FPA:s tjänster fungerar normalt igen
Störningen i FPA:s tjänster har åtgärdats och tjänsterna fungerar normalt igen. Störningen började 25.3 och hindrade delvis användningen av FPA:s tjänster. På grund av störningen kan FPA:s telefontjänst vara mer överbelastad än normalt. Störningen inverkade inte på utbetalningen av förmånerna.
FPA informerade måndagen den 25 mars 2024 om en störning som delvis förhindrade användningen av FPA:s tjänster. Störningen fortsatte ännu på tisdag morgon den 26 mars, men den har nu åtgärdats. FPA:s tjänster fungerar normalt igen, och kunderna kan sköta sina FPA-ärenden som de brukar. Även på apoteken fungerar systemet med direktersättningar normalt.
– Störningen orsakades av ett tekniskt problem i FPA:s system, och vi kunde snabbt utesluta möjligheten av ett cyberhot eller en cyberattack. Arbetet med att åtgärda störningen inleddes genast när felet hade lokaliserats, men tyvärr påverkade störningen vår kundservice och skötseln av ärenden i e-tjänsten MittFPA i flera timmar. Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakade våra kunder, säger Jukka Melanen, direktör för IT-tjänster vid FPA.
På grund av störningen kunde en del av kunderna inte logga in på MittFPA. Kundservicespecialisterna kunde inte heller läsa uppgifter om kunderna. Störningen påverkade också FPA-ersättningarna på apoteken, eftersom apoteken inte kunde se uppgifter om FPA-ersättningarna. Kunderna fick dock sin FPA-ersättning genom att visa upp sitt FPA-kort.
FPA:s telefontjänst kan vara mer överbelastad än normalt
Medan störningen pågick kunde FPA:s kundservicespecialister inte läsa uppgifter om kunderna i FPA:s system, och därför kunde kunderna inte betjänas på normalt sätt. I telefontjänsten och på FPA:s serviceställen kunde man ge rådgivning endast på ett allmänt plan.
– Gårdagens störningar kan medföra längre köer till telefontjänsten. Vi gör vårt bästa för att minska överbelastningen så att varje kund får den service hen behöver, försäkrar Petteri Taponen, direktör för serviceenheten vid FPA.
På grund av påskhelgen har FPA:s serviceställen och telefonservice stängt fredagen den 29 mars och måndagen den 1 april. På skärtorsdag den 28 mars kan telefontjänsten nås kl. 9–13.
Kunderna får vara beredda att vänta i telefonkö längre än vanligt. Det lönar sig inte att avbryta samtalet medan man står i kö eftersom varje nytt uppringningsförsök förpassar kunden tillbaka till slutet av kön. Det går bra att kontrollera beslut man fått samt status för ansökan i MittFPA.
FPA betalar kundernas förmåner i tid
Störningen inverkade inte på utbetalningen av förmånerna, utan kunderna fick sina förmåner på normalt sätt också medan störningen pågick. Påsken inverkar på dagarna för anmälan om arbetslöshetstid och utbetalningen av arbetslöshetsförmåner, och därför oroar sig många kunder för den störning som förhindrade skötseln av FPA-ärenden.
Om tiden för anmälan om arbetslöshetstid löper ut tisdagen den 26 mars eller onsdagen den 27 mars 2024, kan anmälan ännu lämnas in tisdagen den 26 mars 2024, och då finns pengarna på kontot tidigast torsdagen den 28 mars.
Sista utbetalningsdagen för utkomstödet före påsk är torsdagen den 28 mars 2024.
Nyckelord
Kontakter
Jukka Melanendirektör för resultatenheten för IT-tjänster vid FPA
Tel:020 634 1531fornamn.efternamn@fpa.fiPetteri Taponendirektör för serviceenheten vid FPA
Tel:0206359101fornamn.efternamn@fpa.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
FPA rekommenderar att stora arbetsgivare börjar ansöka om förmåner via inkomstregistret1.10.2024 10:19:09 EEST | Pressmeddelande
En del stora arbetsgivare ansöker om FPA-förmåner med eSARA-filer. Användningen av dessa filer upphör i september 2025. Efter det kan stora arbetsgivare ansöka om FPA-förmåner via inkomstregistret. Det är enkelt att ansöka om förmåner via inkomstregistret, men det kan kräva ändringar i lönesystemet. Därför rekommenderar FPA att arbetsgivarna förbereder sig för övergången redan nu.
Kela suosittelee, että isot työnantajat alkavat jo hakea etuuksia tulorekisterissä1.10.2024 10:19:09 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Osa isoista työnantajista hakee Kelan tukia eSARA-tiedostoina. Näiden tiedostojen käyttö päättyy syyskuussa 2025. Sen jälkeen isot työnantajat voivat hakea Kelan tukia tulorekisterissä. Tukien hakeminen tulorekisterissä on helppoa, mutta se saattaa vaatia ensin muutoksen palkkajärjestelmään. Siksi siirtymään kannattaa valmistautua jo nyt.
Öppettiderna vid FPA:s serviceställe i Borgå ändras30.9.2024 10:28:37 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Borgå är i fortsättningen öppet tisdag–onsdag och fredag kl. 12–16 och på bokad tid. Så gott som alla FPA-ärenden går också att sköta per telefon eller i e-tjänsten.
Kelan Porvoon palvelupisteen aukioloaika muuttuu30.9.2024 10:28:37 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Porvoossa on jatkossa avoinna ti–ke ja pe klo 12–16 sekä ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
FPA ber 20 000 studerande lämna in en utredning om varför studierna inte har framskridit tillräckligt30.9.2024 09:34:37 EEST | Pressmeddelande
FPA följer årligen upp att framgången i studierna varit tillräcklig, både när det gäller studerande på andra stadiet och högskolestuderande. En studerande måste ha framskridit tillräckligt i sina studier för att FPA ska kunna betala ut studiestöd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum