostajien indeksejä toisiinsa, vaan lisätä ymmärrystä mainostajakohtaisesti ja siten parantaa vaikuttavuutta.
Juhlavuosi innosti viemään alaa eteenpäin
Idea mainonnan vaikuttavuusindeksin kehittämiseen lähti Dagmarin omasta merkkipaalusta: vuoden 2023 lopulla tuli kuluneeksi viisikymmentä vuotta siitä, kun Dagmar aloitti toimintansa. Visiona on alusta asti ollut alan ennakkoluuloton uudistaminen ja markkinointiviestinnän vaikuttavuuden tehostaminen.
Mainonnan toimivuuden ymmärtäminen ja mittaaminen on vuonna 2024 ehkä ajankohtaisempaa kuin koskaan aikaisemmin.
”Tämän päivän monikanavaisessa viestitulvassa vaikuttavan kuluttajakohtaamisen luominen on aina vain vaikeampaa. Halusimme juhlavuotemme kunniaksi kehittää jotakin sellaista, mistä olisi hyötyä koko alalle. Toivomme, että sen avulla asiakkaidemme ja alan kaikkien tekijöiden markkinointiviestinnän vaikuttavuus kasvaa. Tarvittaessa samanlainen työkalu voidaan rakentaa myös asiakkaan omalla datalla, jolloin työkalu optimoi mediakampanjoita mainostajakohtaisesti”, Outi Hämäläinen kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi HämäläinenStrategy Director, Brand, communication & mediaDagmar
Puh:040 550 9988outi.hamalainen@dagmar.fiKrista ElopuroChief Executive OfficerDagmar
Puh:040 753 7577krista.elopuro@dagmar.fiAtte MäkeläSenior Data ScientistDagmar
Puh:050 433 7338atte.makela@dagmar.fiKuvat
Linkit
DAGMAR – Fueling Marketing Transformation
Dagmar on täysin suomalaisomisteinen markkinointitoimisto. Yhdistämme datan, teknologian ja asiantuntijamme etsimään asiakkaillemme uusia kasvun mahdollisuuksia sekä rakentamaan vaikutusvoimaisia asiakaskokemuksia. Meitä dagulaisia on yhteensä noin 200. Dagmar on perustettu vuonna 1973, ja olemme osa perheomisteista Salomaa-yhtiöryhmää. Elokuussa 2023 päättyneellä tilikaudella Dagmarin liikevaihto oli noin 170 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Dagmar Oy
Hiihtäjä Iivo Niskaselle suunterveys on terveydenhuollon kulmakivi: ”Tulehdus suussa voi pahimmillaan kaataa kauden tärkeimmät kisat”19.2.2024 06:40:00 EET | Tiedote
Kolminkertainen olympiavoittaja Iivo Niskanen pitää tarkkaa huolta hampaistaan, sillä suunterveydellä on hänelle valtava merkitys. Niskanen aloitti parodontax-hammastahnamerkin brändilähettiläänä.
Tutkimus: TikTok on suositumpi kuin paperinen sanomalehti ja älykelloista on tullut valtavirtaa – näin suomalaisten median ja laitteiden käyttö on muuttunut kymmenessä vuodessa25.7.2023 06:30:00 EEST | Tiedote
Markkinointitoimisto Dagmarin Digitaalisen median tutkimus osoittaa, miten paljon ihmisten arki on muuttunut median käytön ja laitteiden myötä.
Tutkimus: Suomalainen tykkää shoppailla, kuuluu mielellään kanta-asiakasohjelmiin ja lukee muiden jättämiä arvioita – näin suomalaiset tekevät ostoksia ja haluavat tulla palvelluiksi24.4.2023 06:40:00 EEST | Tiedote
Kuluttajakäyttäytymistä koskevassa Muuttuva kuluttaja 23 -tutkimuksessa selvisi myös, että verkkoon jätetyt arviot tuotteista ja palveluista vaikuttavat kuluttajista suurimman osan ostopäätökseen.
Tutkimus: Suomalainen hyödyntää nyt kaikki säästökeinot punalapuista ja tarjouksista kaupan omiin merkkeihin – näistä tuotemerkeistä ei haluta luopua20.3.2023 06:40:00 EET | Tiedote
Kuluttajahintojen nousu on tehnyt suomalaisten kuluttamisesta tarkemmin harkitumpaa. Viime vuonna alkanut lompakon nyörien kiristäminen jatkuu, ja tällä hetkellä suomalaiset karsivat kuluttamistaan entisestään. On silti brändejä, joiden tuotteista ei hevillä luovuta.