Kreate Group Oyj

Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti

Jaa

Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.

Kreate Sverige on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta Korsvägenin rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Rakenteilla oleva West Link (Västlänken) on kaksiraiteinen rautatietunneli, jonka tavoitteena on parantaa junaliikennettä Länsi-Ruotsissa sekä mahdollistaa Göteborgin tuleva kehitys. Kuvituskuva.
Kreate Sverige on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta Korsvägenin rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Rakenteilla oleva West Link (Västlänken) on kaksiraiteinen rautatietunneli, jonka tavoitteena on parantaa junaliikennettä Länsi-Ruotsissa sekä mahdollistaa Göteborgin tuleva kehitys. Kuvituskuva. Kreate

Rakenteilla oleva West Link (Västlänken) on kaksiraiteinen rautatietunneli, jonka tavoitteena on parantaa junaliikennettä Länsi-Ruotsissa sekä mahdollistaa Göteborgin tuleva kehitys. Korsvägenin osuus on noin 3,2 kilometriä ja sen rakentaa NCC:n ja Weyss & Freytagin muodostama West Link Contractors -työyhteenliittymä.

Kreate Sverige on solminut noin 1,8 miljoonan euron arvoisen aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta työyhteenliittymän kanssa. Uusi urakka vahvistaa Kreate Sverige AB:n asemaa johtavana salaojamattojen asentajana Ruotsissa. Kreaten osuus Korsvägenin urakasta käynnistyy maaliskuussa 2024.

– Teemme työt viidessä erillisessä vaiheessa. Projektin logistiikka tunneleihin on haastava ja matot on asennettava lyhyessä aikaikkunassa tunnelin louhinta- ja pinnoitustöiden välissä. Länsiruotsalaiseen tapaan kaikki matot tiiviystestataan vedellä ennen ruiskubetonointia, kertoo Kreate Sverigen toimitusjohtaja Veli Taatila.

Käynnissä olevat urakat etenevät: vaativa Stadsgårdenin kuilun louhinta yksi onnistumisista

Kreatella on käynnissä Ruotsissa myös muita kallio- ja betonirakentamisen hankkeita, joista yksi mielenkiintoisimmista on Stadsgårdenin pystykuilun louhinta. Kuilu-urakka on osa hanketta, jossa Tukholman sähköverkkoa vahvistetaan poraamalla 13,4 kilometrin mittainen tunneli kaupungin ali. Vuonna 2019 alkanutta louhintaa tehdään 150 metriä pitkällä ja 5 metriä leveällä tunneliporalla. Koneen työskentelyn varmistamiseksi rakennetaan valmiiksi kuusi kuilua, joiden kautta sähkö siirtyy tunnelista ylös, ilmaa saadaan alas ja huoltotoimet helpottuvat.

Kreate toteutti kaikkiaan 106 metriä syvän kuilun Stadsgårdenin väylällä, jonka vastapäätä sijaitsee monelle suomalaisellekin tuttu Tukholman valokuvamuseo, Fotografiska.

– Vaikka tunnelin louhintamäärä ei ollut merkittävän suuri, oli tunnelin louhiminen pystysuoraan haastavaa. Turvallisuus pystykuilun tekemisessä on ensiarvoisen tärkeää ja esimerkiksi Kreaten ehdotuksesta kuilu lujitettiin säännöllisesti katkojen välillä. Lisäksi kuilun ympäristö on pidettävä erittäin puhtaana, sillä yksi suurimmista vaaroista on juuri korkeusero, kertoo Taatila.

Stadsgårdenin kuilu-urakka valmistui loppuvuodesta 2023, mutta työt jatkuvat kuilun alapuolisen kammarin ja yhteystunnelien louhinnalla kesään 2024 asti. Tilaajana on Hochtief/Implenia, ja urakkasumma sisältäen kuilun injektoinnin, louhinnan, betoniset kaulusrakenteet ja alapuoliset kalliotilat on noin 40 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 3,6 miljoonaa euroa.

Ruotsin inframarkkinassa riittää Kreatelle sopivaa tarjottavaa

Vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on Ruotsissa vahvasti laskeva, on Kreaten osaamiseen sopivan kallio- ja betonirakentamisen markkinanäkymät Suur-Tukholman ja Göteborgin alueella lupaavat.

– Ruotsin-liiketoimintamme osalta toimintaympäristön kehitys on ollut suotuisaa ja kapean segmentin inframarkkinassa riittää Kreatelle tarjottavaa mukavasti. Infrarakentamisen markkinan odotetaan säilyvän vahvana myös jatkossa, sanoo Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.

Vuonna 2023 Kreaten Ruotsin liikevaihto oli 23 miljoonaa euroa, ja se on lähes kaksinkertaistunut syyskuusta 2022, jolloin Kreate laajentui yrityskaupalla Ruotsiin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kreate Sverige on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta Korsvägenin rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Rakenteilla oleva West Link (Västlänken) on kaksiraiteinen rautatietunneli, jonka tavoitteena on parantaa junaliikennettä Länsi-Ruotsissa sekä mahdollistaa Göteborgin tuleva kehitys. Kuvituskuva.
Kreate Sverige on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta Korsvägenin rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Rakenteilla oleva West Link (Västlänken) on kaksiraiteinen rautatietunneli, jonka tavoitteena on parantaa junaliikennettä Länsi-Ruotsissa sekä mahdollistaa Göteborgin tuleva kehitys. Kuvituskuva.
Lataa

Tietoja julkaisijasta Kreate Group Oyj

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta27.6.2024 10:03:36 EEST | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa 34 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Kytömaan ja Järvenpään välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kahdelle aikaisemmalle, joita Kreate rakentaa parhaillaan Kytömaan ja Ainolan välillä. Uuden laajemman urakan toteuttaminen alkaa samalla alueella, mutta rakentaminen siirtyy itäpuolelta länsipuolelle.

Suomen pisin silta palkittiin tietomallinnuksen edelläkävijänä13.6.2024 11:03:02 EEST | Tiedote

Täydellä teholla rakentuva Kruunuvuorensilta on voittanut Tekla BIM Awards Suomi 2024 -kilpailun, jossa arvioidaan laaja-alaisesti projektin tietomallintamiseen ja sen hyödyntämiseen liittyvää kokonaisuutta. Alusta asti sillan suunnittelun ja toteutuksen keskiössä olleen tietomallinnuksen avulla on varmistettu hankkeen tarkkuus, tehokkuus ja läpinäkyvyys kaikille osapuolille. Kruunuvuorensilta on infrarakentamisen saralla hieno esimerkki tietomallinnuksen huippuosaamisesta ja innovaatioista.

Kreatella poikkeuksellisen iso putkiurakka – Keskon logistiikkakeskuksen sähkö ja hulevedet kulkevat lähes 70 kilometrin putkistossa11.6.2024 10:36:57 EEST | Tiedote

Suomen suurimpiin rakennushankkeisiin kuuluvalla Keskon logistiikkakeskuksen työmaalla myös putkityöt ovat omaa luokkaansa niin laajuudeltaan kuin kestoltaan. Kreate urakoi 1,5 vuoden aikana lähes 70 kilometriä kaapelinsuoja-, vesi- ja viemäriputkia. Lisäksi asennettiin yli 20 pumppaamoa ja yli 800 kaivoa, joilla varmistetaan Onnelaksi nimetyn Hyvinkään logistiikkakeskuksen hule- ja jätevesien kokonaisvaltainen hallinta.

Sompasaaressa 140-tonnisten elementtien nostotyöt onnistuneesti päätökseen – Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen valmistumassa puoli vuotta etuajassa7.6.2024 13:10:23 EEST | Tiedote

Kolme viikkoa kestäneet mittavat nostotytöt Helsingin Sompasaaressa on saatu päätökseen. Suurimmillaan yli 140 tonnia painaneet laiturielementit asennettiin mereen Nihdinlaiturin ja Satamamestarinlaiturin edustalle keskimäärin kolmen kappaleen päivävauhtia. Talven aikana vähähiilibetonista paikalla valettujen elementtien nostamiseen tarvittiin jättinosturi, jonka nostokyky oli yli 162 tonnia ja nostosäde yli 23 metriä. Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen -hanke etenee aikataulua nopeammin muun muassa onnistuneen työsuunnittelun ja paikan päällä käsiteltyjen maamassojen ansioista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye