Kelan palvelut toimivat jälleen normaalisti
Kelan palveluihin vaikuttanut häiriö on saatu korjattua, ja palvelut toimivat jälleen normaalisti. Häiriö alkoi 25.3. ja esti Kelan palvelujen käytön osittain. Kelan puhelinpalvelussa saattaa olla häiriön vuoksi normaalia enemmän jonoa. Häiriö ei vaikuttanut tukien maksuun.
Kela tiedotti maanantaina 25.3.2024 häiriöstä, joka esti Kelan palvelujen käytön osittain. Häiriö jatkui vielä tiistaina 26.3. aamulla, mutta on nyt saatu korjattua. Kelan palvelut toimivat jälleen normaalisti, ja asiakkaat voivat hoitaa Kela-asioitaan entiseen tapaan. Myös apteekeissa suorakorvaukset toimivat normaalisti.
– Häiriön aiheutti tekninen ongelma Kelan järjestelmissä, ja pystyimme nopeasti sulkemaan pois kyberuhkan tai -hyökkäyksen mahdollisuuden. Korjaustyöt aloitettiin heti, kun vika oli paikannettu, mutta valitettavasti häiriö vaikutti asiakaspalveluumme ja asiointiin OmaKela-palvelussa useiden tuntien ajan. Olemme pahoillamme haitasta, jota häiriö aiheutti asiakkaillemme, sanoo IT-palvelujen johtaja Jukka Melanen Kelasta.
Häiriön takia osa asiakkaista ei päässyt kirjautumaan OmaKelaan. Palveluasiantuntijat eivät päässeet katsomaan asiakkaiden tietoja. Häiriö vaikutti myös apteekeissa Kela-korvauksiin, sillä apteekit eivät nähneet tietoja Kela-korvauksista. Asiakkaat saivat Kela-korvauksen kuitenkin näyttämällä Kela-korttia.
Kelan puhelinpalvelussa voi olla tavallista enemmän jonoa
Häiriön aikana Kelan palveluasiantuntijat eivät päässeet katsomaan asiakkaiden tietoja järjestelmästä, ja sen vuoksi asiakkaita ei voitu palvella normaaliin tapaan. Puhelinpalvelussa ja palvelupisteillä pystyttiin antamaan vain yleistä neuvontaa.
– Eiliset häiriöt voivat lisätä jonoa puhelinpalvelussa. Pyrimme parhaamme mukaan purkamaan ruuhkaa, jotta jokainen asiakas saa tarvitsemansa palvelun, Kelan palveluyksikön johtaja Petteri Taponen vakuuttaa.
Pääsiäispyhien takia Kelan palvelupisteet ja puhelinpalvelu ovat kiinni perjantaina 29.3. sekä maanantaina 1.4. Kiirastorstaina 28.3. puhelinpalvelu on avoinna klo 9–13. Toimeentulotuen palvelunumeroon 020 692 207 voi soittaa myös kiirastorstaina klo 16:een asti.
Asiakkaiden kannattaa varautua tavallista pidempään jonotusaikaan. Puhelua ei kannata katkaista kesken jonottamisen, koska uusi soittoyritys siirtää takaisin jonon perälle. Saadut päätökset ja oman hakemuksen tilanteen voi tarkistaa OmaKelasta.
Kela maksaa asiakkaiden tuet ajallaan
Häiriö ei vaikuttanut etuuksien maksuihin, vaan asiakkaat ovat saaneet tukensa normaalisti häiriönkin aikana. Pääsiäinen aikaistaa työttömyysajan ilmoituspäiviä ja työttömyystuen maksupäiviä, minkä vuoksi Kela-asioiden hoitamisen estänyt häiriö huolestuttaa monia asiakkaita.
Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy tiistaina 26.3.2024 tai keskiviikkona 27.3., ilmoituksen ehtii vielä palauttaa tiistaina 26.3. ja rahat ovat tilillä aikaisintaan torstaina 28.3.
Toimeentulotuen viimeinen maksupäivä ennen pääsiäistä on torstaina 28.3.2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka MelanenKelan IT-palvelujen tulosyksikön johtaja
Puh:0206341531etunimi.sukunimi@kela.fiPetteri TaponenKelan palveluyksikön johtaja
Puh:0206359101petteri.taponen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA rekommenderar att stora arbetsgivare börjar ansöka om förmåner via inkomstregistret1.10.2024 10:19:09 EEST | Pressmeddelande
En del stora arbetsgivare ansöker om FPA-förmåner med eSARA-filer. Användningen av dessa filer upphör i september 2025. Efter det kan stora arbetsgivare ansöka om FPA-förmåner via inkomstregistret. Det är enkelt att ansöka om förmåner via inkomstregistret, men det kan kräva ändringar i lönesystemet. Därför rekommenderar FPA att arbetsgivarna förbereder sig för övergången redan nu.
Kela suosittelee, että isot työnantajat alkavat jo hakea etuuksia tulorekisterissä1.10.2024 10:19:09 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Osa isoista työnantajista hakee Kelan tukia eSARA-tiedostoina. Näiden tiedostojen käyttö päättyy syyskuussa 2025. Sen jälkeen isot työnantajat voivat hakea Kelan tukia tulorekisterissä. Tukien hakeminen tulorekisterissä on helppoa, mutta se saattaa vaatia ensin muutoksen palkkajärjestelmään. Siksi siirtymään kannattaa valmistautua jo nyt.
Öppettiderna vid FPA:s serviceställe i Borgå ändras30.9.2024 10:28:37 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Borgå är i fortsättningen öppet tisdag–onsdag och fredag kl. 12–16 och på bokad tid. Så gott som alla FPA-ärenden går också att sköta per telefon eller i e-tjänsten.
Kelan Porvoon palvelupisteen aukioloaika muuttuu30.9.2024 10:28:37 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Porvoossa on jatkossa avoinna ti–ke ja pe klo 12–16 sekä ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
FPA ber 20 000 studerande lämna in en utredning om varför studierna inte har framskridit tillräckligt30.9.2024 09:34:37 EEST | Pressmeddelande
FPA följer årligen upp att framgången i studierna varit tillräcklig, både när det gäller studerande på andra stadiet och högskolestuderande. En studerande måste ha framskridit tillräckligt i sina studier för att FPA ska kunna betala ut studiestöd.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme