Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi
Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta hälytetään paikalle aina, kun Suomessa joku kuolee tie- tai maastoliikenneonnettomuudessa. Hälytys ei katso kelloa eikä kalenteria - matkaan lähdetään myös yöllä tai juhlapyhinä. Tieto onnettomuudesta tulee joko hätäkeskuksesta tai poliisilta ja tutkinta onnettomuuspaikalla pyritään aloittamaan välittömästi.
Keski-Pohjanmaalla onnettomuuspaikalle lähtee usein Matti Lukkarila. Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan. Hän toimii ajoneuvoteknisenä jäsenenä Keski-Pohjanmaan tutkijalautakunnassa. Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on kaikkiaan noin 270 jäsentä. Tutkijalautakuntien jäsenet tekevät tutkintoja vapaaehtoistyönä, oman työn ohella. Tutkijalautakunta on moniammatillinen tiimi, jossa on asiantuntijoita poliisista, lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon ja käyttäytymistieteen aloilta.
Ajoneuvotekninen jäsen tutkii ajoneuvon ja turvalaitteet
Ajoneuvoteknisessä onnettomuustutkinnassa on tärkeää käydä paikan päällä tutkimassa tiehen jääneet suistumisjäljet ja valokuvaamassa onnettomuuspaikkaa. Lukkarila kertoo, että nykyään onnettomuustutkinnassa on mahdollista hyödyntää drooneilla otettua kuvaa ja videota, mikä helpottaa huomattavasti tutkintaa.
Ajoneuvoteknisenä jäsenenä Lukkarila tutkii ajoneuvon teknisen kunnon: Oliko ajoneuvo katsastettu ja asianmukaisessa kunnossa. Minkä verran ajoneuvossa oli teknisiä vikoja, ja mikä niiden vaikutus onnettomuustilanteessa oli. Millaiseen kuntoon ajoneuvon matkustustilat ovat menneet. Oliko ajoneuvossa turvavälineitä, ja käytettiinkö niitä onnettomuushetkellä.
− Ajoneuvon tekniset viat ovat harvoin pääsyy onnettomuuteen. Usein viat renkaissa tai vastaavat tekijät vaikuttavat taustalla. Muistan kuitenkin yhden tapauksen, jossa tekninen vika aiheutti onnettomuuden. Kuorma-auton renkaan räjähtäminen johti kerran kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen, Lukkarila kertoo.
”17-vuotiaita ei pitäisi päästää rattiin” – onnettomuustutkija pistäisi kuljettajantutkinnot kokonaan uusiksi
Lukkarila ottaa siviilityössään vastaan myös kuljettajantutkintojen suorittajien inssiajoja. Kuljettajakokelaiden taidot ovat Lukkarilan mielestä muuttuneet rajusti ajokorttiuudistuksen jälkeen. Lukkarilan mielestä nykyiseen tutkintoon kuuluvat 10 ajo-opetustuntia eivät riitä. Lisätuntejakaan tutkinnonvastaanottajat eivät voi määrätä, vaikka inssiajo ei menisi läpi.
− Inssiajoa saa tulla epäonnistumisen jälkeen yrittämään uudelleen vaikka vielä samana päivänä. Jotkut tekevätkin näin, kunnes koe menee läpi. Mielestäni inssiajon vastaanottajan pitäisi tarvittaessa voida määrätä lisäopetusta ennen seuraavaa yritystä, Lukkarila toteaa.
Lukkarilan mielestä 45 minuutin tutkintoajo on turhan lyhyt aika arvioida, pystyykö kuljettaja pitämään huomionsa ajamisessa, toimimaan vastuullisesti sekä ajamaan ennakoivasti ja vaaratilanteita välttäen. Lukkarila pidentäisi inssiajon kestoa.
Vaikka monet nuoret ovat hänestä kypsiä ja vastuullisia, Lukkarila ei päästäsi 17-vuotiaita rattiin. Iäkkäille kuljettajille hän puolestaan toivoisi kontrolliajoja. Olisi hyvä, että iäkkäiden kuljettajien pitäisi säännöllisin väliajoin tulla antamaan ajonäyte tutkintoajon muodossa.
− Työni inssiajojen vastaanottajana ja katsastusmiehenä sekä vapaaehtoinen toimintani liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa täydentävät toisiaan, ja kaikki vaikuttavat näkemykseeni liikenneturvallisuudesta, Lukkarila kertoo. Lukkarila on jo eläkkeellä, mutta tekee yhä osa-aikaisesti töitä.
Innokasta pyöräilijää harmittaa kypärän käytön laiminlyönti
Lukkarila on innokas polkupyöräilijä. Kun onnettomuustutkinnassa tulee vastaan tapaus, jossa kypärän käyttö on laiminlyöty, se harmittaa häntä.
− Aina, kun joudun kirjaamaan onnettomuuden tutkinnassa, että kypärä olisi todennäköisesti pelastanut kuolemalta, mutta se ei ollut käytössä, se harmittaa minua. Jokainen kuolema on liikaa, Lukkarila sanoo.
Lukkarilan elämä on kietoutunut monella tapaa liikenteen ympärille. Polkupyöräilyn lisäksi hän on ajanut myös moottoripyörää – ja joutunut muutamaan kolariinkin, onneksi ei kohtalokkain seurauksin. Työssään hän on sekä katsastanut ajoneuvoja että ottanut vastaan kuljettajantutkintoja. Kaikki tämä on saanut hänet kiinnostumaan siitä, mitkä tekijät aiheuttavat liikenneonnettomuuksia, ja kuinka niitä voitaisiin vähentää. Liittyminen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntaan oli hänelle luontevaa, ja Matti Lukkarila on tehnyt hienon 30-vuotisen uran onnettomuuksien tutkinnassa.
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa, mutta ei puutu lautakuntien riippumattomaan työskentelyyn. OTI huolehtii myös lautakuntien koulutuksesta, tutkinnan tulosten käytöstä ja tietopalvelusta.
OTI hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. Lue lisää www.oti.fi
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Liikennevakuutuskeskus ja OTI
Arkisin yleensä klo 9–15
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Traktorimönkijäonnettomuudet: Kuolemantapauksista yli puolessa kuski päihtynyt, lievemmissä kolareissa alaikäisten kuljettajien määrä nousussa14.11.2024 06:08:00 EET | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on koonnut tietoa traktorimönkijäonnettomuuksista kymmenen vuoden ajalta. Vuosina 2013–2022 tapahtui 4 582 liikennevahinkoa ja 19 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli osallisena traktorimönkijä. Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuoli usein päihtynyt työikäinen, kun taas liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa suurin ja eniten osuuttaan kasvattanut ikäryhmä olivat 15–17-vuotiaat kuljettajat.
Tutkintatietoa ”nokkakolareista”: Kolmannes tapahtuu liukkailla keleillä, ajoneuvon hallinnan voi menettää kunnollinenkin kuljettaja3.10.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on tehnyt teemaraportin, jossa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita kohtaamisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksilla tarkoitetaan vastakkaisista ajosuunnista tulleiden ajoneuvojen törmäyksiä, onnettomuudet ovat tyypillisesti niin sanottuja ”nokkakolareita”. Onnettomuuksista reilu kolmannes tapahtui lumisella tai jäisellä kelillä. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.
Elokuun loppuun mennessä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta – Jalan, pyörällä ja sähköajoneuvoilla kulkeneita lapsia ja nuoria menehtynyt edellisvuotta enemmän26.9.2024 07:33:00 EEST | Tiedote
Tammi‒elokuun välillä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli ennakkotietojen mukaan tutkittavaksi yhteensä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 127 henkilöä. Onnettomuuksien kokonaismäärä on lähes sama kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Henkilöauto-onnettomuuksien määrä on jatkanut vähenemistään. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden menehtymiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui lähes vastaava määrä kuin edellisvuotena, mutta kuolleiden ikäryhmissä tapahtui muutosta. Vuosi 2024 on tähän mennessä ollut lasten ja nuorten osalta edellistä synkempi.
Kuolettavista tieltä suistumisista yhdeksän kymmenestä tapahtuu hyvällä ajokelillä, onnettomuudet painottuvat kesään7.6.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistussa teemaraportissa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita suistumisonnettomuuksia. Viiden vuoden aikana tapahtui 180 suistumisonnettomuutta, joissa menehtyi 198 henkilöä. Suistumisia aiheuttivat pääasiassa kuljettajien ajokunnon puutteet, eivät olosuhteet. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.
Yli kolmannes kuolonkolareista ajetaan päihtyneenä, onnettomuustutkijoiden esittämiä keinoja onnettomuuksien vähentämiseksi tulee ottaa käyttöön22.5.2024 06:33:00 EEST | Tiedote
Vuosina 2018–2022 tieliikenteessä tapahtui 271 päihtyneen moottoriajoneuvon kuljettajan aiheuttamaa onnettomuutta, joissa menehtyi 308 henkeä. Määrä vastaa yli kolmannesta kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat vuosien ajan esittäneet lukuisia keinoja päihdeonnettomuuksien vähentämiseksi. Onnettomuustietoinstituutti esittää, että keinot tulee ottaa käyttöön, jotta liikenteen päihdeongelma saadaan ratkaistua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme