Koneen Säätiö

Haku Saaren kartanon taiteilijaresidenssiin vuodelle 2025 on auki

Saaren kartanon residenssi on Koneen Säätiön ylläpitämä kansainvälinen taiteilijaresidenssi Mynämäellä, Varsinais-Suomessa. Avoimessa haussa ovat haettavana yksilö- ja ryhmäresidenssipaikat vuodelle 2025. Residenssipaikan saaneille myönnetään työskentelyapuraha, majoitus ja työtila. Haku on auki 1.–27.3.2024.

Saaren kartanon residenssin tammi-helmikuun 2024 residenssiryhmä.
Saaren kartanon residenssin tammi-helmikuun 2024 residenssiryhmä. Kuva: Jussi Virkkumaa.

Saaren kartanon kulttuurihistoriallisesti merkittävässä maalaismiljöössä sijaitseva residenssi tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden rauhalliseen ja inspiroivaan työskentely-ympäristöön, joka tukee taiteellista kehitystä ja luovuutta.

Residenssiin voivat hakea kaikkien taiteenalojen suomalaiset ja ulkomaiset ammattitaiteilijat, kirjailijat, kääntäjät, kuraattorit, kriitikot ja taiteilijaryhmät. Residenssiin voi hakea kaikissa taiteilijauran vaiheissa. Puolet residenssiin valittavista on Suomessa asuvia ja puolet ulkomailta tulevia.

Haettavissa ovat yksilö- ja ryhmäresidenssipaikat. Residenssipaikan saaneille myönnetään työskentelyapuraha, ja residenssipaikkaan sisältyy majoitus ja työtila.

Saaren kartanon residenssin toimintaa ja ajattelua määrittää ekologisuus, joka kattaa myös sosiaalisen ja henkisen kestävyyden. Avainsanoja ovat hitaus, oivallus ja muutos. Työskentely ekologisten aiheiden parissa ei ole valintaperusteena taiteilijavalinnoissa, vaan ekologinen fokus näkyy residenssin jokapäiväisessä toiminnassa.

Yksittäisille taiteilijoille ja työpareille tarkoitetut neljä kahden kuukauden mittaista työskentelyjaksoa sijoittuvat keväälle ja syksylle, jolloin Saaren kartanossa työskentelee samaan aikaan seitsemän avoimessa haussa valittua taiteilijaa, yksi kutsutaiteilija ja yksi Koneen Säätiön rahoituksella työskentelevä tutkija.

Kesäkuukausina residenssissä työskentelevät taiteelliset työryhmät 2–4 viikon työskentelyjaksoilla.

Vuosittain Saaren kartanolla työskentelee noin 50 yksittäistä taiteilijaa, tutkijaa tai työryhmää. Vuodesta 2008 asti toimineessa residenssissä on työskennellyt tähän mennessä noin 750 taiteilijaa ja tutkijaa yli 50 eri maasta.

Viime vuonna residenssiin haki 1 064 yksittäistä taiteilijaa ja työryhmää 86 eri maasta. Residenssipaikka myönnettiin 3,3 prosentille hakijoista.

Tarkemmat hakuohjeet löytyvät residenssin verkkosivuilta.

Saaren kartanon residenssin tammi-helmikuun 2024 residenssiryhmä.

Koneen Säätiö

Koneen Säätiö on itsenäinen ja riippumaton organisaatio, joka parantaa maailmaa luomalla edellytyksiä vapaalle tieteelle ja taiteelle. Vuonna 2023 myönsimme apurahoja, palkintoja ja lahjoituksia yhteensä yli 55 miljoonalla eurolla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Koneen Säätiö