Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä
Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.
Entisen satamalaitoksen alueen muutos Nihdin uudeksi asuinalueeksi käynnistyi viime syykuussa, jolloin vaativaan infrarakentamiseen erikoistunut Kreate aloitti Sompasaaren kärjessä mittavat maa- ja vesirakentamisen työt. Kestävä rakentaminen ja raaka-aineiden viisas käyttö ovat merkittävässä roolissa katujen, rantarakenteiden ja kunnallistekniikan rakentamisessa sekä ranta-alueiden ruoppauksessa.
– Jokainen ympäristöteko tekee rakentamisesta kestävämpää. Käynnissä olevalla hankkeella kaikilla osapuolilla on yhteistä halua ja aktiivisuutta löytää entistä paremmin ympäristöä huomioivia ratkaisuja, sanoo hankkeen betonirakenteista vastaava Jyrki Perokorpi Kreatelta.
Nihdin esirakentamisen hanke toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana osana Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa.
Mittavat rantarakenteet valetaan paikan päällä vähähiilibetonilla
Parhaillaan työmaalla rakennetaan massiivisia rantarakenteita, joiden muotittaminen, valaminen ja valmiiden elementtien asentaminen mereen kuuluvat hankkeen haastavimpiin työvaiheisiin.
– Rakennamme 44 jalallista, suurimmillaan lähes 140 tonnia painavaa tukimuuria, jotka muotittamisen jälkeen valamme Lujabetonin vähähiilibetonilla, kertoo betonirakenteiden työmaapäällikkö Marko Rantala Kreatelta.
Kreaten yhteistyökumppanin Betonipörssin aloitteesta ideoitiin yhdessä entistä vähähiilisempi vaihtoehto, minkä myötä kohteeseen alun perin suunniteltu GWP85™-betoni vaihdettiin vähähiilisempään GWP70™-betoniin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että betonin päästöt ovat 70 prosenttia referenssitasosta.
– Ehdotuksen ansiosta säästimme viime vuoden syyskuusta vuoden loppuun noin 16 000 kiloa työmaan hiilidioksidipäästöissä. Kaikkiaan urakan päästösäästöt tulevat olemaan pelkästään betonin osalta noin 200 000 CO₂-kiloa. Vastaava päästö syntyy, kun ajaa autolla lähes 1,5 miljoonaa kilometriä, Rantala laskee.
Betonipörssin johtaja ja vähähiilisen betonin puolestapuhuja Miro Harjumäki on tehnyt tiivistä yhteistyötä Kreaten ammattilaisten kanssa myös aiemmilla hankkeilla.
– Betoni on merkittävä hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja rakennusteollisuudessa. Päästöjen vähentämiseksi on jo ratkaisuja olemassa ja osaamistakin löytyy, nyt keinot pitäisi ottaa entistä laajemmin käyttöön. Nihdin työmaa on hyvä esimerkki siitä, että kun on halu kehittää yhdessä ja työmaalta löytyy vahvaa asiantuntijuutta myös valujen ennakkosuunnitteluun, pystytään vähähiilibetonia hyödyntämään täysimittaisesti, Harjumäki vakuuttaa.
Vanha betoni hyödynnetään rantamuurien taustatäytöissä
Tavallista betonia ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon lisäksi Nihdin hankkeella käytetään vanhan satamalaitoksen betonirakenteita, jotka puretaan ja murskataan vedenalaisiin täyttöihin.
– Olemme purkaneet noin 6 000 tonnia vanhoja betonirakenteita. Kaikki tuo betoni murskataan paikan päällä ja käytetään rantamuurien taustatäytöissä neitseellisten rakennusmateriaalien sijaan. Raaka-aineiden viisaan käytön lisäksi kuljetusmatkat tehostuvat ja minimoituvat, kun mitään ei tarvitse ajaa ulos työmaalta, Rantala selventää.
Nihdissä rakentamisen ympäristövaikutuksia pystytään pienentämään myös käyttämällä tiukkojen päästöluokkavaatimusten mukaisia koneita ja laitteita.
– Kyse ei ole pelkästään CO₂-päästöistä vaan kaikenlaisista muistakin pienhiukkaspäästöistä. Niiden määrää minimoidaan siten, että kaikki työmaan työkoneet täyttävät vähintään Stage IV -luokan vaatimukset ja raskas kalusto vähintään Euro VI -luokan vaatimukset, Perokorpi luettelee.
