Suomi seitsemättä kertaa maailman onnellisin maa – Houkutteleeko onnellisuus Suomeen investointeja, matkailijoita ja osaajia?
Kansainvälisen The World Happiness Report 2024 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa, seitsemättä kertaa peräkkäin. Miten onnellisuusraportin tulokset näkyvät Suomen maakuvassa ja miten onnellisuutta hyödynnetään Suomen markkinoinnissa?

Suomi on nimetty jälleen maailman onnellisimmaksi maaksi. Seitsemän vuoden ajan Suomi on saanut valtavan määrän näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa ja suomalaisen onnen salaisuutta on yritetty ratkoa ympäri maailman. Useat peräkkäiset voitot ovat saaneet muut maat kiinnostumaan siitä, mitä Suomi tekee toisin.
– YK:n onnellisuusraportin toistuva ykkössija on Suomelle erittäin arvokasta ja se tuo meille paljon positiivista kansainvälistä medianäkyvyyttä ja tunnettuutta. Suomen onnellisuudesta on kirjoitettu maailmalla todella paljon. Kiinnostuksen kohteena on ollut niin Suomen koulutusjärjestelmä, työelämän käytännöt kuin luonnonläheinen elämäntapamme. Onnellisuudesta on tullut merkittävä osa maakuvaamme, Business Finlandin maakuvatyöstä vastaava toimialajohtaja Johanna Jäkälä kertoo.
Onnellisuusteemaa on hyödynnetty viime vuosina laajasti kansainvälisessä markkinoinnissa niin matkailijoiden, investointien kuin erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjien houkuttelussa. Visit Finland on hyödyntänyt teemaa monissa laajaa näkyvyyttä saavuttaneissa kampanjoissaan, kuten ”Rent a Finn” ja ”Masterclass of Happiness”. Investointeja edistävän Invest in Finlandin markkinoinnin kulmakiviä ovat suomalainen teknologia, vastuullisuus ja onnellisuus. Kansainvälisille osaajille onnellisuusteemaa tuodaan esille kertomalla muun muassa, että vakaassa ja turvallisessa Suomessa voi elää laadukasta elämää.
– Maakuvalla on ratkaiseva rooli edistettäessä ulkomaisia investointeja, matkailua tai kansainvälisten osaajien saatavuutta. Maakuva vaikuttaa siihen, pääseekö Suomi harkintalistalle, kun päätöksiä esimerkiksi investoinnin sijoituspaikasta tehdään. Suomella on paljon vahvuuksia, joista onnellisuus on yksi ja se erottaa meidät kilpailijoista, Jäkälä lisää.
Miten kansainvälisten kampanjoiden käy, jos Suomi ei seuraavana vuonna enää olekaan ykkössijalla onnellisuusraportissa?
– Mikäli Suomi kärkisijalta putoaisi, soisimme luonnollisesti onnellisimman maan tittelin vuorostaan jollekin toiselle. Oletettavasti Suomi olisi kuitenkin edelleen listan kärkipäässä, joka sekin on hieno saavutus. Suomi on onnistunut seitsemän vuoden aikana vakiinnuttamaan paikkansa onnellisuuden kärkimaana, Jäkälä toteaa tyytyväisenä.
Onnellisuusraportti (World Happiness Report) on Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kestävän kehityksen verkoston vuosittain julkaisema raportti, joka listaa vuosittain maailman onnellisimmat maat. Raportissa on mukana lähes 150 maata. Suomi on raportin mukaan maailman onnellisin maa, toiselle sijalle tuli Tanska ja kolmannelle Islanti.
Yhteyshenkilöt
Johanna JäkäläExecutive Director, Finland Promotion ServicesBusiness Finland
Puh:+358 40 844 2086johanna.jakala@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat
Linkit
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin24.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.
Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston24.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
Ulkomaiset matkailijat varaavat kesälomansa Suomeen nyt15.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa. Varauskäyttäymisessä on kuitenkin merkittäviä eroja maiden välillä.
Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi talvella 1,2 miljardiin euroon9.4.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Suomessa vieraili talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,24 miljoonaa ulkomaista matkailijaa 88 maasta. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät Suomeen 1,23 miljardia euroa eli 15 prosenttia edellistalvea enemmän.
Business Finland tarttuu kiertotalouden pullonkaulaan – kuluttajabrändit aliedustettuina myönnetyssä rahoituksessa6.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Julkaisuvapaa Suomen ylikulutuspäivänä 6.4.2025 Kiertotalouden osuus kaikesta Business Finlandin rahoittamasta innovaatiotoiminnasta vuosina 2023–2024 oli 15 prosentin luokkaa. Näinä vuosina kiertotalouden ratkaisuille on myönnetty rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Kuluttajabrändien osuus tästä oli vain muutama prosentti. “Tässä on selkeä pullonkaula”, kommentoi kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija Anne Rahikainen Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme