JHL fortsätter exportbranschernas strejk i en vecka: ”regeringspartierna har sålt sina själar”

Exportbranschernas strejk förlängs och varar nu i tre veckor i stället för två. Med de politiska strejkerna motsätter man sig regeringens arbetarfientliga politik och de ohyggliga nedskärningarna i socialskyddet.

Orange skylt med texten JHL. Bakom skylten syns ett soligt Senatstorg, Helsingfors domkyrka och ljusa moln på himlen.

Exportbranschernas strejk, som började den 11 mars, fortsätter i ytterligare en vecka. Fackförbundet JHL deltar i den sammanlagt tre veckor långa strejken som stoppar vårt lands export. Utöver JHL deltar flera andra FFC-anslutna förbund. Strejken pågår till söndagen den 31 mars.

FFC:s ordförande Jarkko Eloranta träffade igår onsdagen den 20 mars arbetsminister Arto Satonen (Saml). Finlands regering är inte redo att komma tillräckligt emot i arbetsmarknadsläget. Det betyder att strejken måste fortsätta för att vi ska kunna försvara arbetstagare och arbetslösa. Regeringens förhållningssätt till FFC:s förslag var en stor besvikelse, kommenterar JHL:s ordförande Håkan Ekström.

–  Det verkar som om regeringspartierna slutgiltigt har sålt sina själar till arbetsgivarna och näringslivets företrädare. Regeringspartierna har en orättvis inställning till att skydda arbetstagarnas och de arbetslösas ställning i samhället. Försvagningarna i arbetslöshets- och socialskyddet kommer att öka fattigdomen i vårt land.

Cirka tusen medlemmar i Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL deltar i strejken. JHL:s strejker påverkar järnvägsfrakten och verksamheten i flera hamnar runt om i landet.

En lista över alla dessa strejkbelagda verksamhetsplatser finns i slutet till pressmeddelandet samt som bilaga. JHL:s strejkbelagda enheter kommer i övrigt att vara desamma som under de två första veckorna, men North Rail Oy kommer att falla bort. Strejken gäller inte sådana arbetsuppgifter där ett avbrott i arbetet skulle medföra fara för liv, hälsa eller egendom. Man vill inte heller äventyra Finlands försörjningsberedskap genom strejkerna.

Fackförbundet JHL ger ekonomiskt stöd till andra fackförbund, i vilka en stor mängd medlemmar strejkar.

Den politiska strejken riktar sig mot regeringens planer på nedskärningar i arbetslivet och den sociala tryggheten. Regeringen har redan gjort nedskärningar i bostadsbidraget och arbetslöshetsskyddet. De oskäliga nedskärningarna drabbar särskilt låginkomsttagare och ungdomar.

Regeringens lista över arbetslivsförsämringar inkluderar begränsning av strejkrätten och underminering av kollektivavtalens allmängiltighet. Försämringarna är nästan ordagrant hämtade från arbetsgivarnas och näringslivets mål, och för alla har det inte beräknats någon sysselsättningseffekt. Dessutom skulle den planerade exportmodellen för löner försvåra läget för kvinnodominerade låglönebranscher genom att fördjupa den redan existerande löneklyftan. Så som det ser ut just nu kommer förhandlingar om exportmodellen inte att komma igång, berättar Ekström bekymrat.

– Landets regering sitter på nyckeln till lösningen. Det verkar nu som om det politiska ledarskapet enbart används för att trygga arbetsgivarnas och näringslivets intressen. Regeringen håller på att skrota den finländska arbetsmarknadsmodellen. Följderna av dessa åtgärder kommer att bli långsiktiga. Det här kommer att försvåra framtida kollektivavtalsförhandlingar och öka oron på arbetsmarknaden.

Fackförbundet JHL kräver att regeringen är rättvis och går med på verkliga förhandlingar och glömmer sin direktionspolitik.

Mer information:
JHL:s ordförande Håkan Ekström , 040 828 2865

Arbetsplatser som omfattas av JHL:s strejk måndag 25.3.2024 kl. 00.01 – söndag 31.3.2024 kl. 23.59

Den politiska strejken omfattar arbete vid följande arbetsplatser som följer Paltas kollektivavtal:

• Etelä-Suomen Satamapalvelut Oy
  • Helsingfors hamn Ab
  • Kokkolan Satama Oy
  • Kvarkenhamnar Aktiebolag, Filial I Finland/Merenkurkun Satamat Oy (Vaasa)
  • Loviisan Satama Oy
  • Nådendals hamn Ab
  • Oulun Satama Oy
  • Porin Satama Oy
  • Raahen Satama Oy
  • Rauman Satama Oy
  • Silverstone Bay Logistics Oy
  • Olmar Pori Oy

Den politiska strejken omfattar arbete vid följande arbetsplatser som följer Avainta-arbetsgivarna rf:s kollektivavtal:

• Åbo Hamn Ab
  • Uudenkaupungin Satama Oy
  • HaminaKotka Satama Oy
  • Kemin Satama Oy
  • Hangon Satama-Hangö Hamn Oy Ab

Annat arbete och andra arbetsplatser som omfattas av den politiska strejken:

• VR Group: VR Transpoint
  • Olmar HaminaKotka Oy (RP Group)

Vilka skift gäller strejken?

Den politiska strejken gäller arbetsskift som börjar mellan måndagen den 25 mars 2024 klockan 00.01 och söndagen den 31.3.2024 klockan 23.59.

Strejken gäller inte sådana arbetsuppgifter där ett avbrott i arbetet skulle medföra fara för människors liv, hälsa eller egendom. Utanför strejken begränsas även sådant arbete som stöder passagerartrafiken vid Skatuddens terminal, Olympiaterminalen och Västra terminalen i Helsingfors samt arbete vid passagerarhamnarna i Åbo, Nådendal och Vasa.

Andra språk

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL