Kela-asioita voi nyt hoitaa verkossa myös saameksi
Kela on julkaissut ensimmäisen version saamenkielisestä verkkoasiointipalvelusta. Saamenkielisessä MuKela- tai MuuKela-palvelussa voi jo hakea valikoituja etuuksia ja lähettää liitteitä.
Kelan verkkoasiointipalvelua eli OmaKelaa on tähän saakka voinut käyttää joko suomeksi tai ruotsiksi. Nyt Kela on julkaissut palvelusta ensimmäisen version myös kolmella Suomessa puhutulla saamen kielellä. Palvelun nimi pohjoissaameksi on MuKela ja inarin- ja koltansaameksi MuuKela.
Saamenkieliseen asiointipalveluun voi kirjautua turvallisesti osoitteessa www.kela.fi valitsemalla sivuston oikeasta yläkulmasta Kirjaudu-painikkeen ja sen jälkeen avautuvasta valikosta vaihtoehdon OmaKela. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Kirjauduttuaan asiakas voi valita haluamansa saamen kielen OmaKelan kielivalikosta. Tarvittaessa asiakas voi palata asioinnin aikana helposti myös suomen- tai ruotsinkieliseen näkymään.
Saamenkielinen asiointipalvelu ohjaa hakemuksen ja liitteiden toimittamisessa
Saamenkielinen asiointipalvelu ohjaa asiakasta hakemuksen ja liitteiden toimittamisessa Kelaan. Asiakas valitsee palvelussa haluamansa etuuden ja liittää siihen omalla laitteellaan täyttämänsä pdf-hakemuslomakkeen. Kun hakemus on tallentunut palveluun, asiakas voi lisätä siihen tarvittavat liitteet.
Alkuvaiheessa saamenkielisessä palvelussa voi hakea sairaanhoito- ja lääkekorvauksia, kuntoutusta ja vammaistukia. Myös alaikäisen huoltaja tai Suomi.fi-valtuudella toisen puolesta asioiva voi lähettää edellä mainittuja hakemuksia ja niiden liitteitä.
Myöhemmin tänä vuonna tavoitteena on rakentaa saamenkieliseen palveluun omakielinen etusivu ja päätösten ja muiden asiakirjojen näkymä. Toistaiseksi päätökset, kirjeet ja muut asiakirjat voi nähdä ainoastaan vaihtamalla kielen suomeen tai ruotsiin.
– Toivomme saamenkielisten asiakkaidemme kokeilevan asiointipalvelun käyttöä, vaikka palvelussa on käytössä vasta sen ensimmäiset ominaisuudet. Käyttäjien kokemukset ovat meille erittäin tärkeitä, kun palvelua kehitetään, sanoo OmaKelan kehittämisen asiantuntija Elina Sipola.
Kela.fissä opastetaan myös saameksi asiointipalvelun käytössä
Kela.fi-sivustolla kerrotaan nyt aikaisempaa laajemmin myös saameksi OmaKelan käytöstä. Sivustolla kerrotaan myös vaihtoehtoisista kirjautumistavoista ja valtuuttamisesta.
Kela.fissä kerrotaan myös, miten verkossa voi hoitaa asioita toisen puolesta. OmaKelassa voi hoitaa asioita toisen henkilön puolesta, jos palvelua käyttävä henkilö on täysi-ikäinen ja toinen täysi-ikäinen henkilö on valtuuttanut hänet hoitamaan Kela-asioitaan. Myös huoltaja voi hoitaa OmaKelassa joitakin alaikäisen lapsensa asioita.
Asiakas saa halutessaan päätöksestään saamenkielisen käännöksen
Saamenkielinen asiakas saa etuuspäätöksensä ensin suomeksi tai ruotsiksi sen perusteella, mikä hänen väestötietojärjestelmään merkitty asiointikielensä on. Asiointikieleksi voi valita ainoastaan suomen ja ruotsin.
Jos asiakas on hakenut etuutta saamenkielisellä hakemuksella tai muutoin ilmaissut halunsa saada päätöksensä saamenkielisenä, Kela lähettää hänelle kirjeenä myös päätöksen saamenkielisen käännöksen.
Äidinkieleksi voi väestötietojärjestelmässä ilmoittaa myös pohjois-, inarin- tai koltansaamen. Myös Kela saa tiedon asiakkaiden äidinkielestä väestötietojärjestelmästä.
Saamelaisella on saamen kielilain mukaan oikeus hoitaa Kela-asioitaan omalla kielellään. Kielellisten oikeuksien toteutuminen käytännössä edellyttää myös sähköisen asiointimahdollisuuden tarjoamista.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Elina SipolaKehittämisen asiantuntijaKela
Puh:050 551 7928elina.sipola@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiLinkit
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme