Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.

– Varje företag har sin egen historia om hur de började samarbeta med och sälja till FN. Hur regelbunden och stor företagens försäljning är varierar. Vissa lyckas varje år trots hård konkurrens, medan andra har mellanår. Framför allt har medicinsk utrustning, transport- och lagringstjänster samt IT-utrustning sålts från Finland, säger Marjukka Holopainen-Rainio, expert på FN-inköp.
Enligt henne är nyckeln till försäljningsframgång att företagen har en tydlig FN-strategi, ett hållbart utbud som hänger med i utvecklingen, internationell erfarenhet, tillräckliga resurser och referenser. Referenser kan också finnas i tillväxtmarknader och nischade produkter eller tjänster. Finlands rykte som en innovativ och pålitlig leverantör ska inte underskattas.
– Försäljningsvärdena varierar från ungefär en miljon dollar till över tretton miljoner dollar, även om majoriteten av företagen har försäljningsvärden mellan en och sex miljoner dollar.
De tre största kategorierna där Finland har presterat bäst mellan 2015 och 2023 är medicinsk utrustning och medicinska tillbehör (19 miljoner USD), transport-, förvarings- och posttjänster (6,7 miljoner USD) samt IT- och kommunikationsutrustning (5,6 miljoner USD).
De tio finländska företagen som har sålt mest till FN finns i södra Finland
– Topp tio för perioden 2015 till 2023 visar att FN köper ett brett utbud av produkter från olika sektorer och att företag från nästan vilken sektor som helst kan vara en samarbetspartner för FN. Finansieringen för FN har skurits ner, så därför skulle det vara bra för företagen att fundera på hur deras lösningar kan hjälpa de olika FN-organisationerna att spara kostnader, säger Holopainen-Rainio.
-
Porkka Finland Oy, ett företag i Hollola som tillverkar professionell kylutrustning, är Finlands mest framgångsrika säljare till FN (13,6 miljoner USD).
-
Pa-Hu Oy, ett företag inom förpackningsbranschen i Kyrkslätt (6,7 miljoner USD).
-
Naps Solar Systems Oy, senare känt som Naps Solar Oy, i Helsingfors har avslutat sin verksamhet i Finland. Mellan 2015 och 2023 sålde företaget produkter och tjänster till FN för totalt 6,1 miljoner dollar.
-
Jetflite Oy, ett charterflygbolag i Vanda, som är del av den finländska flerbranschkoncernen Wihuri Group (5,2 miljoner USD).
-
Finnish Overseas Consultants Oy i Helsingfors (2,7 miljoner USD), specialiserat på konsulttjänster inom hållbar byggd miljö.
-
Vaisala Oyj, ett mätteknikföretag i Vanda (2,4 miljoner USD).
-
Siili Solutions Oyj, ett programvaruföretag i Helsingfors (2,3 miljoner USD).
-
Verseidag Ballistics Protection Oy, numera Sioen Ballistics Oy, en tillverkare av ballistiska skyddskläder och utrustning i Helsingfors (1,8 miljoner USD).
-
Eco Scandic Oy, ett återvinningsföretag för köldmedier i Helsingfors (1,8 miljoner USD).
-
KPMG Oy Ab, ett företag i Helsingfors som tillhandahåller revisionstjänster och juridiska tjänster (1,4 miljoner USD).
För Finlands del var de tre viktigaste köparna FN:s barnfond: Unicef (23,7 miljoner USD), FN:s utvecklingsprogram: UNDP (8,7 miljoner USD) och FN-sekretariatet: UN Secretariat (6,8 miljoner USD).
------------
Försäljningsarbetet kan inledas vid det nordiska seminariet för FN-inköp
De nordiska länderna samarbetar och anordnar vartannat år ett seminarium om FN-inköp där även FN-representanter deltar. Årets seminarium kommer att äga rum i Köpenhamn den 10 till 11 juni 2025. Seminariet arrangeras som ett samarbete mellan Business Finland, Business Sweden, Innovation Norway, Business Iceland och danska utrikesministeriet.
Evenemanget är värdefullt för dem som vill presentera sina hållbara produkter och tjänster direkt till representanter för FN-organisationer och andra nordiska företag. Bra affärer kan gå förlorade om du missar evenemanget. Det finns fortfarande lite tid kvar för att anmäla sig till seminariet. Jag kommer att hjälpa alla som är intresserade att komma med.
Gemensamt nordiskt seminarium för FN-inköp 10–11.6.2025: Nordic UN Procurement Seminar – Business Finland
Kontakter
Marjukka Holopainen-Rainio
Specialist på FN-inköp, Business Finland
marjukka.holopainen-rainio@businessfinland.fi
+358 50 571 0038
Maria Arruda
Head of Communications
maria.arruda@businessfinland.fi
+358 400 933 913
Bilder


Länkar
Business Finland är en finländsk offentlig aktör som erbjuder innovationsfinansiering och internationaliseringstjänster, främjar turism och investeringar samt lockar experter till Finland. Inom organisationen arbetar 760 experter på 37 verksamhetsställen ute i världen och 16 i Finland. Business Finland ingår i Team Finland-nätverket. www.businessfinland.fi
Följ Business Finland
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Business Finland
Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston24.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
Ulkomaiset matkailijat varaavat kesälomansa Suomeen nyt15.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa. Varauskäyttäymisessä on kuitenkin merkittäviä eroja maiden välillä.
Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi talvella 1,2 miljardiin euroon9.4.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Suomessa vieraili talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,24 miljoonaa ulkomaista matkailijaa 88 maasta. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät Suomeen 1,23 miljardia euroa eli 15 prosenttia edellistalvea enemmän.
Business Finland tarttuu kiertotalouden pullonkaulaan – kuluttajabrändit aliedustettuina myönnetyssä rahoituksessa6.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Julkaisuvapaa Suomen ylikulutuspäivänä 6.4.2025 Kiertotalouden osuus kaikesta Business Finlandin rahoittamasta innovaatiotoiminnasta vuosina 2023–2024 oli 15 prosentin luokkaa. Näinä vuosina kiertotalouden ratkaisuille on myönnetty rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Kuluttajabrändien osuus tästä oli vain muutama prosentti. “Tässä on selkeä pullonkaula”, kommentoi kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija Anne Rahikainen Business Finlandista.
Suomalaisesta ruoasta rakennetaan matkailuvaltti3.4.2025 08:12:00 EEST | Tiedote
Suomen ruokamaakuvaa kehitetään lähivuosina määrätietoisesti osana matkailumarkkinointia. Tavoitteena on tehdä suomalaisesta ruoasta ja ruokakulttuurista tunnetumpi osa Suomi-kuvaa maailmalla ja nostaa Suomi houkuttelevaksi ruokamatkailumaaksi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum