Saimaan tulevaisuus – saako vesistön tilaa heikentää kaivospaineen alla? Keskustelutilaisuus Pikkuparlamentissa 12.3.2024

Saimaa ilman kaivoksia ry ja eduskunnan Love Saimaa -ryhmä kutsuvat sinut Saimaan tulevaisuus – saako Saimaan vesistön tilaa heikentää kaivospaineen alla? -tapahtumaan tiistaina 12.3.2024 kello 16.30–18.00 Pikkuparlamentissa (Arkadiankatu 3, Helsinki).

Tilaisuudessa keskustellaan toimista, joilla varmistetaan, että metallimalmien kysynnän kasvu ei uhkaa puhtaita vesistöjämme missään tilanteessa.

Nykyisten kaivosten suurimmat ongelmat liittyvät kaivannaisjätealueiden rakenteisiin ja vesien hallintaan. Uutta huolta aiheuttaa erityisesti EU:n kriittisten raaka-aineiden asetus CRMA, jonka nojalla voidaan nopeuttaa kaivosten luvitusta. Pohdinnassa on myös vesilain muutos, jonka myötä sallittaisiin heikennys erinomaisen tilan vesistöön, mikäli alueelle kohdistuu tarve käynnistää vihreää siirtymää edistävä teollisuushanke.

Kaivoksia tarvitaan energiamurroksen ratkaisemiseen ja Euroopan unionin omavaraisuusasteen parantamiseen. Siksi räikeimmät ongelmat kaivosten sääntelyssä ja valvonnassa tulee korjata. Kaivoksilta laskettavat jätevedet on saatava kuriin, ja jätealueiden rakenteille on asetettava parhaiden teknisten käytäntöjen mukaiset vaatimukset. Lisäksi kaivoshankkeiden arviointi tulisi tehdä riippumattoman kolmannen osapuolen toimesta eikä kaivosyhtiön palkkaamaan konsultin raportin perusteella.

Ohjelma:

16.30 Tilaisuuden avaus, eduskunnan Love Saimaa -ryhmän puheenjohtaja Hanna Holopainen

16.33 Saimaa ilman kaivoksia -yhdistyksen puheenjohtaja ja aktivisti Miisa Mink

16.40 Etelä-Savon maakuntajohtaja Pentti Mäkinen: Saimaan vesistön tilaa ei saa heikentää, vaikka paine kaivosten avaamiselle kasvaa

16.50 Peter Brandt, DI, tiivisrakenneasiantuntija: Miksi kaivannaisjätealueet rakennetaan suotaviksi?

17.00 Kansanedustajapaneeli: Hanna Holopainen (vihr.), Vesa Kallio (kesk.), Sheikki Laakso (ps.), Pinja Perholehto (sd.) ja Oskari Valtola (kok.). Moderaattorina toimii Miisa Mink.

Tilaisuutta voi seurata suorana verkkolähetyksenä Saimaa ilman kaivoksia -yhdistyksen Youtube-tililtä https://www.youtube.com/@saimaailmankaivoksia8740/streams

Saimaa ilman kaivoksia -yhdistys

Saimaan puhtaita vesiä uhkaa lyhytnäköinen kaivostoiminta. Voimme yhdessä pysäyttää kaivoshankkeet, mutta Saimaan voi pilata vain kerran. Saimaa ilman kaivoksia ry:n tavoite on varmistaa, että Suomen lainsäädäntöä muutetaan siten, että se suojelee korvaamattomia luontoalueita ja vesistöjä sekä alueen maanomistajien ja elinkeinonharjoittajien oikeuksia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Saimaa ilman kaivoksia ry