Tämän lisäksi Kreaten omissa ja aliurakoitsijoiden koneissa kaivinkoneista pyöräkuormaajiin ja jyristä kuorma-autoihin käytetään ainoastaan uusiutuvia polttoaineita.
– Esimerkiksi työmaalla käytetty diesel on valmistettu jätteistä. Sen hiilijalanjälki on keskimäärin 90 prosenttia pienempi koko polttoaineen elinkaaren ajalta fossiiliseen dieseliin verrattuna, Perokorpi lisää.
Säännöllisellä päästöseurannalla saadaan tietoa vähäpäästöisyyden kehittämiseen
Tilaajan asettamien vaatimusten lisäksi Kreate etsii ja kehittää aktiivisesti muita mahdollisuuksia ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Työmaan kaikki sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla, jota testataan parhaillaan Kreaten aloitteesta myös betonipumppujen energianlähteenä.
Nihdin urakassa vähäpäästöisyys tarkoittaa myös muita konkreettisia työmaa-arjen tekoja. Eristetyt työmaakopit lämpenevät talvella ja viilenevät kesällä ilmalämpöpumpuilla. Lisäksi varastot Sompasaaren kärjessä tullaan vaihtamaan eristettyihin kontteihin, jolloin niiden lämmittämiseen vaadittava energian määrä pienenee.
– Seuraamme tarkkaan energiankulutustamme ja päästöjämme. Säännöllisellä seurannalla keräämme paitsi tietoa meneillään olevan hankkeen ympäristövaikutuksista myös tärkeää tietoa tulevien hankkeiden vähäpäästöisyyden kehittämiseen, summaa Perokorpi.
Toukokuussa 2024 on tukimuurielementit saatu valettua ja työmaalla ryhdytään nostamaan niitä veteen 350-tonnisen ristikkopuominosturin avulla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jyrki PerokorpiProjektipäällikkö, betonirakenteetKreate Oy
Puh:+358 40 765 3563jyrki.perokorpi@kreate.fiMiro HarjumäkiJohtajaBetonipörssi Oy
Puh:+358 44 326 9117miro.harjumaki@betoniporssi.fiAnssi TiukkaMyyntijohtajaLujabetoni Oy
Puh:+358 44 585 2426anssi.tiukka@luja.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta Kreate Group Oyj
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa13.11.2024 12:06:56 EET | Tiedote
Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden nostot tavanomaista ahtaamassa ja jyrkemmässä maastossa onnistuivat suunnitellusti.
Kreaten rakentamalle Telkäntaipaleen sillalle Vuoden silta 2024 -palkinto7.11.2024 15:45:00 EET | Tiedote
Kreaten Lempäälään rakentama Telkäntaipaleen silta nappasi Vuoden silta 2024 -tunnustuksen RILin Siltapäivien yhteydessä. Junaradan ylittävän polveilevan ristikkosillan isoin lohko nostettiin paikoilleen tiukassa aikataulussa yhdellä Suomen järeimmistä nostureista.
Kreatelle yli 9 miljoonan urakka: Kokemäenjoen Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusiminen käynnistyy1.11.2024 09:46:00 EET | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut yli 9 miljoonan euron sopimuksen Väyläviraston kanssa Kokemäenjoen ylittävien Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimisesta. Valtatiellä 11 Porin ja Ulvilan alueella sijaitsevat sillat ovat tulleet elinkaarensa päähän, eivätkä ne täytä nykyvaatimuksia. Kreate aloittaa uusien siltojen rakentamisen marraskuun alussa.
Kadotettu taiteenmuoto herätettiin henkiin Hessundinsalmen sillan rakentamisessa – kaunis kehäsilta haastoi tekijät24.10.2024 14:01:51 EEST | Tiedote
Kehitysvaiheessa täysin toisenlaiseksi suunniteltu, jyrkän kallion uomaan rakennettu ja Suomessa harvinaislaatuisen betoninivelten varassa lepäävä Hessundinsalmen silta on avattu liikenteelle. Jännemitaltaan lähes 120-metrinen silta tarjosi teknisillä ratkaisuillaan uutta oppia jopa maamme johtavalle siltarakentajalle.
Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheen sopimus allekirjoitettu – Kreate ja GRK rakentavat yhdessä23.10.2024 14:26:53 EEST | Tiedote
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheesta. Rakentamisen arvioidaan alkavan keväällä 2025. Vantaan ratikan allianssihankinnan kokonaisarvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta itäosan hankinnan arvo on 217 miljoonaa euroa. Kreaten rakentamisvaiheen osuus on noin 105 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme